Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Valnöt  (läst 2504 gånger)

Bongloading

  • Inlägg: 2
    • Övriga världen
Valnöt
« skrivet: 04 dec-18 kl 11:54 »
Hej! Jag är letar efter frön till egentligen dom flesta träd men framförallt valnöt. Vet ni vart man kan komma över det? Finns det någon fröbank på webshop eller liknande?


Postat med Alternativ.nu´s app

Tjenamoss

  • Inlägg: 23
    • Bohuslän
SV: Valnöt
« Svar #1 skrivet: 04 dec-18 kl 14:54 »
sökte på tradera och där fanns inte. Google gav flera träffar när jag skrev "valnöt frö" utan citatstecken.

dock så rekommenderas inte att köpa från de som kommer längst upp i listan om du är ekonomisk eftersom det brukar vara de som betalat mest för att komma högt upp i resultatet. iofs kan jag tänka mig att nån tia hit eller dit inte spelar nån större roll för dig så då kan jag avslöja att två träffar högt upp på googles lista är conrad.se och impecta.

Jesus Kristus är Livet, Vägen och Sanningen. Ingen kommer till Fadern förutom genom Honom!

jag är bannad på det här forumet, kontakta mig på frankert1973@gmail.com om du vill något.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Valnöt
« Svar #2 skrivet: 04 dec-18 kl 14:57 »
Valnötter hittar du i alla affärer så här års.
Bor du i skåne så finns det många som har valnötsträd.
Det är nog inte så lätt att få dem att gro, under de 32 år jag bott på gården så har bara 2 skott vuxit upp och då har vi två gigantiska träd med mängder av valnötter (speciellt i år).
Varje år när de mognar så kommer stora flockar med svartfåglar, en kommer att tänka på Hitchkocks Fåglarna.

Du måste ha nöten, det finns inga frön.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Valnöt
« Svar #3 skrivet: 04 dec-18 kl 19:36 »
Sheffields i USA har det bästa utbudet. Jag har beställt från dom ett antal gånger, nu senast i november men då fick jag betala svenska postens avgift samt svensk moms.
https://sheffields.com/
Annars finns OMC i Litauen som är lite närmare men de har sämre utbud och ganska lite "stora" frön som diverse nötter.
https://www.omcseeds.com/

Det finns ju ett antal olika arter av valnöt och vissa går fint att plocka från träd som växer i Sverige. Bland annat har jag sått manchurisk valnöt och japansk valnöt utan problem. Den vanliga karpatiska/engelska valnöten trivs bäst i sydligaste Sverige, om vi nu inte får fler sådana somrar som i år.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Valnöt
« Svar #4 skrivet: 05 dec-18 kl 08:25 »
Skulle nog rekommendera dig att ta valnötter från svenska träd, för då vet du ju att sorten fungerar i Sverige.
Våra träd planterade min svärfar 1950! De är gigantiska och ger nu massor.
Skulle nog rekommendera dig att köpa en ung planta, för det dröjer massor med år innan du får nötter annars.
Bara en liten tanke.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Valnöt
« Svar #5 skrivet: 05 dec-18 kl 18:12 »
Håller med om att det är idé att köpa ett färdigt träd. Vårt träd var 17 år gammalt innan första nöten dök upp. Åren efter blev det inga alls pga larvangrepp. I år fick vi många nötter och nu är trädet 20 år gammalt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Valnöt
« Svar #6 skrivet: 12 dec-18 kl 21:25 »
Jag tog valnötter en gång vid Läckö slott. Undrar om det var där de odlar blommor ock grönsaker? Jag tror det. Jag har för mig att det var en mur bakom trädet.Det var ett stort träd. Jag vet inte vart nötterna blev av. Jag tror jag grävde ner dem men sen har jag inte sett något som gror.

Jag har lagt köpta valnötter i en plastpåse med vått hushållspapper i kylskåpet. Men det har inte hänt nåt på 2 månader. Jag fuktade pappret lite mer i kväll.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Valnöt
« Svar #7 skrivet: 12 dec-18 kl 21:31 »
Optimal temperatur är 0-5 grader och i kylskåpet är det ofta strax över det. Men valnöt växer ju i relativt vintervarma klimat så det är nog inte så känsligt. Kanske dags att ta fram nötterna och stoppa i jord så de tror det är vår?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, Åsa Slobodnik, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser