Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Giftig fingersvamp?  (läst 7327 gånger)

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
Giftig fingersvamp?
« skrivet: 03 okt-17 kl 07:24 »
Googlade recept på fingersvamp och då kom det upp att tidigare har fingersvamp klassats som god matsvamp men att den nu avråds från att plockas som matsvamp så det finns risk för förväxling med en fingersvamp som man kommit på är svagt giftig.

Hittar inte vad gul fingersvamp kan förväxlas med? Lömsk fingersvamp? Den är ju inte så svår att skilja från den gula?

Rensad och fin fingersvamp på köksbänken och massor mer i skogen. Men det vore ju synd att förgifta folk....

I övrigt önskas tips på svamprätter man kan livnära sig på, inte bara svampsåser som tillbehör till kött. Det finns så mycket svamp i år och jag har torkat och fryst massor men vet inte riktigt vad jag ska göra med det. Hittills har jag klurat ut svamppasta, paj, stekt på smörgås, soppa och fårticka vet jag att man kan dryga ut färs med


Postat med Alternativ.nu´s app

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Giftig fingersvamp?
« Svar #1 skrivet: 03 okt-17 kl 07:55 »
Inga fingersvampar är matsvampar. Utöver att några är giftiga så är en del också rödlistade, så låt alla fingarsvampar stå.

 

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Giftig fingersvamp?
« Svar #2 skrivet: 03 okt-17 kl 07:57 »
Mattips: biffar. Grovhacka, steka torra och blanda till färs efter smak med lite vetemjöl och några ägg, lök, kryddor. Steka biffar.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Giftig fingersvamp?
« Svar #3 skrivet: 03 okt-17 kl 09:52 »
Gul fingersvamp kan svårligen skiljas från:



    Art: Ramaria flava
    Art: Ramaria flavescens
    Art: Ramaria flavobrunnescens
    Art: Ramaria largentii
    Art: Ramaria lutea (guldfingersvamp)
    Art: Ramaria safraniolens
    Art: Ramaria schildii (citronfingersvamp)
    Art: Ramaria suecica

https://www.dyntaxa.se/taxon/info/5740

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Giftig fingersvamp?
« Svar #4 skrivet: 03 okt-17 kl 17:04 »
Inga fingersvampar är matsvampar. Utöver att några är giftiga så är en del också rödlistade, så låt alla fingarsvampar stå.


oj då. Stod INTE i min svampbok....


Postat med Alternativ.nu´s app

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Giftig fingersvamp?
« Svar #5 skrivet: 03 okt-17 kl 18:10 »
oj då. Stod INTE i min svampbok....


Postat med Alternativ.nu´s app


 Nej, när det gäller svampar rekommenderas inte att lita på böcker, det kommer nya rön lite för ofta.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Giftig fingersvamp?
« Svar #6 skrivet: 27 sep-19 kl 07:48 »
Är det denna ni pratar om?

Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Tiomilaskogen, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser