Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Agressiv hankatt!  (läst 1925 gånger)

Sophie på Södergården

  • Inlägg: 118
    • Småland
    • Södergården
Agressiv hankatt!
« skrivet: 12 aug-09 kl 20:57 »
Vi har en strykarkatt (är vi nästintill säkra på iallafall) som håller till på vår gård. Igår kväll gav han sig på vår 15 veckor gamla kattflicka så hon har precis kommit från veterinären med masa stygn och väldigt medtagen men som tur är utan "allvarligare" skador. Detta är minst femte gången som samma hankatt atackerar någon av våra katthonor. Vi fick ta bort en 7-årig hona innan jul eftersom hon blivit så rädd för att gå ut och tapapt livsgnistan helt efter att hon blivit våldtagen och söndertrasad av honom flera gånger.

Vår andra honkatt har klarat sig undan tack vare att hon är sjukt bra på att klättra men för drygt en månad sedan fick min sambor springa ut och skrämma iväg honom då han slogs med henne uppe i ett skatbo högst upp i vårt päronträd. Hon blev inte skadad.

Och nu var det alltså vår lilla minsting som fick rejält med stryk.

Jag bara undrar...är detta normalt? Att en hankatt ger sig på dels kastrerade honkatter och dels en liten kattunge. Han är mycket skygg och springer så fort vi kommer nära eller han ser oss innanför fönstrena. Vi misstänker att det är en vildkatt, den kan mycket väl ha bott här på gården innan vi flyttade hit för 2 år sedan för den förre ägaren hade ett 20-tal halvt förvildade katter som han matade ute i ladan.

Vi har satt ut en kattfälla för att försöka få tag i den men jutan resultat än så länge. Har någon några tips eller vet om detta beteende är normalt hos en hankatt? Jag trodde mina katter skulle vara något fredade när de var kastrerade.... Vi bor mitt ute på landet och jag har gjort vad jag kan för att sköta mina katter...de är kastrerade och jag tar in dem på kvällarna men det hjälper ju inte.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Agressiv hankatt!
« Svar #1 skrivet: 12 aug-09 kl 21:14 »
vår hankatt brukade spöa vår hona förut. den katten lämnade dock mina två hanar ifred, alla 4 var kastrerade. honan hade tagit hand om hankatten då den var en liten kattunge men sedan blev han elak mot honan. en vinterdag försvann hon bara efter att ha legat ute och gömt sig en hel sommar och hela hösten. de andra honorna i området lämnar han dock ifred och det är flera grannar som har utekatter, alla honor och alla kastrerade ...  :-\ konstigt nog är den hankatten världen mes egentligen  ::)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Agressiv hankatt!
« Svar #2 skrivet: 12 aug-09 kl 22:30 »
Det finns en anledning till att han uppför sig konstigt, men om vi lyckas luska reda på den eller inte..? En kastrerad katt luktar ju inte "normalt", varken tjej eller kille,  och det kan vara en anledning till att han ger sig på dem.. ???
Hoppas ni får tag i honom. Jag skulle göra allt för att kunna fånga o avliva honom. Jag vill att mina katter ska kunna gå glada på vår gård. Ni har kollat så ingen granne äger honom, hoppas jag? För grannsämjans skull..

Sophie på Södergården

  • Inlägg: 118
    • Småland
    • Södergården
SV: Agressiv hankatt!
« Svar #3 skrivet: 12 aug-09 kl 22:37 »
Ja vi har kollat så gott det går men det är långt till vissa av grannarna och katter kan ju ta sig en bit.  Men den är sjukt skygg iallafall och det brukar ju inte tamkatter vara även om de springer iväg från främmande människor. Vi vill oxå att katterna våra ska kunna trivas hos oss. Och slippa bli skadade!!!
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Agressiv hankatt!
« Svar #4 skrivet: 12 aug-09 kl 23:39 »
du kan ju höra med djurskyddet eller anticimex om de har nån annan idé än kattfälla för att komma åt katten.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Sophie på Södergården

  • Inlägg: 118
    • Småland
    • Södergården
SV: Agressiv hankatt!
« Svar #5 skrivet: 15 aug-09 kl 13:15 »
tytvärr var det allvarligare än vi troddee. Elsa fick åka tillbaka till djursjukhuset eftersom jag tyckte hon repade sig dåligt. Där fick de inte heller henne att bli bättre och imorse somnade hon in av sig själv. De upptäckte sedan att ett bett troligen perforerat brösthålan så det kommit in luft. Något de missade första gången. Stackars lilla katt. Bara 15 veckor. Vi är så lessna. Har pratat med våra jägare och de ska ta hit burar så vi kan försöka bli av med hankatten. Usch...verkligen ingen rolig dag!!
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Agressiv hankatt!
« Svar #6 skrivet: 15 aug-09 kl 13:29 »
ja, det är då bra att jägarna i området vill hjälpa till. jag hoppas att ni blir av med monster-katten utan att någon fler katt blir skadad innan.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Agressiv hankatt!
« Svar #7 skrivet: 16 aug-09 kl 23:14 »
Kan ni inte ligga på pass , lägga ut mat o sen försöka skjuta den ?
Inte är det ett normal beteende av en katt att anfalla på det sättet .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

MsLuna

  • Inlägg: 18
SV: Agressiv hankatt!
« Svar #8 skrivet: 16 aug-09 kl 23:27 »
Är ni säkra på att han är omärkt?

Sophie på Södergården

  • Inlägg: 118
    • Småland
    • Södergården
SV: Agressiv hankatt!
« Svar #9 skrivet: 17 aug-09 kl 09:43 »
Nej vi är inte säkra på att han är omärkt men troligenär det en katt som bodde på vår gård tidigare som den förre ägaren inte gjorde av med innan han flyttade (vilket vi kommit överens om at han skulle) han hade mellan 15-20 katter i uselt skick och vi ville att han tog bort dem innan vi flyttade hit. Han fick dock bara några skjutna.

För att säkerställa att vi får tag på rätt katt är fällorna vi navänder fällor som fångar honom helt utan skada såklart. Vanliga kattfällor där luckan går igen när han trampar på en utlösare. Vi vill inte låta jägaren ligga på pass eftersom vi inte vill riskera att han skjuter fel katt.

Katten det handlar om är så skygg så det är inte troligt att han tillhör någon. Dessutom är beteendet inte normalt. Visst slåss katter men inte ska de attackera kattungar och våldtäcka kastrerade honkatter så fort de kommer åt.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser