Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kubbhus  (läst 6386 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Kubbhus
« skrivet: 14 sep-03 kl 02:18 »
palle
 Ti 12 Nov, 2002 - 14:27
--------------------------------------------------------------------------------
Är mycket intresserad av kubbhus, hur de byggs, var de finns och olika byggnadstekniska lösningar (grund/trästomme...). Vad heter kubbhus på engelska? Är de välisolerade?
 
Ture
 Ti 12 Nov, 2002 - 21:07
--------------------------------------------------------------------------------
Är också intreserad av Kubbhus.
Va e Kubbhus? Ja e i Byggindustrin men har aldrig hört talas om Kubbhus.
Kubb för mej e en träkub på högkant användes till golv,bänkskiver m.m.
 
lollo
 Ti 12 Nov, 2002 - 23:01
--------------------------------------------------------------------------------
Läs Åter nr 2 2002
 
Martin
 To 14 Nov, 2002 - 22:16
--------------------------------------------------------------------------------
Jag minns att jag har kollat i en nyutkommen vetenskaplig avhandling om kubbhus i Gräsmarks kommun. Kubbhusbyggnader i Gräsmark : ett minne över en svunnen byggnadsteknik / Eric Falk. Där fanns det flera engelska termer för kubbhus som jag inte minns nu. Det lär finnas mycket kubbhus i Gräsmark och trakterna nära Norge, samt i Norge. Tyvärr vet jag inte vid vilket universitet som avhandlingen gavs ut men SLU har ett ex i alla fall, men det borde nog gå att söka reda på vid något bibliotek eller på internet var man kan få tag på boken. Annars är väl kubbhus bara hus byggda av vedkubb i kalkbruk.
 
Robert
 Ti 10 Dec, 2002 - 16:19
--------------------------------------------------------------------------------
Kubbhus kallas Cordwood på engelska och här är en länk jag hittat tidigare.
http://www.cordwoodmasonry.com/Cordwood.html
 
Lars Fernqvist
 On 25 Dec, 2002 - 08:45
--------------------------------------------------------------------------------
Jag arbetar med att återuppföra (eventuellt) ett kubbus i Arvika kommun.
Tacksam för alla tänkbara tips och idéer.

Lars Fernqvist
arkitekt SAR
Mme Jeannes v 12
67141 Arvika
 

ostanstorp

  • Gäst
Re:Kubbhus
« Svar #1 skrivet: 28 sep-03 kl 12:12 »
 :o

Hej, alla kubbhusintresserade!

En bra kontakt är Olle Lind, utanför Mariestad. Har inte tel och adress här, men han finns i katalogen. Han har även stor fågeluppfödning.

Han har byggt ett stort kubbhus till sina fåglar, 6x28 m tror jag att det är. Han kan allt om detta ochman kan beställa en enkel beskrivning för 150 kr.

Själv bor jag utanför Växjö och tänker försöka bygga ett kubbhus vid sjön att bo permanent i.

mvh Ingalill

 

smedjan

  • Gäst
Re:Kubbhus
« Svar #2 skrivet: 09 okt-03 kl 21:14 »
Intresserade av kubbhus och dess tekniska aspekter kan vända sig till Lilla Hantverkshuset mailadress varmsmedjan@telia.com de har ett bra och seriöst kunnande kring kubbhus.

Fick mycket god hjälp av dem då jag byggde mitt första kubbhus för 3,5 år sedan, jag hoppas de finns kvar på denna adress!

Mvh

Bertil

ostanstorp

  • Gäst
Re:Kubbhus
« Svar #3 skrivet: 13 okt-03 kl 16:35 »
Hej, Bertil!

Vore intresserad av att få höra mer om ditt kubbhus. Var ligger det, hur fungerar det osv.

smedjan

  • Gäst
Re:Kubbhus
« Svar #4 skrivet: 01 nov-03 kl 19:35 »
Hej ostantorp!

Jag har byggt mitt kubbhus på Gotland, har nu bott i det i 3 år energin tar jag från vinden samt några solpaneler, har alldeles nyss varit upp och tittat på ett nyligen påbörjat kubbhusbygge strax norrut här och det visade sig vara en av de som jag hade kontakt med via Hantverkshuset det var även han som sydde energilösningen för mig en mycket duktig kille som tydligen är dataingenjör, han har just färdigställt grunden och kommer att starta själva kubbdelen i vår, det var mycket intressant att tala med honom om de olika virkes valen, där har de valt att endast använda kärnfuru för att minimera skadedjursangrepp och röta, han kommer tydligen att använda en bättre blandning av slabben för att minska sprickbildning.

ha det bra

Bertil


ostanstorp

  • Gäst
Re:Kubbhus
« Svar #5 skrivet: 02 nov-03 kl 13:15 »
Skulle gärna vilja prata både med dig och med killen norrut. Har du haft kontakt med Olle Lind?
Hur kan jag få tala med dig?!

MVh Ingalill

risveden

  • Gäst
Re:Kubbhus
« Svar #6 skrivet: 16 feb-04 kl 10:51 »
I "Sörmlandsbygden 2003" Södermanlands läns hembygdsförbunds årsbok) finns en artikel om kubbhus skriven av  Inger Norell och Bengt Fagerström.
Tydligen en teknik som vörekommit på lite olika platser i landet, med viss kocentration till Södermanland, Värmland och Bohuslän.
Adressen till hembygdsförbundet är  www.hembygd.d.se
mvh
Rune Hedberg

Christian Hemmings

  • Gäst
Re:Kubbhus
« Svar #7 skrivet: 16 feb-04 kl 14:24 »


God dagen Godtfolk!

Vi er to 4.års arkitektstudenter ved Universitet i Trondheim, som har dedikert dette semesteret til Kubbhusteknikken.
Vi er nå i en researchperiode - men vi har tenkt å gjennomføre en god del forsøksbyggerier. Vi har som plan å avslutte semsestert med en aldri så liten bygning i målestokk 1:1.

Vi er i denne sammenhengen interessert i informasjon om denne teknikken  - det være seg kompetanse av praktisk eller teoretisk art.

Med vennlig hilsen

Christian R. Hemmingsen
Tlf. +47 90826989
Email: chrishem@stud.ntnu.no

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Kubbhus
« Svar #8 skrivet: 15 mar-04 kl 22:00 »
PÅ Svenska föreningen för byggnadsvård kan man läsa om kubbhus i sverige, finns lite referenser där också.
http://www.byggnadsvard.se/content.lasso?custom=article&cat=web&cmd=view&id=119
/Attis


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser