Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  löpande tik....  (läst 6681 gånger)

fröken_trassel

  • Gäst
löpande tik....
« skrivet: 15 aug-10 kl 23:06 »
Fick hem min lilla papillon tik i mars (hon var i slutet av löp då) då hade hon varit på foder sen 5 månaders ålder..
Mej veterligen började hon löpa igår men redan i dag så snor hon upp bakdelen mot min mer än lovligt sugna Sheltie hane.. Kan det vara så att hon har löpt i flera dagar utan att jag märkt det eller kan tikarna göra så tidigt i löp. Hon tjuter till om hanen prövar kliva på och han ger sig direkt.. Hon städar så otroligt duktigt att aldrig att det hinner komma minsta blodfläck på golvet så att det som gjorde att jag överhuvudtaget märkte att hon löpte var att hon prövade sätta på katten och att hon verkade väldigt lynnig igår så jag tog en pappers tuss och gnuggade henne lite...

/Marie

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: löpande tik....
« Svar #1 skrivet: 15 aug-10 kl 23:28 »
Min tik vänder till under stora delar av löpet, över en vecka. Hon städar dock inte så bra, snarare inte alls, så man ser det tydligt.

Det är nog dags att sära på hundarna den kommande veckan till tio dagarna, i alla fall.

Själv har jag en kastrerad hane också, så jag vet säkert när min tik inte löper längre, eftersom hon inte bjuder ut sig till den kastrerade mer då. Mycket bra om man vill veta när man kan ha tiken lös ute igen...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lundahund

  • Inlägg: 224
  • Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
SV: löpande tik....
« Svar #2 skrivet: 15 aug-10 kl 23:37 »
Min äldsta gör som din, när hon löper märker jag det ett par veckor innan när hon börjar "flirta" med traktens hanhundar. Sen vänder hon upp ibland innan jag sett något mer tecken (håller väldigt städat efter sig) och hon håller på med det i nästan två veckor.

Dela hundar säger jag. Sätt inte ihop föränn hon börjar "sura".
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: löpande tik....
« Svar #3 skrivet: 16 aug-10 kl 09:20 »
Vanligtvis "lockar" tiken en tid innan hon går i höglöp, då ställer de upp men låter inte hanen para. Hon är inte riktigt redo iomed att hon tjuter till och vänder om.

Det är nu snart dags sära på dina hundar såvida du inte har planerat en kull mellan dem. De kan behöva vara separerade många veckor/månader det är olika från tik till tik.

 

fröken_trassel

  • Gäst
SV: löpande tik....
« Svar #4 skrivet: 16 aug-10 kl 09:48 »
Tack så mycket för svaren... Blev lite orolig att det redan var dags för parningen ;D
Ska se om jag kanske har så tur att jag kan hysa in henne hos de som har hanen som ska bli pappa eller om någon kan ta hand om min hane tills faran är över.. Tycker faktiskt synd om min sheltie.. Han ser nästintill nervsvag ut nu när tiken flirtar med honom och sen säger ifrån :)

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: löpande tik....
« Svar #5 skrivet: 16 aug-10 kl 16:39 »
Tiken är inte i höglöp mer än några enstaka dagar(ibland timmar!) därför behöver du inte separera dem under några veckor eller månader som någon påstod. Mina tikar har alltid vänt baken till och vikt svansen tidigt i löpet men gått undan/sagt ifrån när hanarna har försökt.

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: löpande tik....
« Svar #6 skrivet: 16 aug-10 kl 17:39 »
Tiken är inte i höglöp mer än några enstaka dagar(ibland timmar!) därför behöver du inte separera dem under några veckor eller månader som någon påstod. Mina tikar har alltid vänt baken till och vikt svansen tidigt i löpet men gått undan/sagt ifrån när hanarna har försökt.

Tiken kan vara parningsvillig betydligt längre än enstaka dagar. Och det är inte lätt att veta exakt vilka/vilken dagar/timme tiken kan bli dräktig dräktig. Därför kan man behöva separera dem mer än några timmar/någon dag för att försäkra sig om att inte parningen skall ta sig.

Wobbeke

  • Inlägg: 208
    • -
SV: löpande tik....
« Svar #7 skrivet: 06 sep-10 kl 13:33 »
Jag skiljer alltid våra hundar minst 3,5 veckor när det är löp, eftersom höglöpet kan komma så himla olika och hundar kan vara luriga. Vi fick en tjuvparing för ett år sedan, med en hane vi trodde var för ung. Vi såg aldrig parningen och han verkade aldrig intresserad så vi trodde vi var på lugna sidan. Det var fel.

Du kan se på ett hum var i löpet tiken är genom att titta på färgen på blodet. I början är blodet ganska tjockt och mycket mörkt. Efter några dagar till en vecka blir blodet ljusare och kan tom se ut som ketchup. Lagom till höglöpet kan en del tikar sluta blöda, eller blöda så lite och så tunt att det är svårt att se. Vulvan är då även riktigt svullen och stor.
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser