Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krävs bygglov för hästarnas vindskydd?  (läst 7864 gånger)

TrottoarSlacker

  • Inlägg: 41
    • Östergötland
SV: Krävs bygglov för hästarnas vindskydd?
« Svar #20 skrivet: 12 maj-19 kl 17:55 »
En fråga, pratade du något med denna granne om byggnaderna?

 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Krävs bygglov för hästarnas vindskydd?
« Svar #21 skrivet: 12 maj-19 kl 18:18 »
Vet inte vad du har läst men så länge det är till jordbruket är det ju fritt fram. Om du har läst allt i den länken så ser du att det även finns rättsfall gällande hästar där det ansågs vara jordbruksverksamhet.

Ett garage som din granne byggt (utan bygglov?) är ju inte till jordbruket. Vindskyddet där emot tillhör jordbruket.

Nä, det är ju det jag menar att de flesta av er har fel, eftersom ni anser att allt, exempelvis hästhus, är till jordbruket. Frågan är alltså, ifall uthyrning av stallplatser ens är jordbruk? Den avgörande frågan verkar ju vara om man köper in foder eller producerar det själv. Vissa kommuner anser alltså inte att byggnader till hästar på en gård när man inte ens producerar foder är att anse som jordbruksverksamhet. Nu kanske man i slutändan får bygga ändå, men man ska söka bygglov först.
Ja, jag har läst länken.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Krävs bygglov för hästarnas vindskydd?
« Svar #22 skrivet: 12 maj-19 kl 19:52 »
Tråkigt att ni inte är överens. även om det inte känns som du pratat med grannen?

rent spontant känns du som en en sådan granne man hoppas man aldrig får

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Krävs bygglov för hästarnas vindskydd?
« Svar #23 skrivet: 12 maj-19 kl 20:27 »
Tråkigt att ni inte är överens. även om det inte känns som du pratat med grannen?

rent spontant känns du som en en sådan granne man hoppas man aldrig får

Vad är det man ska vara överens om menar du? En annan granne smällde upp jättefula eu-migrant-stall (dvs det ser ut som eu-migranter bor där) och dessa anmälde en annan kärring honom för eftersom han förstör utsikten över sjön, och han hade inget bygglov (och inte ens jordbruksfastighet). Han fick då söka bygglov, strandskydds-dispans etc. Tycker du att det räcker att man är överens? Med grannarna? Sen ska man kunna bygga vilka hus som helst, vart som helst, hoppa över att det är strandskydd och bygga vid stranden också? Är det inte med kommunen man ska vara överens? Tycker du att hela förfarandet med att söka bygglov är fel, hela tiden, överallt?
Tycker du att jag ska vara överens med grannen om att han kan bygga på min tomt också? Är det inte just grannar som bygger på andras tomter du spontant känner att du aldrig vill få? Föredrar du alltså en granne (grannar) som smäller upp fula ekonomibyggnader överallt, ibland på fel tomt, än mig alltså?

Är du också en sådan person som smäller upp jättefula ekonomibyggnader överallt, trots att du inte har någon jordbruksverksamhet, förstår jag att du inte villl ha mig som granne, men då är det ju ömsesidigt.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Krävs bygglov för hästarnas vindskydd?
« Svar #24 skrivet: 12 maj-19 kl 20:29 »
Tråkigt att ni inte är överens. även om det inte känns som du pratat med grannen?

rent spontant känns du som en en sådan granne man hoppas man aldrig får

Nja, nu var du väl lite väl hård bäste Simon. Även om TS ordar mer om vad som får byggas och inte. Så skulle jag nog inte heller helt gilla att någon jag inte har bra kontakt smäller upp en byggnad på min mark. Jag tror inte att någon som angränsar till din mark blir poppis hos dig om halva deras garage står inne hos dig? Någon du inte känner väl alltså. (Undantag finns kanske om vi pratar 20+ ha och byggnaden inte syns men finns där ute i skogen)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Krävs bygglov för hästarnas vindskydd?
« Svar #25 skrivet: 13 maj-19 kl 14:10 »
Vad är det man ska vara överens om menar du? En annan granne smällde upp jättefula eu-migrant-stall (dvs det ser ut som eu-migranter bor där) och dessa anmälde en annan kärring honom för eftersom han förstör utsikten över sjön, och han hade inget bygglov (och inte ens jordbruksfastighet). Han fick då söka bygglov, strandskydds-dispans etc. Tycker du att det räcker att man är överens? Med grannarna? Sen ska man kunna bygga vilka hus som helst, vart som helst, hoppa över att det är strandskydd och bygga vid stranden också? Är det inte med kommunen man ska vara överens? Tycker du att hela förfarandet med att söka bygglov är fel, hela tiden, överallt?
Tycker du att jag ska vara överens med grannen om att han kan bygga på min tomt också? Är det inte just grannar som bygger på andras tomter du spontant känner att du aldrig vill få? Föredrar du alltså en granne (grannar) som smäller upp fula ekonomibyggnader överallt, ibland på fel tomt, än mig alltså?

Är du också en sådan person som smäller upp jättefula ekonomibyggnader överallt, trots att du inte har någon jordbruksverksamhet, förstår jag att du inte villl ha mig som granne, men då är det ju ömsesidigt.


Jag tycker att du gör helt rätt.   

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 3 användare
Hokuspokus, Stengrim, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser