Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tyst förbränningsmotor  (läst 2479 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4238
Tyst förbränningsmotor
« skrivet: 20 maj-07 kl 12:04 »
som fungerar på biobränsle och med 100 watts uteffekt skulle jag kunna koppla till axeln på min vindsnurra (eftersom det aldrig blåser tillräckligt här).

Då kan jag mala ström när jag behöver den och blir oberoende av batterier.

Var hittar man en sådan?

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Re:Tyst förbränningsmotor
« Svar #1 skrivet: 20 maj-07 kl 22:28 »
Tror inte det skulle vara så lyckat. Såvida Du inte fixar något slags "frihjul" på vindsnurran annars bromsar den så Du behöver en C:a dubbelt så stor motor. Men det hade Du kanske tänkt Dej? Skulle nog gå att fixa med ett cykelnav. Men risken finns då att den kan starta baklänges och rusa, så Du måste fundera ut någon spärr som gör att den inte kan rotera baklänges.

Mvh K.A.J
« Senast ändrad: 21 maj-07 kl 08:26 av K.A.J »
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:Tyst förbränningsmotor
« Svar #2 skrivet: 20 maj-07 kl 22:47 »
som fungerar på biobränsle och med 100 watts uteffekt skulle jag kunna koppla till axeln på min vindsnurra (eftersom det aldrig blåser tillräckligt här).

Blåser det aldrig? De tre senaste dagarna har det varit en härlig blåst här (Upplandsslätten).

Hur har du snurran moterad och hur högt?


Bo

  • Inlägg: 4238
Skruvar bort bladen så klart
« Svar #3 skrivet: 21 maj-07 kl 18:57 »
Det är mycket skog här. En gång stormade det en hel natt men batterierna hade inte laddat ett dugg. Jag kopplade trådarna till några lampor för att kolla och när det kom några riktiga körare, lyste det litegrann.

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:Tyst förbränningsmotor
« Svar #4 skrivet: 21 maj-07 kl 21:16 »
..men inte ska du köpa en förbränningsmotor. Det är ingen bra idé tycker jag. Investera pengarna i en högre mast, eller köp en kraftigare solcellspanel?

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Tyst förbränningsmotor
« Svar #5 skrivet: 22 maj-07 kl 01:32 »
Du har ju plågat ihjäl batterierna med din växelriktare och utan djupurladdningsskydd. Köp nya batterier istället så funkar allt perfekt igen.  :D

Mina batterier är inne på tredje somaren nu och de är lika fräscha och fina som nya. Det är fritidsbatterier köpta på Q8 för 545 kr/st. Den enda service de får är att jag ser till att ladda dem fulla inför vintern sedan står de i sex månader med översnöad solpanel och i temperaturer ned mot -30° (inomhus)
« Senast ändrad: 22 maj-07 kl 01:38 av Zigge »

finkenwerder

  • Gäst
Re:Tyst förbränningsmotor
« Svar #6 skrivet: 04 jun-07 kl 20:03 »
Hej Bo,

detta kann vara din lösning.
http://www.k-wz.de/vmotor/stirling.html.
Om Du redan värma upp huser med vedspis eller liknande, kann du bygga en stirlingmotor och tillkoppla den.

...eller Du köper en whisperGen som värma huset och samtidig producera 1kw el.
http://www.bhkw-infozentrum.de/innovative/stirlingmotor_whispertech.html
http://www.whispergen.com/

hälsningar från finkenwerder

Erik Röde

  • Inlägg: 302
  • hemmapappa
Re:Tyst förbränningsmotor
« Svar #7 skrivet: 04 jun-07 kl 22:29 »
Måste motorn vara så tyst? Var på skogselmiamässan i Jönköping i helgen. Där visades nytillverkade tändkulemotorer upp. De drar praktisk taget inget bränsle, är urstarka och är väl beprövad teknink. Borde kunna dra runt en rejäl generator. De låter dessutom mysigt.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
Re:Tyst förbränningsmotor
« Svar #8 skrivet: 10 jun-07 kl 00:14 »
Köp ett ljudisolerad kvalitetselverk på 1500 varv. Till exempel från SDMO, alize STDE 7500. Fint, tyst och tåligt. Köp från mig eller direkt hos Ola på elektrolindningar i falkenberg.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Tyst förbränningsmotor
« Svar #9 skrivet: 10 jun-07 kl 03:35 »
Måste motorn vara så tyst? Var på skogselmiamässan i Jönköping i helgen. Där visades nytillverkade tändkulemotorer upp. De drar praktisk taget inget bränsle, är urstarka och är väl beprövad teknink. Borde kunna dra runt en rejäl generator. De låter dessutom mysigt.

En tvåtaktsdiesel är väl inte den snålaste motorn i världen. Tvåtaktsmotorer har man nu försäljningsförbud på (bensin). Att de drar lite bränsle beror nog mer på att de inte utvecklar så mycket effekt. Allt var inte bättre förr.

Möjligen minnet.

Men ljudet, jag säger bara, ljudet. Ahh, det är nåt speciellt med det!

Och rökringarna!

Och hastighetsökningen mellan varje kolvslag!


sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Tyst förbränningsmotor
« Svar #10 skrivet: 10 jun-07 kl 10:18 »
1: högre mast, se till att komma över trädtopparna.
2. Har du ngt vattendrag? läge för ett vattenhjul?
3. Tändkulemotor låter väl trevligt, men se till att den kan köras på oraffinerad vegetabilisk olja.
4. har du inga solceller?
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Bo

  • Inlägg: 4238
Den energi som krävts
« Svar #11 skrivet: 10 jun-07 kl 14:36 »
för produktion av alla batterier jag sumpat, mina solpaneler och min vindsnurra är kanske i storleksordningen hundra gånger den elenergi jag fått ut.

Jag tror nu mera på ett annat koncept: producera el när man behöver den. En generator har jag i vindsnurran och en annan som suttit i en bil. Har också grejor för att bygga en själv. Det som fattas är alltså en tyst förbränningsmotor med lagom uteffekt, helst variabel mellan 50-100 watt.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 1 användare
Nilla Fink

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser