Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byggtips tunnelväxthus av armeringsjärn  (läst 5712 gånger)

rovis

  • Inlägg: 19
    • Gotland
Byggtips tunnelväxthus av armeringsjärn
« skrivet: 19 mar-19 kl 16:36 »
Ska ge oss på att bygga ett litet billigt växthus av två stora armeringsmattor 2,5x5 meter, och klurar lite på smarta konstruktioner vad gäller trästomme för stadga, fasthållning av plasten etc. Finns det någon med goda råd, tips på länkar, erfarenheter, saker vi absolut ska undvika? Känns onödigt att göra osmarta småfel när det säkert är massa folk därute som gjort såna förr, vet bara inte vars jag ska leta info.
Har någon idé på nåt smart sätt att sätta fast plasten på armeringsmattan utan att göra hål i plasten? Spännband tvärs över? Ska vi ha någon form av distans/skydd mellan plast och metall så det inte nöts sönder? Ja alla goda råd är ju goda råd, så dom vill vi ha!  :D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Byggtips tunnelväxthus av armeringsjärn
« Svar #1 skrivet: 19 mar-19 kl 16:59 »
Det blir svårt att skydda plasten mot nötning när du använder nät. Misstänker att du redan har 2 nät, men det vore mycket smidigare om du utgick ifrån armeringsjärn som du ju kan skjuta in i pem-slang t ex.

Kolla bl a den här tråden: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=174745.60

 

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Byggtips tunnelväxthus av armeringsjärn
« Svar #2 skrivet: 19 mar-19 kl 20:07 »
Kan även tipsa om https://www.assco.se/altrad-assco-byggstallning-byggnadsstallning-ramstallning-modulstallning-intackning-plast istället för vanlig presenning.

Den finns hos lite olika leverantörer men priser är ca 900-1100 per rulle inkl moms.
Finns i nästan transparant, lite blåton och nästan vit variant.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Byggtips tunnelväxthus av armeringsjärn
« Svar #3 skrivet: 30 apr-19 kl 18:12 »
Men det är väl skillnad på pplast och plast? Har för mig att byggplast och liknande ska udvikas i växthus för att de släpper ifrån sig pftalater och annat onyttigt. Växthusplast är en annan sort. Den är också behandlad så att man ska kunna ta tillvara regn- och kondensvatten. Torde vara värt att tänka på men rätta mig gärna om jag har fel!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Byggtips tunnelväxthus av armeringsjärn
« Svar #4 skrivet: 30 apr-19 kl 20:10 »
Det stämmer säkert, jag har inte koll på detta. Det finns ingen produktionsspec för ställningsplasten.
Däremot skriver tex Byggmax på sin sida att deras byggplast (den åldersbeständiga varianten) inte skall användas för täckning där mat odlas.

Jag ville bara tipsa om ett alternativ d¨det bara stog "plast" i inlägget. Om det avsågs växthusplasten så är den nog godkänd, dock dyr där jag hittat den.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Byggtips tunnelväxthus av armeringsjärn
« Svar #5 skrivet: 30 apr-19 kl 22:29 »
Att en plast inte är livsmedelsgodkänd behöver inte betyda att den är farlig. Byggplasten innehåller en del onyttiga ämnen, men jag tror inte att de läcker i sådan omfattning att det är farligt att bygga växthus av den. Man behöver ju inte vakuumförpacka maten i den.

Den här förstärkta byggställningsplasten tror jag har så pass mycket kortare livslängd i solljuset än vad riktig växthusplast har, så att pris per kvadratmeter och år blir rätt lika. Och det är ju tråkigt att byta plast, så tänker man ha växthuset länge så är det nog smartast att köpa växthusplast trots allt.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Byggtips tunnelväxthus av armeringsjärn
« Svar #6 skrivet: 02 maj-19 kl 17:53 »
Så tänker jag också.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 10 användare (3 dolda)
xaelanar, larbri, ärt, Jon.b, LimJans, William, malbo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser