Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Texter om konservering och om att ta tillvara skörden  (läst 6005 gånger)

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Texter om konservering och om att ta tillvara skörden
« skrivet: 10 dec-12 kl 20:37 »
Jag funderar lite på var man placerar texter om att ta vara på skörden. Det finns en del under Konserveringsmetoder. Men inget om hur man sparar sånt som inte behöver konserveras, typ kål eller lök. Under Odling finns det beskrivet för respektive växt, men man kanske vill ha det samlat på ett ställe?

Sen har Inkokning och Konservering egentligen samma innehåll, som har hamnat under olika rubriker. Men det är ganska långa texter, jag funderar på om det ska få vara som det är eller om man ska samla dem under samma rubrik?

Tankar?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Texter om konservering och om att ta tillvara skörden
« Svar #1 skrivet: 11 dec-12 kl 07:51 »
Vi har odling för att producera mat.
Mat för att tillaga.
Kanske behöver lagra också?

Lagra
* konservera
* torka
* jordkällare och stuka
* frysa

Annat?

Och sedan flytta grejer dit.

Det går att länka mellan de olika avdelningarna. Så kan exempelvis en text om odling av jordgubbar ha länkar till olika sylt och saftrecept.
« Senast ändrad: 11 dec-12 kl 08:40 av sɹǝpuɐ »

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Texter om konservering och om att ta tillvara skörden
« Svar #2 skrivet: 11 dec-12 kl 08:37 »
Vi har odling för att producera mat.
Mat för att tillaga.
Kanske behöver lagra också?

"Lagra" kanske kunde funka som rubrik, under vilken både inkokning, syrning, torkning och övrigt ryms... För allt går ju ut på att kunna just spara det man skördat för att äta under resten av året?

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Texter om konservering och om att ta tillvara skörden
« Svar #3 skrivet: 11 dec-12 kl 08:42 »
Jag funderar lite på var man placerar texter om att ta vara på skörden. Det finns en del under Konserveringsmetoder. Men inget om hur man sparar sånt som inte behöver konserveras, typ kål eller lök. Under Odling finns det beskrivet för respektive växt, men man kanske vill ha det samlat på ett ställe?


Det är nog bra att ha en samlad sida om lagring, även om det står lite under de olika grönsakerna också. Man kunde lägga till en undersida om lagring under Konserveringsmetoder och vill man kan man i slutet av den artikeln lägga in länkar till den enskilda grönsakernas egna stycken om lagring. Man kan länka till stycken genom att lägga till #Rubrik efter länken, så här:
http://handbok.alternativ.nu/Odling/Grönsaker/Kålväxter/Broccoli#Lagring

Citera
Sen har Inkokning och Konservering egentligen samma innehåll, som har hamnat under olika rubriker. Men det är ganska långa texter, jag funderar på om det ska få vara som det är eller om man ska samla dem under samma rubrik?
Tankar?


Texten Konservering är från gamla handboken, är ju rätt allmän och tar upp flera metoder. Jag tycker den kan plockas isär och det som är av värde kan stoppas in i befintliga texter eller läggas som starttexter till nya.


Edit: oj det hann komma två nya inlägg här. Ja "Lagra" är kanske bättre ord än nuvarande "Konserveringsmetoder"

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Texter om konservering och om att ta tillvara skörden
« Svar #4 skrivet: 11 dec-12 kl 09:09 »
Skulle det vara rimligt med Lagra på samma nivå som den där Mat och Odling finns nu?

Jag tror att det skulle vara bra.

Fast Mat blir kanske fel? Tillaga? Matlagning?

Husdjur
Odla
Lagra
Matlagning


 

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Texter om konservering och om att ta tillvara skörden
« Svar #5 skrivet: 11 dec-12 kl 09:29 »
Ja i så fall får man nog, som du säger, definiera om Mat till ren Matlagning. Annars finns risken att vi får tre olika ställen att lägga lagringsrelaterade texter på. Dels under resp grönsak/frukt, dels under Lagring, dels under Mat. Det sista eftersom många maträtter grundar sig på /hänger ihop med själva konserveringen, t ex torkade korvar, rökta och saltade köttprodukter, gravning, örttéer, marmeladrecept etc.
Svårt med gränsdragningen i hela handboken tycker jag. Allt hänger ju ihop... :-\

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Texter om konservering och om att ta tillvara skörden
« Svar #6 skrivet: 11 dec-12 kl 09:38 »
Hm.. . Var hamnar skörd och slakt?

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Texter om konservering och om att ta tillvara skörden
« Svar #7 skrivet: 11 dec-12 kl 09:40 »
Det måste väl vara under resp gröda / djurslag?

Vi får vara noga med att länka mellan olika ställen i handboken. Kanske skulle länkarna vara tydligare också, t ex understrukna.

Halte

  • Gäst
SV: Texter om konservering och om att ta tillvara skörden
« Svar #8 skrivet: 11 dec-12 kl 09:48 »
Kan de inte ligga på en massa olika ställen i handboken och så har vi ytterligare ett ställe där vi helt enkelt bara länkar in dem från alla andra ställen?

Det spelar väl ingen roll om samma text finns på två ställen så länge man inte behöver uppdatera på två ställen..

Eller var det så ni menade kanske?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Texter om konservering och om att ta tillvara skörden
« Svar #9 skrivet: 11 dec-12 kl 10:10 »
Just nu har vi nog en hel del texter som handlar om precis samma sak på fler olika ställen. Om vi möblerar om är det ju bra om vi kan rensa upp lite också. Att länka mellan avdelningarna är nog väldigt bra, men det riskerar nog att bli för komplicerat att dynamiskt visa samma text på många ställen, även om det är fullt möjligt. Därför bör man nog använda mallar och ha "standardiserade" rubriker i texter som skall kopplas samman.

Ett knep kan vara att ha dynamiska länklistor. Det är ganska enkelt att fixa. Exempelvis i en text om äppelträd har man en ruta "Mer om äpplen" och där visas en lista med alla sidor som innehåller ordet Äpple", oavsett om det handlar om ett recept eller om lagring av äpple i jordkällaren.


Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Texter om konservering och om att ta tillvara skörden
« Svar #10 skrivet: 11 dec-12 kl 10:16 »
det riskerar nog att bli för komplicerat att dynamiskt visa samma text på många ställen, även om det är fullt möjligt.

Ja, det är jätteviktigt att allt är enkelt att förstå för den som skriver. Spexiga tricks och funktioner kan verka avskräckande. Däremot kanske vi ska upplysa om hur enkelt det är att låta ord i en text vara länkar. Om man markerar ett ord i editorn och klickar på länksymbolen så föreslås ju olika sidor i handboken som innehåller ordet och det är bara att välja en.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Texter om konservering och om att ta tillvara skörden
« Svar #11 skrivet: 11 dec-12 kl 11:59 »
Jag har nu möblerat om lite överst i handboken enligt ovan.

Verkar det OK?

Orsakade detta problem någonstans? Länkar har ju nu ändrats, om man länkar in i handboken utifrån.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Texter om konservering och om att ta tillvara skörden
« Svar #12 skrivet: 11 dec-12 kl 18:46 »
Jag har nu möblerat om lite överst i handboken enligt ovan.

Verkar det OK?

Orsakade detta problem någonstans? Länkar har ju nu ändrats, om man länkar in i handboken utifrån.

Kanske rubriken skulle vara "Att lagra mat" eller nåt sånt. "Lagra skörden" kanske?

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Texter om konservering och om att ta tillvara skörden
« Svar #13 skrivet: 11 dec-12 kl 19:24 »
Jag har nu möblerat om lite överst i handboken enligt ovan.

Verkar det OK?

Vet inte, lite konstigt blir det kanske hur man än gör.

En annan variant är att flytta ned lagringstexterna ett hack istället för upp, dvs lägga respektive lagringsmetod under den mat-kategori som den används inom.
Antingen direkt under så här:

Mat
    Fisk
        Frysa fisk
        Rökning av fisk
        Gravning av fisk
        Fiskrecept

Eller under ett samlat konserverings-/lagringsavsnitt:
Mat
    Frukt & bär
        Konservering
            Sylt
            Marmelad
            Torkning av frukt och bär
        Pajer och kakor
    Grönsaker
        Lagring
            Jordkällare
            Stuka
            Mjölksyrajäsning
            Torkning av grönsaker

Denna variant blir säkert också konstig ur någon synvinkel, men jag tycker den känns mer naturlig eftersom man utgår från vad man har. Man har en massa svamp och under Konservering av svamp kan man hitta en sida om att svampen kan saltas. Mer sällan utgår man från att man vill salta något och hittar under Saltning att man kan salta svamp. 
Eller tänker jag fel?

« Senast ändrad: 11 dec-12 kl 19:27 av Petter B »

Malines här igen

  • Gäst
SV: Texter om konservering och om att ta tillvara skörden
« Svar #14 skrivet: 11 dec-12 kl 19:26 »
Jag tycker att du tänker rätt.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Texter om konservering och om att ta tillvara skörden
« Svar #15 skrivet: 11 dec-12 kl 19:28 »
I de flesta kokböcker (och i bra faktaböcker) kan man slå på tillexempel "kanin" och hitta kaningryta, kanin med kål, kaninrullader... Ja, ni fattar. Rimligtvis bode upplägget kring "morötter" vara likadant i en självhushållar"bok". Det finns ju möjlighet att korslänka i handboken.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Texter om konservering och om att ta tillvara skörden
« Svar #16 skrivet: 12 dec-12 kl 12:42 »
Jag ändrar tillbaka Matlagning till Mat. Sedan får vi skapa lämpliga avsnitt där för lagring.

Behövs det någon generell del för olika lagringstekniker? Jag låter Lagring vara kvar så länge. Det kan vara ett lämpligt ställe för att beskriva jordkällaren och stuka, eller rök eller tork? Eller grunderna i konservering?

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Texter om konservering och om att ta tillvara skörden
« Svar #17 skrivet: 13 dec-12 kl 17:35 »
Nu har jag pysslat och plockat om lite i matavdelningen. :)
Den är nu uppdelad efter olika kategorier av råvaror, av det skäl som sades ovan: man utgår från något man har och vill antingen bevara det eller tillaga det.
Därför finns under varje råvarukategori ett avsnitt som heter Bevara, som tar upp olika lagringsmetoder, samt ett avsnitt som heter Recept, med vanliga matlagningsrecept.
Det är inte helt konsekvent genomfört ännu, men ungefär...
Klicka på +-knapparna i menyn och kolla om upplägget verkar OK.

Lagring ligger nu under det första kapitlet Allmänt, där det ligger lite allmänna texter som inte är knuten till någon råvarukategori.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Texter om konservering och om att ta tillvara skörden
« Svar #18 skrivet: 13 dec-12 kl 18:34 »
Jag tycker att det blev väldigt bra så. Har börjat ge mig på svampen.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Texter om konservering och om att ta tillvara skörden
« Svar #19 skrivet: 13 dec-12 kl 18:41 »
Jag tycker också att det blir bra, iaf vid en hastig titt. Fyller på lite mera i grönsaksavdelningen vartefter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser