Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  åtgärd före skörd av gul lök  (läst 1146 gånger)

ärt

  • Inlägg: 833
    • Halland
    • www.lillanabben.se
åtgärd före skörd av gul lök
« skrivet: 09 jul-23 kl 20:42 »
 Mor min kom från Tyskland under -50 talet. Hon talade ofta om att när löken var mogen och dags att skörda så gick där folk på åkern och trampade ner blasten. De kallades Zwiebelstampler (löktrampare). Hon menade på att det gjordes för att kraften av löken inte skulle gå upp i blasten.
 någon som hört talas om detta?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: åtgärd före skörd av gul lök
« Svar #1 skrivet: 10 jul-23 kl 09:07 »
Man ska bryta ner blasten och låta den torka innan skörden.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16958
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: åtgärd före skörd av gul lök
« Svar #2 skrivet: 10 jul-23 kl 10:03 »
Man håller på med så mycket konstigheter som tar energi.
Men det är inget skadligt att bryta blasten och vad jag förstår vinner man inte så mycket heller att det är motiverat.

Den vissnar ner när det e färdigt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ärt

  • Inlägg: 833
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: åtgärd före skörd av gul lök
« Svar #3 skrivet: 10 jul-23 kl 10:14 »
Man ska bryta ner blasten och låta den torka innan skörden.

Vad är anledningen till detta?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ärt

  • Inlägg: 833
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: åtgärd före skörd av gul lök
« Svar #4 skrivet: 10 jul-23 kl 15:08 »
 
Man håller på med så mycket konstigheter som tar energi.
Men det är inget skadligt att bryta blasten och vad jag förstår vinner man inte så mycket heller att det är motiverat.

Den vissnar ner när det e färdigt.
Jo håller med om detta när man odlar i liten skala då spelar det ingen större roll.
 Men om man skalar upp det så kan den lilla åtgärden ge ett bättre slutresultat, kanske att antalet kassa lökar som är lagrade minskar.
Så är det i varje fall för mej. Sista årets lökskörd hade på vårkanten ganska många lökar som såg fina ut men där var bara luft under skalet. Vi överlevde, åkte till affären o handla nya.
 Upplever att det är en vars ansvar att förvalta och förmedla den kunskap som i generationer vuxit fram, till en hållbarare utveckling av vår existens.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16958
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: åtgärd före skörd av gul lök
« Svar #5 skrivet: 10 jul-23 kl 15:51 »
  Jo håller med om detta när man odlar i liten skala då spelar det ingen större roll.
 Men om man skalar upp det så kan den lilla åtgärden ge ett bättre slutresultat, kanske att antalet kassa lökar som är lagrade minskar.
Så är det i varje fall för mej. Sista årets lökskörd hade på vårkanten ganska många lökar som såg fina ut men där var bara luft under skalet. Vi överlevde, åkte till affären o handla nya.
 Upplever att det är en vars ansvar att förvalta och förmedla den kunskap som i generationer vuxit fram, till en hållbarare utveckling av vår existens.
Jag har också en del lök som "försvinner" över vintern.
Skulle tro att det handlar om ett 20-30 tal på drygt 500 som tas in för lagring.
För några veckor sedan kröp jag till korset och tog hand om de sista vilka blev en burk syrad rödlök.
Och de gula lökarna skivade jag och frös in.
Jag lagrar dessutom dom inne i huset med väldigt låg luftfuktighet ca 25% vintertid och dessutom bara sval rumstemperatur.

Så nä....   Jag tror inte på mumbo jumbo.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: åtgärd före skörd av gul lök
« Svar #6 skrivet: 10 jul-23 kl 20:02 »
Löktramperiet hade nog sina skäl . .  om man funderar på saken så kan det vara bra att beakta att Tyskland har från något till betydligt längre odlingssäsong jämfört med Sverige.
Att jämföra kommersiell odling  i ett om Sverige söder liggande land med husbehovsodling här - blir det inte lite som att jämföra äpplen och apelsiner? En kommersiell odling vill ev ha upp löken ur jorden för att utföra (höst) jordbearbetning till det som skall odlas därefter.

Lekmannen ställer sig kanske frågan varför man trampade ner =behöll blasten när man kunde ha skurit av den vid skördandet?
1/att skära av blasten vid skörd kan sätta igång löken att bilda skott =resultat luftlök   2/ man har nytta av att blasten (inaktiverad) är kvar när man skall förvara löken, bundna i knippor

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: åtgärd före skörd av gul lök
« Svar #7 skrivet: 12 jul-23 kl 15:18 »
Man knäcker blasten för att stoppa fortsatt tillväxt och få löken att lagringsmogna och bilda ett fastare yttre skal.
Den torra blasten kan sen användas för att göra flätor och hänga upp löken på tork.
Skär man av den då den är grön går det gärna mögel in i snittytan.
Det är samma sak med potatis där man också ska slå av blasten en tid före skörden för att potatisen ska bilda ordentliga skal.
Numera behövs det sällan då bladmöglet ofta tagit livet av potatisblasten i god tid före skörden.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: åtgärd före skörd av gul lök
« Svar #8 skrivet: 12 jul-23 kl 22:03 »
Man knäcker blasten för att stoppa fortsatt tillväxt och få löken att lagringsmogna och bilda ett fastare yttre skal.
Den torra blasten kan sen användas för att göra flätor och hänga upp löken på tork.
Skär man av den då den är grön går det gärna mögel in i snittytan.
Det är samma sak med potatis där man också ska slå av blasten en tid före skörden för att potatisen ska bilda ordentliga skal.
Numera behövs det sällan då bladmöglet ofta tagit livet av potatisblasten i god tid före skörden.

Tack för jämförelsen med potatis. Intressant info.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 4 användare
Be, Hans Hultén, Anders Flix, Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser