Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kondens på fönster invändigt  (läst 1463 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Kondens på fönster invändigt
« skrivet: 28 nov-23 kl 11:43 »
Just nu när det är extra kallt minus 10 så får jag rejäl kändes på fönstren invändigt .
Jag försöker allt möjligt för att minska kondenserad.
Hög inomhus temp,öppna ventiler i tak ,avfuktare som håller det runt 55. Vädrar också.
Någon som har tips ,fönster är ca 10 år gamla.
.
Min sista idé är att jag måste prova att ha ett par fläktar igång under natten .
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Kondens på fönster invändigt
« Svar #1 skrivet: 28 nov-23 kl 12:04 »
Fönstren är förmodligen otäta, så den inre rutan blir för kall. Utomhusluften cirkulerar för fort mellan glasen.

Vi som har lösa innerfönster och tejpar dem på vintern får ju stopp på den fuktiga inomhusluften som kondenserar och fryser på insidan av det yttre fönstret om man slarvar med pappersremsorna. Ytterfönstret skall vara lite otätare än det inre för att eventuell fukt skall ta sig ut (jämför med en husvägg), men blir det mycket otätt så blir ju innerfönstret kallt av allt drag.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kondens på fönster invändigt
« Svar #2 skrivet: 28 nov-23 kl 12:33 »
Köp maskeringstejp som är avsedd att sitta länge.
Tex biltemas blåa.
Tejpa springorna på insidan.

Det som händer är att fuktig luft från insidan läcker in mellan fönstren och kondenserar på ytterglaset.
När du tejpar hindrar du luften att komma ut.

Fungerar detta så kan du när det blir varmare jobba med tätningen som antagligen gett upp.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Kondens på fönster invändigt
« Svar #3 skrivet: 28 nov-23 kl 12:42 »
När du skriver att du får kondens på insidan av fönstren, menar du då på den sida av innerrutan som vetter in mot rummet eller den sida som vetter inåt fönsterbågen?

En del kondens på fönstren är fullt normalt när det är ordentlig vinterkyla ute, bästa sättet att minska den är att hålla ner luftfuktigheten inomhus så att luftens daggpunkt ligger högre än glasrutans temperatur. Man får se till att ha bra ventilation, sätta upp hygrometrar gärna med dataloggning så man kan hålla koll på  hur fuktigheten varierar, och inte minst undvika fuktalstrande verksamhet i huset (långkok, torkning av tvätt mm) när det är riktigt kallt ute och man inte vill ha fönstren igenimmade.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kondens på fönster invändigt
« Svar #4 skrivet: 28 nov-23 kl 13:59 »
Det kan vara lönt att iverstera i en luftavfuktare. Den ger torr luft och värmetillskott. Om luften i huset är torr går det åt mindre energi att hålla huset varmt.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Kondens på fönster invändigt
« Svar #5 skrivet: 28 nov-23 kl 16:13 »
Jag läste det som att Lars-Göran har kondens på rumsidan av fönstret, alltså att han kan ta på fukten.

Och så har han luftavfuktare, som håller 55%. Lite konstigt dock att det är så fuktigt som 55% när det är så kallt?

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Kondens på fönster invändigt
« Svar #6 skrivet: 28 nov-23 kl 19:06 »
Jag läste det som att Lars-Göran har kondens på rumsidan av fönstret, alltså att han kan ta på fukten.

Och så har han luftavfuktare, som håller 55%. Lite konstigt dock att det är så fuktigt som 55% när det är så kallt?
Har kondens på insidan mot  rummet ,tittade på avfuktare nu är 38  så fuktigt är det inte men kondens blir det .
Tycker fönstren var bra när jag köpte dem för 10 år sedan West Coast Windows och prismässigt var de inte billiga .
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Kondens på fönster invändigt
« Svar #7 skrivet: 28 nov-23 kl 19:07 »
Skall prova inatt med 2 fläktar igång så de blir rejäl fart på luften.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Kondens på fönster invändigt
« Svar #8 skrivet: 28 nov-23 kl 19:15 »
Vid vilken rumstemperatur är luftfuktigheten 38 %? Och vad har fönstrens insida för temperatur samtidigt?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kondens på fönster invändigt
« Svar #9 skrivet: 28 nov-23 kl 19:18 »
Prova att ställa avfuktaren på en lägre relativ fuktighet. Jag har en splitterny avfuktare som inte går att ställa ned till lägre än 35% rel fukt. När jag stänger av den  visar den 70 % rel fukt.  efter en stund. Så lita inte på fuktmätaren på avfuktaren. Fälls det fukt mot ditt fönster har du för hög luftfuktighet i din innomhusluft.
Den gamla avfuktaren kunde jag ställa på kontinuelig avfuktning, den samlade på sig 3liter vatten/dygn och produserade en heldel värme. Då blev det inte någon kondens på fönstren.
kretslopp

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Kondens på fönster invändigt
« Svar #10 skrivet: 28 nov-23 kl 19:37 »
Köp maskeringstejp som är avsedd att sitta länge.
Jag tror att det är både bättre och snyggare med vanliga DIXI fönsterremsor. Maskeringstejp är väl knappast avsett att sitta en hel uppvärmningssäsong?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Kondens på fönster invändigt
« Svar #11 skrivet: 28 nov-23 kl 19:51 »
Jo, fuktgivare av den typ som sitter i avfuktare, billiga digitala hygrometrar mm är inte särskilt noggranna.  Fem stycken som jag har inomhus och som rimligen borde utsättas för exakt samma luftfuktighet, visar just nu från 14 till 33 %.  Tre som är utomhus och som också borde visa inbördes lika, visar från 64 till 91 %.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kondens på fönster invändigt
« Svar #12 skrivet: 29 nov-23 kl 08:33 »
Jag tror att lösningen är att höja rumstempraturen så att luften kan ta upp mer av fukten. Att det blir komdens i nederkant på termofönster beror på att  den relativa fuktigheten i luften är hög. Termofönster är ofta ihopsatta med en aluminumlist som blir en köldbrygga och det första stället där det bildas kondens när luftfuktigheten är hög.
kretslopp

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Kondens på fönster invändigt
« Svar #13 skrivet: 29 nov-23 kl 10:23 »
Jag tror att lösningen är att höja rumstempraturen så att luften kan ta upp mer av fukten. Att det blir komdens i nederkant på termofönster beror på att  den relativa fuktigheten i luften är hög. Termofönster är ofta ihopsatta med en aluminumlist som blir en köldbrygga och det första stället där det bildas kondens när luftfuktigheten är hög.

Svårt att höja  eldar med ved har redan 23-24 grader 😊
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Kondens på fönster invändigt
« Svar #14 skrivet: 29 nov-23 kl 10:27 »
Om fönstret fungerat förut vid låga temperaturer, andra fönster i huset fungerar (?), Lars-Göran har luftavfuktare som håller nere fukten (vilket inte borde behövas nu på vintern) och han redan provat med att höja temperaturen, så är det troligaste att fönstret inte fungerar som det skall.

Är det 2-glas eller 3-glas? När de byggs så fylls de med isolerande torr gas. Om de blir otäta kommer det luft emellan som isolerar sämre (men då ser man ofta kondens emellan glasen). Jag har haft blandade fönster i husen, och jag minns väl hur kallraset försvann när jag bytte till endast 2-glas över köksbänken i ett hus. Så termofönster (säkert ett varumärke...) skall inte samla kondens i första taget.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kondens på fönster invändigt
« Svar #15 skrivet: 29 nov-23 kl 10:42 »
Jag tror att det är både bättre och snyggare med vanliga DIXI fönsterremsor. Maskeringstejp är väl knappast avsett att sitta en hel uppvärmningssäsong?
Helt rätt.

Dock är masktejp ett bra alternativ om man vill testa en teori.

Upptäckte själv innerfönster igår som läckte in kallluft runt glaset i i går och det som fanbs till hands var Biltemas blåa masktejp.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Kondens på fönster invändigt
« Svar #16 skrivet: 29 nov-23 kl 10:46 »
Jag har oftast en rulle röd eltejp i fickan, men det gillas inte av frun ???

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kondens på fönster invändigt
« Svar #17 skrivet: 29 nov-23 kl 11:42 »
Jag har oftast en rulle röd eltejp i fickan, men det gillas inte av frun ???
[emoji2960].  Den e bra...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kondens på fönster invändigt
« Svar #18 skrivet: 29 nov-23 kl 12:39 »
Vad är det för luftavfuktare du har? Ger den något kondesvatten? Med så hög lufttempratur borde luftavfuktaren vara effektiv. Jag tror du ska byta den.
kretslopp

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Kondens på fönster invändigt
« Svar #19 skrivet: 29 nov-23 kl 14:26 »
Svårt att höja  eldar med ved har redan 23-24 grader 😊
Har du vattenburen värme? Om man eldar i lokaleldstäder eller har elradiatorer är ju det vanliga "problemet" vid låga utomhustemperaturer att rumsluften blir för torr.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser