Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag skulle vilja göra en vedbärare.  (läst 4593 gånger)

  • Gäst
Jag skulle vilja göra en vedbärare.
« skrivet: 23 dec-18 kl 17:05 »
Det vore bra att ha extra vedbärare som man kan fylla i förväg ock ta in när det behövs. Jag har några köpta flätade. Sen 2 i spån. De gillar jag bäst men de börjar bli slitna ock glesa.  Sen kan man ju fylla en kartong med. Men det blir inte lika luftigt. Sen har jag en i tyg men den gillar jag inte alls. Veden ramlar ju ur när man släpper ner den.

För övrigt skräpar veden ner så jag lägger en tidning i botten på vedbäraren. Om man utgår från nåt som liknar en shoppingkorg från affären. Fast i trä. Med högre sidor ock högre handtag?

Sen har jag köpt skoställ i plast att ställa vedkorgarna på. Så det inte blir fukt ock skräp på golvet.

Jag får kolla lite på nätet om jag hittar nåt gör det själv tips.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Jag skulle vilja göra en vedbärare.
« Svar #1 skrivet: 23 dec-18 kl 17:27 »
Jag såg en intressant på Youtube sen: DIY firewood carrier    Lasse Antero heter killen.

Något väl kraftig kanske. Men bra konstruktion.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Jag skulle vilja göra en vedbärare.
« Svar #2 skrivet: 23 dec-18 kl 18:07 »
Enkla, funktionella och billiga, kanske inte så snygga har vi gjort av gamla 20-liters plastdunkar.
Man skär bort fronten på dunken. De rundade hörnen måste vara kvar, annars viker sidorna ut sig när man proppar den full. Även botten bör ha rundningen kvar, så stannar det mesta skräpet kvar i dunken.
De här blir stapelbara och om man vill ha luftgenomströmning kan man borra några lämpliga hål i baksidan.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: Jag skulle vilja göra en vedbärare.
« Svar #3 skrivet: 23 dec-18 kl 18:57 »
Jag har 2 hemmagjorda vedbärare. Den här har en riktig botten, och sidor av nät. Funkar!

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: Jag skulle vilja göra en vedbärare.
« Svar #4 skrivet: 23 dec-18 kl 19:02 »
Denna vedbärare gjorde jag av lite emballagevirke och en överbliven bit putsnät. Jag måste lägga en tidning i botten för att det inte skall skräpa så mycket. Handtaget hade jag liggande: det hade kanske varit snyggare med ett hemmagjort handtag av en gren.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Jag skulle vilja göra en vedbärare.
« Svar #5 skrivet: 23 dec-18 kl 19:05 »
har en liten vagn och en gammal varukorg från nån gammal butik.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Jag skulle vilja göra en vedbärare.
« Svar #6 skrivet: 24 dec-18 kl 08:55 »
Bageribackar eller banankartonger med en tidning i botten är annars en bekväm lösning.

von tratt

  • Inlägg: 1765
    • Skåne
SV: Jag skulle vilja göra en vedbärare.
« Svar #7 skrivet: 25 dec-18 kl 06:11 »
Jag gjorde en variant som bestod av presenning (tror jag) och handtag, alltså en helt slapp anordning som fullastad höll veden på plats tack vare att den hamnade i spänn. Det bygger förstås på att man har nånstans att dumpa veden inne, jag hade en vedlår.

Fast jag gillar den här modellen, antagligen bara för att jag minns den från barndomens vedhantering:

« Senast ändrad: 25 dec-18 kl 06:17 av von tratt »
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Jag skulle vilja göra en vedbärare.
« Svar #8 skrivet: 25 dec-18 kl 21:33 »
Här är mitt bidrag

  • Gäst
SV: Jag skulle vilja göra en vedbärare.
« Svar #9 skrivet: 29 dec-18 kl 15:46 »
Intressant stil. Ja alla vedbärare här har varit intressanta. Jag ska hålla ögonen öppna om jag ser nåt jag kan återanvända.
« Senast ändrad: 30 dec-18 kl 10:28 av Fixasjälvkille »

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Jag skulle vilja göra en vedbärare.
« Svar #10 skrivet: 30 dec-18 kl 20:56 »
I kväll bar jag in ved på ett annat sätt.  Jag la ut vedbäraren av tyg platt på marken ock ställde en plast korg över, rätt stor. Sån där med galler på sidorna typ.

(jag har samlat kottar på tork i den innan. Kanske är en 4-kantig tvättkorg? 57x40. 25 hög.

Sen vek jag upp bäraren av tyg om korgen ock bar in veden, Lite tungt för ryggen, men jag kan fylla lite mindre nästa gång. Förr har jag väl haft korgen med in någon gång. Men nästan knäckt ryggen då man bär den framför sig. Nu gick det bättre.

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Jag skulle vilja göra en vedbärare.
« Svar #11 skrivet: 30 dec-18 kl 23:03 »
Jag använder nu IKEAS 15 kr påsar för ved. De billigaste blå håller inte men de något stabilare som kostar flera kronor till håller och man slipper skräpet på golvet.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Jag skulle vilja göra en vedbärare.
« Svar #12 skrivet: 31 dec-18 kl 02:47 »
Jag vill ha någon som bär in veden.
Först måste jag nog ha en kamin att elda i.
Det blir nog för dyrt.
Jag får gå till grannskan och titta på när hon eldar.

piggetröska

  • Gäst
SV: Jag skulle vilja göra en vedbärare.
« Svar #13 skrivet: 31 dec-18 kl 08:33 »
Brasvideo, på tuben.  3 timmar o 1 minut

Enklare och billigare kan det inte bli.

  • Gäst
SV: Jag skulle vilja göra en vedbärare.
« Svar #14 skrivet: 31 dec-18 kl 16:10 »
Låter mysigt.

I går stoppade jag in en sån där Skorstensrens  "sten" på glöden innan jag la mig. Köpt på Clas Ohlsson. Den ska avlägsna tjäran i skorsten. Få den att torka ut. Det är garanti med att fylla i på nätet. Om huset skulle brinna upp?  Men jag fattar aldrig vad de menar med "mark"  på det där man ska fylla i. Det står på Engelska. Jag fick in det på Svenska med , men fatta ändå inte. Men de kanske vill ha det så.

Jag lägger i en vid nyår varje år för säkerhets skull. Sotaren har kollat med kamera med i skorsten men såg i fel.

(www.garantiephoenix.com

Jag googla nåt om att zink vore bra att elda med någon gång ibland. Men jag vet inte mycket mer än så.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Jag skulle vilja göra en vedbärare.
« Svar #15 skrivet: 31 dec-18 kl 16:40 »
Skaffa en vedpirra så du får med dig lite ved samtidigt så slipper du bära . https://www.jula.se/catalog/tradgard/ved-och-avverkning/vedbearbetning/vedkarror/vedkarra-391021/

 

  • Gäst
SV: Jag skulle vilja göra en vedbärare.
« Svar #16 skrivet: 25 apr-19 kl 21:42 »
Intressant gammal film: Spånkorgtillverkning i mora.   Finns på Youtube.  En gubbe gör en vedbärare i spån mm.

Sök på Nordiska museets kulturhistoriska filmer.
« Senast ändrad: 25 apr-19 kl 21:52 av Fixasjälvkille »

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Jag skulle vilja göra en vedbärare.
« Svar #17 skrivet: 26 apr-19 kl 10:27 »
Låter mysigt.

I går stoppade jag in en sån där Skorstensrens  "sten" på glöden innan jag la mig. Köpt på Clas Ohlsson. Den ska avlägsna tjäran i skorsten. Få den att torka ut. Det är garanti med att fylla i på nätet. Om huset skulle brinna upp?  Men jag fattar aldrig vad de menar med "mark"  på det där man ska fylla i. Det står på Engelska. Jag fick in det på Svenska med , men fatta ändå inte. Men de kanske vill ha det så.

Jag lägger i en vid nyår varje år för säkerhets skull. Sotaren har kollat med kamera med i skorsten men såg i fel.

(www.garantiephoenix.com


En bättre lösning är att sköta eldningen så att det aldrig blir några problem med tjära.
Till att börja med: Är du säker på att du får tjäravsättningar i skorstenen?  Vad för slags eldstad/eldstäder använder du?
« Senast ändrad: 26 apr-19 kl 15:54 av torbjorn »

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Jag skulle vilja göra en vedbärare.
« Svar #18 skrivet: 26 apr-19 kl 11:33 »
Jovisst, vedbärare som de på bilderna som andra lagt in i den här tråden är jättefina! Men tänk på att inget skräpar värre än ved så därför föredrar jag IKEA-kassar som jag förstärker med papp i botten.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Jag skulle vilja göra en vedbärare.
« Svar #19 skrivet: 29 aug-23 kl 21:33 »
Jag har för några år sen gjort ett par vedbärare i trä och näver men använder ändå 'varukorg' från jula eller liknande som är lätt, oöm, prisbillig (även om de kostar ca 100kr) 'pressenningspåsarna'som köps vid kassan på tex biltema eller Ikea för några få kronor fungerar bra  men 'varukorgarna' är lättare att fylla med ved och är bekväma att bära in.

Jag skulle vilja göra ett par nya vedbärare.  Stark, lätt, praktisk och snygg är målet.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

813 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser