Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta botten i vertikalt plaströr i mark?  (läst 1746 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Gjuta botten i vertikalt plaströr i mark?
« skrivet: 16 mar-19 kl 14:18 »
Har en plan att gjuta botten och göra om detta rör till en vattentank. En tidigare ägare hade plan att gräva en brunn men va för långt ner till vattnet så han gav upp. Vill ju få det tätt men gärna ha nån form av superenkel avtappningsmöjlighet om man av nån anledning skulle behöva tömma röret på vatten utan att behöva använda pump. Röret är ca 1m i diameter säkert 4-5 meter högt så rymmer någon kubik. Tips på hur jag ska gjuta för att få det tätt?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gjuta botten i vertikalt plaströr i mark?
« Svar #1 skrivet: 16 mar-19 kl 15:04 »
Om du har 5 kubik i röret så blir det ett rejält tryck på allt.
Jag skulle antagligen dela upp det på 4 så blir det mer hanterbart.
Gjutningen då.

Röret är veckat och det skulle jag se till att använda genom att den delen ska ner i betongen som sluter kring både in och utsida.
När allt torkat så gör man ett belastningstest och ser helt enkelt efter om det läcker ut något.
Omsett skulle göra det så tar man träslipdamm eller väldigt fint sågspån och blandar i vattnet och inväntar att det slutar läcka.
Avtappning i botten gör man helt enkelt med ett helgängat rör gummipackningar och en kran av något slag.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Gjuta botten i vertikalt plaströr i mark?
« Svar #2 skrivet: 16 mar-19 kl 16:17 »
Om du har 5 kubik i röret så blir det ett rejält tryck på allt.
Jag skulle antagligen dela upp det på 4 så blir det mer hanterbart.
Gjutningen då.

Röret är veckat och det skulle jag se till att använda genom att den delen ska ner i betongen som sluter kring både in och utsida.
När allt torkat så gör man ett belastningstest och ser helt enkelt efter om det läcker ut något.
Omsett skulle göra det så tar man träslipdamm eller väldigt fint sågspån och blandar i vattnet och inväntar att det slutar läcka.
Avtappning i botten gör man helt enkelt med ett helgängat rör gummipackningar och en kran av något slag.
Hur menar du med dela upp det på 4? Röret är nedgrävt så vill ogärna gräva upp det :p.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gjuta botten i vertikalt plaströr i mark?
« Svar #3 skrivet: 16 mar-19 kl 16:58 »
Hur menar du med dela upp det på 4? Röret är nedgrävt så vill ogärna gräva upp det :p.

Aha...   
då blir det en annan femma.
Då skulle jag blanda ihopa motsvarande 3-400 liter betong som jag häller ner och sedan vibrerar med lämplig lång stång.
Fyller upp och ser om det läcker, gör det så använd sågspånet i det fallet oxå.
För att tömma utan el. 
En billig gårdspump, den klassiska hinken och veven.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Gjuta botten i vertikalt plaströr i mark?
« Svar #4 skrivet: 16 mar-19 kl 18:29 »
Hej vi använder expanderbetong o en expander remsa " typ tätningslist fönster" Men som

expanderar över tid.    8 meter e det djupaste vi har gjutet på reningsverket de e tätt.

Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Gjuta botten i vertikalt plaströr i mark?
« Svar #5 skrivet: 17 mar-19 kl 00:05 »
Ja, expanderbetong (som faktiskt inte expanderar utan ger sjutton i att krympa som vanlig betong) är det du skall använda. Jag har dragit på Biltemas polyuretantätning på röret innan gjutning, och sedan efter att betongen brunnit smetat på samma smet över betongen och upp en liten bit på rörväggen. Men det var för att jag inte ville att vattnet skulle komma i kontakt med betongen.

Thomas metod är snabbare, och i ditt fall säkrare eftersom det blir lite dålig luftväxling fem meter ned i ett rör när du sitter där och kletar ;)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Gjuta botten i vertikalt plaströr i mark?
« Svar #6 skrivet: 18 mar-19 kl 12:55 »
Tack för svar. Fasen va dyr den där expanderbetongen är,  150kr för en säck på k-rauta typ! Hur mycket sten och grus kan man dryga ut det med tro? :p
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Gjuta botten i vertikalt plaströr i mark?
« Svar #7 skrivet: 18 mar-19 kl 14:01 »
Skulle tippa på att botten i marken under håller emot trycket rätt bra, så jag skulle inte lägga i så förskräckligt mycket betong, max 150 liter. Och så gärna 2 armeringsnät. Men jämna av botten så du får "plattan" rätt i höjd i förhållande till rillorna. Egentligen går det nog bra med vanlig betong om du använder tätningslist.

Kolla priset på Beijer och Bauhaus för säkerhets skull. Kan inte priserna, men ibland blir man förvånad vad det kan skilja mellan firmorna.




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 2 användare
von tratt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser