Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka raser värper bäst?  (läst 2128 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Vilka raser värper bäst?
« skrivet: 31 okt-16 kl 09:49 »
Vilka raser, förutom värphybrider, lägger mest ägg?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Vilka raser värper bäst?
« Svar #1 skrivet: 31 okt-16 kl 10:07 »
Rent generellt:  lätta raser.  Innebär i de flesta fall raser från medelhavsområdet. T.ex. italienare, minorka,andalusier campiner, men även hamburger, appenzeller  och många andra.
Det finns även mellantunga raser som värper mycket bra, men eftersom de har en tyngre kropp att försörja så äter de mer.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vilka raser värper bäst?
« Svar #2 skrivet: 31 okt-16 kl 21:06 »
Vit leghorn..  De dominerade marknaden innan hybriderna kom och tog över...
Fjäderfän och kaniner

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Vilka raser värper bäst?
« Svar #3 skrivet: 01 nov-16 kl 05:46 »
Vit Leghorn trodde jag var en värphybrid.

Men jag tänker mer på de vanliga raserna som finns i Sverige, vilka som värper bäst av dem.

 

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Vilka raser värper bäst?
« Svar #4 skrivet: 01 nov-16 kl 06:53 »
Det beror på vad du menar med vanliga. Alla de raser jag nämnt har jag sett på utställningar i Sverige. Leghorn var jättevanliga förr, kallas nu ofta Italienare.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, köksträdgård, Mikael Jalonen, Jon.b, eremit1, Banelinjen, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser