Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  granåker på gammal åker-/ängsmark?  (läst 4308 gånger)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
granåker på gammal åker-/ängsmark?
« skrivet: 25 maj-06 kl 08:54 »
Är det tillåtet att plantera gran på mark som "i alla tider" varit åker eller äng? Kan markägaren nyttja all typ av mark till granodling, eller finns det bestämmelser som reglerar sådant? Var kan jag få veta mer?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:granåker på gammal åker-/ängsmark?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-06 kl 15:05 »
I Blekinge står det tät ogenomtränglig granskog på många gamla ängar/hagar/åkrar. Kan inte tänka mig att skogsstyrelsen har något emot det, produktion före miljöhänsyn tillämpas friskt i Sverige. ::)

Ska man plantera en icke svensk art måste man ha tillstånd från skogssyrelsen.
« Senast ändrad: 25 maj-06 kl 15:07 av Attis »
/Attis

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:granåker på gammal åker-/ängsmark?
« Svar #2 skrivet: 25 maj-06 kl 15:43 »
Vissa kulturområden är klassade som värda att bevara, ur riksintresse eller ur länsintresse.
Det finns förteckningar över såna områden.
Där tror jag det behövs tillstånd för de flesta förändringar.
Är det inte ett sånt område har markägaren oftast rätt att t ex plantera skog på åker.
Det finns exempel där det skett med vad man kan anta rent hämndmotiv,
för att medvetet förstöra utsikten för någon.
Oftast finns det inte mycket som kan göras åt saken.
Kanske ympa in rotröta i granarna?
Egentligen är det rätt dumt att plantera gran på åker.
Den blir alldeles för frodvuxen vilket sannolikt kommer att ge lägre betalt i framtiden,
den får lätt röta på åker och det blir fult.
Barrträ blir klenare när det vuxit snabbt men lövträ blir starkare,
alltså är det löv som ska planteras på bördig mark om man vill ha kvalité.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:granåker på gammal åker-/ängsmark?
« Svar #3 skrivet: 26 maj-06 kl 00:30 »
Oftast finns det inte mycket som kan göras åt saken.
Kanske ympa in rotröta i granarna?

Oh du, jag vet hur mycket som helst som kan göras åt saken, eller i detta fallet granplantan...  >:(

Hur granarna blir struntar jag i. Jag är intresserad av att åkermarken ska kunna brukas igen.

Om ni har tips på vart jag kan vända mig för att få mer information, är jag tacksam!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Neiklot

  • Gäst
Re:granåker på gammal åker-/ängsmark?
« Svar #4 skrivet: 28 maj-06 kl 22:28 »
I Blekinge står det tät ogenomtränglig granskog på många gamla ängar/hagar/åkrar. Kan inte tänka mig att skogsstyrelsen har något emot det, produktion före miljöhänsyn tillämpas friskt i Sverige. ::)

Ska man plantera en icke svensk art måste man ha tillstånd från skogssyrelsen.


Norr om E22 ja, söder om E22 är all granplantering "icke godkänd".

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:granåker på gammal åker-/ängsmark?
« Svar #5 skrivet: 29 maj-06 kl 02:44 »
Märkligt.

Vad är det som gjort att E22 får agera zonavdelare?
/Attis

leifhh

  • Gäst
Re:granåker på gammal åker-/ängsmark?
« Svar #6 skrivet: 31 jul-06 kl 14:29 »
Egentligen är det rätt dumt att plantera gran på åker.
Den blir alldeles för frodvuxen vilket sannolikt kommer att ge lägre betalt i framtiden,
den får lätt röta på åker och det blir fult.
Barrträ blir klenare när det vuxit snabbt men lövträ blir starkare,
alltså är det löv som ska planteras på bördig mark om man vill ha kvalité.

Precis...
Jag jobbar fn med att inventera skador på forn- och kulturlämningar i de områden i västra götaland där stormen drog fram i fjol. Påfallande många av  fällena ligger i just äldre odlingsmark (oavsett om det rör sig om åkrar från järnåldern eller torpåkrar som övergavs vid torparreformen). Träden har utvecklats (allt för) snabbt ovan mark och har ett dåligt rotsystem.
Att plantera gran i odlingsmark är i mitt tycke idioti, även om det periodvis uppmuntrats/gynnats från statsmaktens sida. Dessutom förstör granen den fina jordmånen (försurar/podsoliserar den). Exempelvis odling av ädellöv skulle istället bevara en fin och användbar jordmån (brunjord).
« Senast ändrad: 31 jul-06 kl 14:32 av leifhh »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 9 användare (2 dolda)
Anders Flix, Be, Stengrim, Tur-Johan, frökenfräken, Radar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser