Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Serie på svt  (läst 9331 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Serie på svt
« skrivet: 18 feb-19 kl 19:48 »
Nedsläckt land, serie i sex delar börjar i kväll 21.45 på svt1 eller kan ses direkt på svt play.
https://www.svtplay.se/video/21083156/nedslackt-land/nedslackt-land-sasong-1-borjan-pa-krisen?start=auto
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

däkan

  • Inlägg: 33
  • Varje dag räknas och då lönar sig inte gnällande.
    • Skåne
SV: Serie på svt
« Svar #1 skrivet: 18 feb-19 kl 19:54 »
Nedsläckt land, serie i sex delar börjar i kväll 21.45 på svt1 eller kan ses direkt på svt play.
https://www.svtplay.se/video/21083156/nedslackt-land/nedslackt-land-sasong-1-borjan-pa-krisen?start=auto

Fick precis syn på detta och ska kika. Nu när jag ändå har en tv stående (o snålar på uppkopplingen).
För flera år sedan bodde jag i ett litet samhälle och vi var utan ström i över en vecka.
Intressant upplevelse och gav mig bra insikt i hur ofta jag använder vatten bl.a.
Livet är ditt - dock bara en gång, så passa på!

 

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Serie på svt
« Svar #2 skrivet: 18 feb-19 kl 20:12 »
Nedsläckt land, serie i sex delar börjar i kväll 21.45 på svt1 eller kan ses direkt på svt play.
https://www.svtplay.se/video/21083156/nedslackt-land/nedslackt-land-sasong-1-borjan-pa-krisen?start=auto
Tack för tipset

Postat med Alternativ.nu´s app


Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Serie på svt
« Svar #3 skrivet: 19 feb-19 kl 07:46 »
Jag hade redan tipsat om detta i annan tråd. Har sett alla avsnitt, det är ett väldigt intressant experiment.

Prepping är en sak och självhushållare klarar sig säkert bra rent tekniskt men man vet nog inte hur man reagerar och hanterar situationen innan man hamnar i den. Vi hade strömavbrott i tio dygn under Alfrida. Massor av skog bara lade sig ner. Det var inte svårt i praktiken men mentalt tungt när man bor ensam i skogen och det händer mitt i vintern när det är mörkt och kallt hela tiden.

Sök på "Nedsläckt land" så kan ni se alla avsnitt direkt. 
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Serie på svt
« Svar #4 skrivet: 19 feb-19 kl 08:16 »
Jag hade redan tipsat om detta i annan tråd. Har sett alla avsnitt, det är ett väldigt intressant experiment.

Prepping är en sak och självhushållare klarar sig säkert bra rent tekniskt men man vet nog inte hur man reagerar och hanterar situationen innan man hamnar i den. Vi hade strömavbrott i tio dygn under Alfrida. Massor av skog bara lade sig ner. Det var inte svårt i praktiken men mentalt tungt när man bor ensam i skogen och det händer mitt i vintern när det är mörkt och kallt hela tiden.

Sök på "Nedsläckt land" så kan ni se alla avsnitt direkt.
Jag såg senare att du tipsat om densamma ett intressant socialt experiment som förhoppningsvis ger många en tankeställare. Toppen att avsnitten finns på play. Ska kika

Postat med Alternativ.nu´s app


rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Serie på svt
« Svar #5 skrivet: 19 feb-19 kl 21:40 »
Har kollat på serien (blev ju tvungen å sträckse avsnitten...dumma svtplay som inte ransonerar lite :)

Det jag vet justnu av olika anledningar är att jag kommer ha besvärligt med är vatten (egen borrad brunn med 3-fas pump).
Har en "tjuvkoppling" på insidan vattenledningen så jag kan få rinnande vatten i kran via 12v pump med dunkvatten.

Det som ligger i planeringen (så fort förrådet är färdigrenoverat) är en solpanel till ett eller ett par fritidsbatterier med liten inverter så jag kan ladda mobiler, batteriverktyg, småbatterier till belysning, ficklampor mm och 12v vattenpump.

Det blev ju ganska uppenbart att någon form av backupel är nödvändigt, om än bara för belysning eller radio.


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Serie på svt
« Svar #6 skrivet: 19 feb-19 kl 21:55 »
Som jag uppfattade det så hade de ingen som helst nytta av sina mobiltelefoner förutom att de initialt gick att använda som ficklampor.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Serie på svt
« Svar #7 skrivet: 20 feb-19 kl 20:57 »
Det är nog så att efter de första få timmarna så försvinner mobiltäckningen pga brist på reservkraft.

Mobiler med laddning kan dock via ad-hoc appar användas via lokalt wifi (och det är hyfsat enkelt att använda billig wifi repeaters & p-t-p länkar för att kunna få hjälpligt med kommunikation i närområdet.

Det samma med vanlig pmr-radios på 446mhz. En underskattad "leksak". Bara se till att de går på AA eller AAA.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Serie på svt
« Svar #8 skrivet: 22 feb-19 kl 00:22 »
Tittade på avsnittet som gick i kväll, och bortsett från en del kommentarer från intervjuade människor så känns det som ännu en del i den allt för vanliga förnedrings-tvn...

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Serie på svt
« Svar #9 skrivet: 22 feb-19 kl 08:40 »
Som jag uppfattade det så hade de ingen som helst nytta av sina mobiltelefoner förutom att de initialt gick att använda som ficklampor.
Det scenario som målas upp i serien är en stark solstorm och i de fallen kommer antagligen mobilnät att stängas ned under en period för att undvika skador eller för att kommunikationen störs ut för mycket. Vid ett vanligt strömavbrott kommer mobilsystemets batteri-backup hålla igång, men som Alfrida visade kommer det vara problem med täckning (alla basstationer har inte batteri/diesel-backup) samt överbelastade hemsidor.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Serie på svt
« Svar #10 skrivet: 22 feb-19 kl 08:41 »
Tittade på avsnittet som gick i kväll, och bortsett från en del kommentarer från intervjuade människor så känns det som ännu en del i den allt för vanliga förnedrings-tvn...
+1 på det. Själv snabbspolar jag mellan avsnitten med forskarna.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Serie på svt
« Svar #11 skrivet: 22 feb-19 kl 09:19 »
De som deltagit verkar nöjda med experimentet (utom den person som inte klarade sig utan mobilen) och en del vill att andra också skulle testa för att experimentet gett dem bra lärdomar/erfarenheter. Ovanstående framgår i sista avsnittet men tittar en bara lite här och där i avsnitten kan det kanske vara svårt att göra en helhetsbedömning av experimentet?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Serie på svt
« Svar #12 skrivet: 22 feb-19 kl 09:48 »
Har sett två avsnitt och tycker att det inte är så verklighetstroget.
Vart tog alla grannar vägen, det första jag gör när strömmen går i hela huset är att kolla om det bara är mitt hus eller resten av byn också, så jag vet om det är lönt att söka nå fel.

Är folk så skadade och beroende av mobilen? Den går inte att äta, dricka eller värma huset med.
Jag ser mobilen som en bra att ha sak ibland, om jag skulle behöva ringa efter hjälp när jag är ute och åker.
Ibland har jag glömt den vid mitt hus och där har den legat nån vecka utan att jag får abstinens.

docswood

  • Inlägg: 192
    • -
SV: Serie på svt
« Svar #13 skrivet: 22 feb-19 kl 10:23 »
Har sett två avsnitt och tycker att det inte är så verklighetstroget.
Vart tog alla grannar vägen, det första jag gör när strömmen går i hela huset är att kolla om det bara är mitt hus eller resten av byn också, så jag vet om det är lönt att söka nå fel.

Är folk så skadade och beroende av mobilen? Den går inte att äta, dricka eller värma huset med.
Jag ser mobilen som en bra att ha sak ibland, om jag skulle behöva ringa efter hjälp när jag är ute och åker.
Ibland har jag glömt den vid mitt hus och där har den legat nån vecka utan att jag får abstinens.

Skönt att höra det finns folk med en sund relation till sin mobil


//doc

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Serie på svt
« Svar #14 skrivet: 22 feb-19 kl 11:37 »
Har sett två avsnitt och tycker att det inte är så verklighetstroget.
Vart tog alla grannar vägen, det första jag gör när strömmen går i hela huset är att kolla om det bara är mitt hus eller resten av byn också, så jag vet om det är lönt att söka nå fel.


Det är en av tjejerna som kommer tillbaka och har varit runt byn och kollat och det var lika för alla. Så det finns med.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Serie på svt
« Svar #15 skrivet: 22 feb-19 kl 12:14 »
Frågor som dyker upp hos mig.

Hur kan de filma om strömmen går...  eller hade de med sig en massa batteri.

Var får filmteamet mat ifrån ?

Spelar grannarna eller är de omedvetna om strömavbrottet.

Och varför åker man hem för att man behöver vara nådd på mobilen om landet ligger nere...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Serie på svt
« Svar #16 skrivet: 22 feb-19 kl 12:37 »
Om filmkameror inte kan fungera utan ström skulle det väl inte gå att filma i djungel, vatten, eller berg eller var som helst där det inte finns ström?
Personligen hade jag gärna velat vara med i ett dylikt experiment, det är så mycket en tror, men inte egentligen vet hur det ska fungera vid ett dylikt stopp. Gudrun svarar för vårt längsta avbrott men då hade vi t ex fast telefoni som efter vad jag minns, inte påverkades alls av tre dygns strömavbrott.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Serie på svt
« Svar #17 skrivet: 22 feb-19 kl 13:29 »
 Det gamla kopparnätet hade sina fördelar. Det fungerade i det längsta så länge trådarna hängde kvar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Serie på svt
« Svar #18 skrivet: 22 feb-19 kl 13:38 »
Visit är det en dockhussåpa.

Men samtidigt så ska vi vara väldigt medvetna om att det är just så en hel del människor kommer att få det.
Det är massor av saker som man räknar som helt naturliga. Visserligen har dom ett filmteam, en misstanke om att det inte är så illa egentligen.
Och dom lever inte på platsen i vanliga fall.

Vi hade varit direkt medvetna om att spara på vattnet direkt när strömmen försvann.
Ved finns, och radio finns i flera av fordonen.
Mat finns i olika form. Allt från guldburkar via vandringsmat till syrat.
Beroende på årstiden så finns det att tillgå växande mat, grannen har ett stort lager säd, men det blir kanske besvärligt att komma åt.
Vi har grävd brunn så vatten finns oxå, osv osv... 

Mycket av förberedelserna är egentligen att ha en vardag som tillåter att det uppstår en svårare situation.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Serie på svt
« Svar #19 skrivet: 22 feb-19 kl 14:27 »
Alla som är kritiska till programmen har nog inte sett helheten. Det är ett socialt experiment och deltagarna vet om det. Man kan tycka vad man vill men som Cristelle skriver var deltagarna nöjda och tyckte de hade fått viktiga insikter. Många människor har nog aldrig funderat på hur de skulle klara sig i en dylik situation. Nu går de också till grannarna och får hjälp där. Det som troligen är jobbigast är att inte veta vad som har hänt och hur länge strömavbrottet varar. För mig var det jobbigt att alla grannar fick el efter två dygn men jag och en annan mitt i byn fick vänta i 10 dygn. Om mobil och internet slås ut, vilket hände här, kan man ha svårt att få viktig information även om man har radio.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 5 användare
xaelanar, von tratt, alternaiv, mikaelmareld, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser