Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar  (läst 27071 gånger)

Halte

  • Gäst
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #40 skrivet: 20 feb-13 kl 17:56 »

5 ha styv lera...  :P  /Jens


Edit: Innan nån hakar upp sig; jag vet att jag nämnde 2 ha ovan. Saken är den att vanligen plöjs inte allt samma år.
Då kan du glöma japanerna..
Men det är klart, plöjer du 10% om året så funkar det nog

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #41 skrivet: 20 feb-13 kl 17:57 »
En skillnad mellan dig och mig är kanske att du är händig med maskiner, det är inte jag mer än ganska begränsat. Jag måste leja hjälp för det mesta som ska göras (jag klarar oljebyte, filterbyte och enklare utbytesoperationer själv).Vad, mer än detta, ska du behöva göera med en gammal enkel traktor? Och OM så skulle vara så tror jag en 3-cyl. BM kostar under 10 tusen i delar om du ska helrenovera "spisen". En kines tror jag inte man lagar så mycke på, en japanare kan bli dyr.
Jag har större behov av grejer som funkar än att hålla priset i botten.

För min del är det så, att det som inte fungerar när jag behöver det, det existerar inte. Så av exakt de anledningar du anger skulle jag välja något gammalt enkelt. En faktor är tillgång till begagnade delar och tillbehör.
Men så kan man ju fundera över, hur många timmar om året traktorn utnyttjas när du lekt av dej. 100 timmar? 200? Och fy för Bövfelen vilka dyra timmar det blir.  ;D


« Senast ändrad: 20 feb-13 kl 18:01 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #42 skrivet: 20 feb-13 kl 18:08 »
måste leja hjälp för det mesta som ska göras (jag klarar oljebyte, filterbyte och enklare utbytesoperationer själv).Vad, mer än detta, ska du behöva göera med en gammal enkel traktor? Och OM så skulle vara så tror jag en 3-cyl. BM kostar under

Renovera bromsar, byta koppling, byta styrkolonn, byta hydraulpumpen, byta högtryckspump, byta foder som sjunkit i cylindrarna, byta grejs inne i bakaxeln som gjorde att diffspärrspedalen inte stannade nere.

Det är saker som jag behövt göra på mina traktorer hittills. :( En gammal Nuffield 3DL, borta nu, och en gammal MF1080 också borta nu. Så jag är lite less på skit som bara går sönder.

Edit: och min MF135 som jag nu har behöver nya bromsar och en frontlastare och packas om nånstans vid lyftarmarna.  :'(  Dessutom behöver elsystemet dras om.

/Jens
« Senast ändrad: 20 feb-13 kl 18:11 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Existens!

  • Gäst
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #43 skrivet: 20 feb-13 kl 18:14 »
Jo, det är ju tveklöst så att man klarar sig bättre med lite nya grejer. Men kvaliten på de som vi tittar på nu har man ju ingen aning om.  En BM 430 är ju t.ex en väldigt driftsäker och enkel maskin. Hyfsat modern hytt också
Gamla MF är ju tyvärr rätt krångliga maskiner. Eller rättare sagt tillkrånglade.

Har du sett en kines eller japan i verkligheten?  Dom ser ju trevliga ut på bilder, men när man tittar på dom i verkligheten så är det väldigt mycket leksak.

Halte

  • Gäst
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #44 skrivet: 20 feb-13 kl 18:54 »
Jo, det är ju tveklöst så att man klarar sig bättre med lite nya grejer. Men kvaliten på de som vi tittar på nu har man ju ingen aning om.  En BM 430 är ju t.ex en väldigt driftsäker och enkel maskin. Hyfsat modern hytt också
Gamla MF är ju tyvärr rätt krångliga maskiner. Eller rättare sagt tillkrånglade.

Har du sett en kines eller japan i verkligheten?  Dom ser ju trevliga ut på bilder, men när man tittar på dom i verkligheten så är det väldigt mycket leksak.

Nu snackar du i nattmössan.. japanerna är absolut inte dåliga i kvalitén. . Tvärtom är de sjukt driftsäkra. Sedan är det märkligt att ordet "leksak" ska användas jämt i sådana här diskussioner. . Mindre maskier är precis lika mkt arbetsredskap som större, bara att de inte har samma användningsområden.

Kinesmaskinerna som jag sett har däremot hållit lite mer hobbynivå på kvalitén.. så där tror jag nog man får räkna med att skruva lite de första åren innan man fått bort de värsta barnsjukdomarna

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #45 skrivet: 20 feb-13 kl 20:11 »
5 ha styv lera...  :P  /Jens

Har jag gjort med 1,5 ton och 27 hp. Det var tungt.

Broberg

  • Gäst
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #46 skrivet: 20 feb-13 kl 20:19 »


Buster är ingen pluttraktor. Däremot har jag för mig den saknar lågväxel vilket jag vill ha i skogen. Köp svenskt järn så spar du kulor både på inköpet och bränslet.


Allt är väl relativt.. Har en 320. Skulle nästan säga att det är högväxel de saknar faktiskt. Lite odling och sånt absolut, men det nämndes snöröjning också. Inget vidare faktiskt..

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #47 skrivet: 20 feb-13 kl 21:16 »
Citera
Sedan är det märkligt att ordet "leksak" ska användas jämt i sådana här diskussioner. . Mindre maskier är precis lika mkt arbetsredskap som större, bara att de inte har samma användningsområden.

Njaaaaa, jag för min del anser väl oftare att det är stora lokomotiv som är leksaker, än små grejer. Det ska va rätt grejer till rätt saker, i stort som i smått.
Sen är det väl inte bara storleken det hänger på, en parktraktor gör sig bäst där det är slätt, en jordbrukstraktor på åker och en skogstraktor i skogen. I skogen fungerar inte det som är lågt under, där tankar, stag (som på kinestraktorfilmen) och andra klena eller ömtåliga grejer petar upp, ner eller ut. På åker kan man ibland ha en parktraktor, t. ex. till att dra en liten vagn på en teg men den gör sig sämre att plöja med.

En annan faktor som gör det till en leksak är när den blir onödigt dyr, när "vill ha" får råda över "jag behöver" eller ännu värre "måste ha fast jag vet jag borde amortera istället". Inköp är bara en del av kostnaden, där betalningen ofta går att "skjuta upp till sen". Driftskostnaderna inkl. akuta reparationer, livstid etc. kan skilja rätt mycke också och ingenting är nytt så länge.

F. ö. tycker jag som existens, att grönsakerna kan bli innihälvitta dyra, men såklart, bara för dom som räknar pengar.  o:)

@Torpjens; Inget av det du nämner kommer du att slippa på NÅGON traktor hur länge som helst. Jag skulle försökt hitta en 400 eller 430 (max. BM 36/350/600) med din körning. Eller vissa modeller av Ford.
BOR du i traktorn eftersom du sliter dom så hårt?  ;D

« Senast ändrad: 20 feb-13 kl 22:02 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #48 skrivet: 20 feb-13 kl 23:10 »
@Torpjens; Inget av det du nämner kommer du att slippa på NÅGON traktor hur länge som helst. Jag skulle försökt hitta en 400 eller 430 (max. BM 36/350/600) med din körning. Eller vissa modeller av Ford.
BOR du i traktorn eftersom du sliter dom så hårt?  ;D


Nä, jag har köpt "billigt" begagnat...  ::)  Så nu skulle jag vilja ha en traktor som funkar lika bra för sina uppgifter som min Toyota funkar för att frakta mig från A till B, Är det bara en dröm?


/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #49 skrivet: 20 feb-13 kl 23:20 »
Är inte så säker på att det hjälper  med fyrhjulsdrift driften som kompensator då dom är så mycket lättare än en typ 135a
Jag tänkte på de här Mahindra, den största som länkades ligger i samma viktklass som MF135. R1/Agrokid är några hundra lättare.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #50 skrivet: 20 feb-13 kl 23:26 »
Jag tänkte på de här Mahindra, den största som länkades ligger i samma viktklass som MF135. R1/Agrokid är några hundra lättare.
Ok då blir det ju en annan dager liksom  så det kan ja  köpa  när det ligger till så . Får hoppas det är bra hållbarhet också om du köper .

Vargerik

  • Gäst
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #51 skrivet: 21 feb-13 kl 01:25 »
På mobile.de finns en massa Kubota minitraktorer. En sån svänger man lätt hem på en släpa. Inga farliga priser heller.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #52 skrivet: 21 feb-13 kl 02:04 »

Nä, jag har köpt "billigt" begagnat...  ::)  Så nu skulle jag vilja ha en traktor som funkar lika bra för sina uppgifter som min Toyota funkar för att frakta mig från A till B, Är det bara en dröm?
/Torpjens
Nej det är ingen dröm. :D Men dyrt blir det.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

vindensbonig

  • Gäst
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #53 skrivet: 21 feb-13 kl 14:38 »

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #54 skrivet: 21 feb-13 kl 14:57 »
220 k plus moms och ingen hytt... Det blir inga långa turer i skogen och snöskottning under vintern i så fall.

Min egna våta 4*4 dröm när jag inte behöver oroa mig över pengar är en Valmet 405:a (eller 3/5 modellerna). Brukar gå att hitta med lastare för kring 100. Riktigt trevliga traktorer.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #55 skrivet: 21 feb-13 kl 22:55 »
Om vi nu ska prata våta drömmar så kan jag ju tala om var jag har hågen.
http://www.svenningsens.se/productdetails.asp?productID=5544&showproducts=1&menuProductGroup=1&productGroupID=1&productSubGroupID=1

den eller en valtra A72 eller 82 med skogshytt:P
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Broberg

  • Gäst
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #57 skrivet: 22 feb-13 kl 22:08 »
snubblade över en annan traktor nu, BCS. dom gör ju finfina jordfräsar men traktorer visste jag inte om

http://www.tuinmachines.com/index.php?mn=BCS_vierwiel_tractoren_&menuid=110&artid=366
http://www.bcs-ferrari.in/reaperbinder.html
http://www.google.se/#hl=sv&gs_rn=4&gs_ri=psy-ab&cp=10&gs_id=4e&xhr=t&q=bcs+traktor&es_nrs=true&pf=p&sclient=psy-ab&oq=bcs+trakto&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.42768644,d.bGE&fp=cd726acf5a09ee9b&biw=1366&bih=608


Kollade sådana med på en mässa. Återförsäljaren hade en katalog med en jävla massa tillbehör. Minihövändare, minirundbalspressar osv.

Alltså till tvåhjulsgrejerna.
« Senast ändrad: 22 feb-13 kl 22:12 av Lopt »

 

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #58 skrivet: 22 feb-13 kl 22:25 »
Summeringen jag själv gör av vad jag läst på internet om hur Kellfri uppför sig som företag är att de är klåpare och klantar.

Sen Kellfri förlade tillverkningen i Kina så är det visst väldigt varierande kvalitet, typ "urkass" till "dålig".  Men man verkar ha en helt osannolik marginal på grejerna. Jag har läst om en kille som köpte en traktor där, den hade hur många fel som helst på en månad. Men Kellfri bara uppmanade till att ta ut reparatör och skicka räkningen till dem. När det tillslut visade sig att det var för mycket fel på maskinen tog de igen den och skickade ut en ny.
En kille som kört mycket gods till och från deras lager hävdar att ca 1/3 av det som säljs kommer tillbaka.

Jag tror inte att de är klåpare, utan snarare medvetet säljer billig skit, men med såpass marginal att det går ihop sig ändå med alla reklamationer. :o
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #59 skrivet: 22 feb-13 kl 23:40 »
Mitt råd är att inte köpa Kina eller Japan "traktorerna" som omnämts.Det är att kasta pengarna i sjön,fullständigt.De är att jämnföra med leksaker.
För det du ska använda traktorn till så har du ju redan en mycket bättre maskin  MF-135.Skaffa broddkedjor och en modern snöslunga så röjer du den där infarten lätt. ;)
När det gäller plöjningen på din styva lera så gör du det mycket bättre med MF:en ha kedjorna på om det nu är blött och besvärligt.En liten leksaksmaskin även om den har fyrhjulsdrift kommer bara att spinna utan att uträtta något att tala om.
Att MF:en inte är någon maskin att ha en frontlastare på och förvänta sig stordåd av det stämmer,men det samma gäller de nya små dyra kineserna.
Ska man göra mycket lastarjobb ska man skaffa en lastmaskin,inte en jordbrukare med lastare.Lastaren är bara att beteckna som en nödhjälp i jämnförelse.

Ang reparationer/stillestånd så kommer du att få både många och mycket mer dyrbara sådana med en ny rackelmaskin än med en äldre vanlig traktor i gott skick.Jag tror att du har haft väldig otur med dina traktorer om du fått låta repa så mycket under körning på ca 5Ha.
Ta de pengar du kan tänka dig att lägga på en traktor och köp en begad europe i GOTT skick,om du nu inte gillar din MF-135...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, skräptanten, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser