Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta golv och golvreglar i villavagn.  (läst 899 gånger)

frasse72

  • Inlägg: 11
    • Halland
Byta golv och golvreglar i villavagn.
« skrivet: 20 aug-23 kl 14:25 »
Hej igen.
Nu börjar hösten närma sig och vi håller på med att planera renovering av sovrum och badrum.
Vi misstänker att plywood skivorna i badrummet inte mår så bra och att kanske även bjälklaget på vissa vissa ställen inte mår så bra.
Är lite osäker på hur vi skall gå till väga för att byta bjälklag under vagnen. Den står på lekablock/betongblock och för tillfället vet jag inte riktigt vart dom står eller om något av bjälklaget är dåligt på dom ställena.
Det är inte några tjockare reglar har jag sett men kan mycket väl vara tjockare/grövre på andra ställen.

Vår tanke är att tilläggsisolera golvet och hoppas att kunna göra detta uppifrån. Antingen om bjälklaget är friskt eller om vi måste byta ut det så är tanken att spika en list/ram nere på golvbjälkarna (som är i olika fack). På den listen lägger vi asfaltboard sen är jag osäker på om man ska använda stenull eller glasfiber.
Skall man använda någon typ av ångspärr innan spånskivorna.
Skall man behandla bjälklaget med något för att få längre livslängd?
Skall man måla eller göra något annat med golvspånet på undersidan?
Undrar då det inte är någon grund som skyddar eller liknande
Många frågor blev det.

Fick så bra hjälp här sist jag frågade om att isolera väggarna i vår villavagn.

Är det någon här som vill följa vårt projekt på instagram så heter vi @villavagnen_vera Admin får ta bort detta om det inte är ok.
Kan någon här hjälpa mig med dessa frågor så skulle det vara underbart.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Byta golv och golvreglar i villavagn.
« Svar #1 skrivet: 20 aug-23 kl 17:31 »
De villavagnar jag varit uppbyggda har ett chassie i stål.
På det är även pallningspunkterna belägna.

På detta har man byggt upp golvet i dess olika skift vilket gör att det oftast inte är ett sedvanligt bjälklag utan en sandwichkonstruktion.

Ett gott råd är att söka på
"How to build a caravan"
"How to build a mobile home trailer"

Framförallt lär du dig med detta hur många vagnar är uppbyggda och då blir det lättare för dig att komma igång.
Grundrådet är att börja uppifrån.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Byta golv och golvreglar i villavagn.
« Svar #2 skrivet: 21 aug-23 kl 08:03 »
Är vagnen fabriksbyggd (serietillverkad) som villavagn eller är det ett hembygge? Om den är fabriksbyggd, så är det väl troligt att ritningar eller beskrivningar av konstruktionen finns hos tillverkaren så det kan åtminstone vara värt ett försök att fråga där.

frasse72

  • Inlägg: 11
    • Halland
SV: Byta golv och golvreglar i villavagn.
« Svar #3 skrivet: 21 sep-23 kl 14:58 »
Är vagnen fabriksbyggd (serietillverkad) som villavagn eller är det ett hembygge? Om den är fabriksbyggd, så är det väl troligt att ritningar eller beskrivningar av konstruktionen finns hos tillverkaren så det kan åtminstone vara värt ett försök att fråga där.

Jo den är serietillverkad. Namnet på vagnen är tiffany. Mer än så vet vi inte. Vi har frågat tidigare ägare och dom som ägde den innan men ingen av dom vet modellbeteckning.
Så allt vi vet är tiffany. Hittar inte heller någon tillverkare.

frasse72

  • Inlägg: 11
    • Halland
SV: Byta golv och golvreglar i villavagn.
« Svar #4 skrivet: 21 sep-23 kl 15:17 »
De villavagnar jag varit uppbyggda har ett chassie i stål.
På det är även pallningspunkterna belägna.

På detta har man byggt upp golvet i dess olika skift vilket gör att det oftast inte är ett sedvanligt bjälklag utan en sandwichkonstruktion.

Ett gott råd är att söka på
"How to build a caravan"
"How to build a mobile home trailer"

Framförallt lär du dig med detta hur många vagnar är uppbyggda och då blir det lättare för dig att komma igång.
Grundrådet är att börja uppifrån.

Tack så mycket för ditt svar. Jag har sökt och hittat en del om just det med chassit och ramen.
Mycket intressant och givande läsning. :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

290 gäster, 1 användare
Tim Lundin

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser