Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  " Norsk skogkatt?"  (läst 18472 gånger)

Eulalia

  • Gäst
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #20 skrivet: 12 feb-07 kl 18:27 »
 ;) visst är hon söt!

då ska du nog inte visa det här lilla solskenet för dina barn

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #21 skrivet: 12 feb-07 kl 18:58 »
Tur att bilden var så liten... jag faller som en fura själv! *suck*

Eulalia

  • Gäst
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #22 skrivet: 12 feb-07 kl 18:59 »
Gryning, det är kört, bilden är klickbar-  prova! :P
se så fint hon sitter och lapar sol.. *purrrpurrr*
« Senast ändrad: 12 feb-07 kl 19:00 av Eulalia »

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #23 skrivet: 12 feb-07 kl 18:59 »
Nu går Loke och sätter sig med huvudet inåt i en hörna under ett skåp. Åter ser han verklgine ut att ha tappat livsgnistan...   :'(

Eulalia

  • Gäst
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #24 skrivet: 12 feb-07 kl 19:01 »
sorgligt...men tänk på alla glada stunder ni haft, och klappa riktigt om honom (när han känner för det) så han får en lycklig resa..

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #25 skrivet: 12 feb-07 kl 19:03 »
Gryning, det är kört, bilden är klickbar-  prova! :P
se så fint hon sitter och lapar sol.. *purrrpurrr*

*DOINK!*

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #26 skrivet: 12 feb-07 kl 19:07 »
För alla er som läser det här så har vi nån form av chat i realtid här just nu, och jag känner sorg för gamle Loke samtidigt som jag känner nya små livs livslust... jag tittar på Eulalias kattbilder omväxlande med makens pappersfoton på Loke i hans ungdom, från innan jag kände dem båda! Det är  :'( och  :) och  :-[ och  :-*

HøneLine

  • Inlägg: 539
    • Värmland
    • Marion's hjemmeside
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #27 skrivet: 17 feb-07 kl 22:31 »
"Extra klor är en defekt som man varken får eller bör avla på. Det är inte vanligare på norsk skogkatt än någon annan ras"


Må bare skyte inn noe her. Visst finnes det en rase som er veldig spesiell for denne extra kloen. De heter Skipskatter og har denne nettopp fordi de var vanlige å ha ombord på skip for å holde råtter om mus unna. Derfor denne ekstra kloen for å lettere klare å holde seg på dekk ved mye bølger og stor sjø. De får et bedre fotfeste  :)
Grunnen til at denne "defekten" kan forkomme i flere raser er pga. kryssninger mellom rasene.
Det finnes de som avler renrasete Skipskatter. Om de kan ha et annet mere proffesjonelt navn eller et latinsk navn vet jeg ikke... Har aldri hørt noe annet før.  :D  De er veldig flotte!!!  ;D
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Gröfre Slissing

  • Gäst
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #28 skrivet: 24 feb-07 kl 19:04 »
Hej! Ja, jag startade för ganska länge sedan detta med "norsk skogkatt!".  Måste säga att det har varit intressant att ha tagit del av initierat folks kunnande/vetande.  De katter som finns i/kring mitt hem är av "välblandad ras", men är mig likväl mycket kära! Visserligen har jag bara "vårdnaden" om dem, som min dotter sade då hon lämnade Sverige för Canada, men jag betraktar dem som mina "barn". Och visst skulle jag vilja ha en "norsk skogkatt" ; kanske det  blir en eller ett par när jag slitit ut de jag nu har här! Jag har inte upptäckt om några kattägare uppmärksammat Robert Aschbergs program "Insider" i torsdags! Jag tycker det är fruktansvärt , detta som hänt vissa kattraser!    Hälsningar!
« Senast ändrad: 24 feb-07 kl 19:05 av Gröfre Slissing »

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #29 skrivet: 26 feb-07 kl 09:30 »
G.S.
Vissa av personerna man såg i det programmet, som damen som sade "det är ingen hoppig ras"(Tacka fan för det när man avlat incestuöst tills inte lederna funkar) kan jag inte tala om vad som borde göras med. Det är ju bara att inse att SVERAK och vissa uppfödare har kommit bra mycket längre med sina fyrfota "vänner" än vad Hitler någonsin kom. Fy fan! (vårdat språk räcker inte till här)

Borsett från dessa rena avvarter till konstlade raser, kunde man ju se vad som var en nyhet för mig, utvecklingen av gamla raser har tagit en äcklig jävla vändning. Siameser med öron som fladdermusvingar, "vad de nu heter" med nosen uppflyttad till mellan ögonen, med inget ögondränage och kroniska inflammationer som en följd av att utloppet inte längre är lägst.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #30 skrivet: 26 feb-07 kl 14:39 »
"Extra klor är en defekt som man varken får eller bör avla på. Det är inte vanligare på norsk skogkatt än någon annan ras"


Må bare skyte inn noe her. Visst finnes det en rase som er veldig spesiell for denne extra kloen. De heter Skipskatter og har denne nettopp fordi de var vanlige å ha ombord på skip for å holde råtter om mus unna. Derfor denne ekstra kloen for å lettere klare å holde seg på dekk ved mye bølger og stor sjø. De får et bedre fotfeste  :)
Grunnen til at denne "defekten" kan forkomme i flere raser er pga. kryssninger mellom rasene.
Det finnes de som avler renrasete Skipskatter. Om de kan ha et annet mere proffesjonelt navn eller et latinsk navn vet jeg ikke... Har aldri hørt noe annet før.  :D  De er veldig flotte!!!  ;D

Jag har fått lära mig att de s.k. skeppskatterna inte är en egen ras utan vanliga bonnkatter med anlag för en extra tå. Men likväl är dessa katter fruktansvärt läckra med sina enorma tassar. Skulle gärna själv ha en.

Rödskägg: menar du perser??? de ser ut som om de sprungit rakt in i en vägg i full fart. Otroligt fula.
Visst har siamesens ursprungliga utseende ändrats till det extrema men jag älskar både siamesens, orientalens och cornishens underbart stora öron. Och det är ju heller inget de lider av.

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #31 skrivet: 26 feb-07 kl 14:50 »
Just så perser ibland är orden liksom lite avlägsna. Numera ser de inte ut som de sprungit in väggen. snarare som någon sparkat de uderifrån upp mot ansiktet med en stålhätta.
De stora öronen är väl rätt lite häftiga men ack så fula. Lider och lider förra veckan med kulingvindar drivsnö och minusgrader är nog ingen höjdare inte kattslagsmål heller. Fast det är väl ingen som behöver drabba dessa eller har du någon liten öronkappa till dem ;D
Avlat på djur har man ju alltid gjort för att få fram önskade egenskaper, men att avla på defekter.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #32 skrivet: 26 feb-07 kl 18:55 »
Jag har en cornish hane med rätt rejäla öron. Och han klarar väder och vind ganska bra. hade dock en vit honkatt för nått år sedan som brände öronen i solen. Men oftast är de innekatter och där påverkar ju varken blåst eller sol deras öron.

Nä skadliga defekter är grymt att avla på. Pälsen på en cornish är ju heller inget naturligt eg. men det är en mutation som dykt upp av sig själv och de klarar sig som sagt väldigt bra ändå. Min går som utekatt.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #33 skrivet: 26 feb-07 kl 19:35 »
Avlat på djur har man ju alltid gjort för att få fram önskade egenskaper, men att avla på defekter.

Det är uttryckligen olagligt att avla på defekter eller skadliga egenskaper. Att det får fortgå och sättas i system i vissa raser är för mig som uppfödare av norska skogkatter väldigt underligt.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #34 skrivet: 26 feb-07 kl 21:30 »
Inte bara det, det försvarades dessutom av represanter för en "ansedd" organisation som Sverak.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Skogskarl

  • Inlägg: 11
  • Me, and my crazy self.......
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #35 skrivet: 04 mar-07 kl 21:25 »
Norska skogskatter vet ni väl vad det är vi det här laget, min morsa har en som vunnit flera priser på utställningar, & den har aldrig blivit tvättad (det har aldrig behövts), däremot borstar hon den ibland, dels för att den fäller ganska mycket på våren, & dels för att den har en förmåga att få med sig barr & liknande i pälsen efter skogspromenader.

Själv har jag en Rysk Skeppskatt (de brukar kallas så), det är mkt. riktigt ingen godkänd ras egentligen, utan skeppskatter kan se ut hur som helst bara de har den där extra tån. Den extra tån sitter inte bakvänd, utan de sitter lite snett in på sidan, precis som våra tummar.
Anledningen till att de från början började avla på dessa katter var att några ryska sjömän (därav namnet), upptäckte att dessa katter faktiskt hade lite bättre greppförmåga, & därför lättare kunde hålla sig fast vid sjögång o.dyl. De kan alltså använda tårna precis som vi använder våra tummar.
Nuförtiden har skeppskatt blivit ett begrepp för alla katter med den här defekten, & jag tror inte de avlas på i nå´n större utsträckning.
(fast de får ju ungar precis som alla andra katter).

Min Selma ser ut som en vanlig bonnkatt & min kompis har en som är svart/vit fläckig, & de är båda lika "rasrena".

Bifogar en liten bild på Selma, men jag vet inte om tassarna syns så väl.
Är en ganska vanlig man på 38 år, 182 cm, blond blåögd & lagom tung. Jag bor själv med  2 katter i ett mysigt hus i skogskanten.
Jag söker här efter en likasinnad tjej, för vänskap eller mera.Ett stort intresse är gammaldags indianhantverk, indiankultur & indianernas hela sätt att tänka.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser