Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luft-/luftvärmepump i stuga på endast 10-20 kvm?  (läst 3177 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Luft-/luftvärmepump i stuga på endast 10-20 kvm?
« skrivet: 06 jan-19 kl 22:09 »
Jag har en gäststuga med en sammanlagd boyta på endast 14 kvm som värms helt med direktverkande el. Av detta är ca 3 kvm toalett/dusch med elektrisk golvvärme. Stugan har pga mulltoa och dusch en ganska effektiv frånluftsventilation med fläkt. Det finns ingen som helst värmeåtervinning för frånluften. Stugan hyrs ut som bostad året runt sedan nio år och även om det funkar fint är driftkostnaderna höga.

Enklaste quickfixen borde vara att köpa en luft-/luftvärmepump av minsta och billigaste modell, men det blir ändå lätt overkill i min lilla stuga, med ständiga start/stopp, en hel del blåst och förmodligen också ganska stora temperatursvängningar. Julas minsta maskin för 6000 kr har inverterdriven kompressor, vilket jag blivit tipsad om att söka efter då det ger bättre möjlighet för apparaten att "gå ner" i effekt. Har en sådan maskin någon som helst chans att ge ett vettigt inomhusklimat i min lilla stuga, och samtidigt få en acceptabel livslängd, eller är det dödfött?

Att sakna värmeåtervinning är något jag länge stört mig på och en lågbudgetlösning skulle kunna vara korsvärmeväxlaren från en gammal torktumlare. Har för mig sådana i bästa fall kan ge ca 50% verkningsgrad och det är ju åtminstone bättre än 0%. En effektivare rotorvärmeväxlare kan vara en dålig lösning, dels för att en sådan inte finns bland braåhabråten, men också för att mulltoan står för en hel del av frånluften, och en roterande värmeväxlare återför en del av den utblåsta luften...

Beroende på hur det går med mitt projekt nu att koppla in golvvärme i stora husets källare på en Elektrostandard frånluftsvärmepump så får jag eventuellt en sådan enhet över som jag skulle kunna montera i stugan. Då behövs alltså en liten radiatorkrets eftersom systemet är vattenburet, samt att jag måste bygga ett eget styrsystem. Har för mig COP är omkring 3,0 i dessa värmepumpar och motoreffekten på 550-600 watt. Antar en sådan frånluftsvärmepump ger dålig ekonomi när det går en bit under nollan utomhus...?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Luft-/luftvärmepump i stuga på endast 10-20 kvm?
« Svar #1 skrivet: 28 jan-19 kl 13:28 »
Funderingarna har på sistone utvidgats till att ha en husvagn som ungdomsbostad. Alltså ställa upp en gammal husvagn på gården och byta ut de värsta energislukarna mot något mer effektivt, d.v.s. kyl/frys och uppvärmningen. Jag tänkte då på de där takmonterade AC-anläggningarna, och att det måste finnas sådana som även ger värme, d.v.s. funkar som luft-luftvärmepumpar, och är dimensionerade för mindre utrymmen än de man har för hemmabruk. -Jodå, visst finns de, men prislappen är klart avskräckande för en envis snåljåp som jag... https://www.polarpumpen.se/ac/husvagn-husbil/dometic/dometic-freshjet-3200

I stället går jag och tänker på om man kan konvertera någon billigare hushållsapparat till att bli en liten luft-luftvärmepump. Kyl och frys har väl sällan mer än ca 100 W i kompressoreffekt, och på ett hembygge går det väl i så fall som mest att få ut kanske 300 W värmeeffekt? Mer intressant i så falt är väl luftavfuktare och portabla AC med varmluftslang. Har för mig jag gav 1500 kr för en liten men effektiv avfuktare på Jula, och att kompressorn är på hela 600 W. Ska man göra luft-luftvärmepump får man förstås jobba om hela maskinen ganska mycket, och klura ut en hel del styrelektronik för t.ex. hantering av avfrostning, samt få till bra isolering mellan varma och kalla sidan. Å andra sidan är det kanske onödigt avancerat att jämföra med en typisk värmepump där kompressor och förångare sitter i en separat enhet utomhus. En modifierad portabel AC eller luftavfuktare borde lättare kunna installeras som en frånluftvärmepump inomhus utan att kalla och varma sidan behöver separeras så mycket.  Ventilation är ju ändå väldigt bra att ha och i en så liten och tät bostad som en husvagn är det ett lagkrav på tillräcklig ventilation.

OT:
Ventilationen i husvagnar är av självdragstyp och ofta en så stor orsak till energiförluster att isoleringens tjocklek inte spelar så stor roll som man annars lätt kan tro. Denna ventilation gör också husvagnars golv fläckvis iskalla, i synnerhet om inte husvagnsbyggarna placerad dem smart med dragspalter intill värmesystemets utlopp. Den tyska husvagnsbyggaren Hobby var åtminstone för 20 år sedan bedrövliga på att följa centralvärmetillverkarnas installationsanvisningar, med allt från iskalla golv och kokande vatten eller vrålande utlopp av hetluft som brände i hälarna, till bränder orsakade av slarvigt kopplad el. Usch!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Luft-/luftvärmepump i stuga på endast 10-20 kvm?
« Svar #2 skrivet: 28 jan-19 kl 13:50 »
Hålen i golven kan du sätta igen och ordna ventilationen på annat sätt om du inte har gasol i vagnen.
Hålen sitter i golven, för gasolen åker neråt och ut där vid läckage.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Luft-/luftvärmepump i stuga på endast 10-20 kvm?
« Svar #3 skrivet: 30 jan-19 kl 17:24 »
Att ha lagstadgade lufthål i golvet på en husvagn för att eventuellt gasolläckage ska vädras ut är nog en sekundär sak i så fall. Jag har arbetat på utvecklingsavdelningen hos Primus i elva år som elektronikansvarig och mitt största område var just husvagnar och liknande. På ett så litet företag får man dock sätta sig in i en hel del annat. Jag minns mycket väl ATT det var noga med ventilationskraven i husvagnar, oavsett om de hade gasolinstallationer eller ej, och där är för att säkerställa att vädra ut koldioxid från människorna där inne, och så klart få in frisk luft i motsvarande grad. Husvagnar är oftast mycket tätare än t.ex. trähus, plus att volymen per person är väldigt liten. Ventilationen måste fungera enligt självdragsprincipen, med både insläpp i golvet och icke stängbara ventiler i taket. I en större husvagn som är godkänd för t.ex. sju personer att sova i, behövs rejäl ventilation, och då blir det ett fasligt slöseri med värme vintertid om endast en eller två personer använder vagnen.

För många år sedan var jag med om en klart olustig utredning kring misstänkt CO- eller CO2-förgiftning i en liten camper för pickupflak. Ägarna, ett par, hade vaknat illamående och yra, fullt övertygade om att det var gasolpannan som var orsaken. Campern och pannan var helt nya och värmesystemet var Primus gamla vanliga vattenburna centralvärme med pannan placerad i en inåt boutrymmet helt lufttät "nisch" med ventilerad servicelucka på utsidan. Vi gjorde omfattande tester, med och utan simulering av olika vindförhållanden. Vi eldade gasol i "mätbrännare" inne i boutrymmet för att simulera människor som andas under en hel natt. Vi konstaterade att det föreföll ytterst osannolikt att avgaser från gasolpannan skulle kunnat läcka in och vi fann att den icke stänbara ventilationen i golv och tak uppfyllde myndighetskraven utan problem. Slutsatsen var att ägarna antingen täckt för ventilationsöppningarna eller glömt att de varit pruttfulla och sedan vaknat bakis. Kanske var konsumtion av något illegalt preparat också inblandat... Hur som helst var det inget fel på campern.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Luft-/luftvärmepump i stuga på endast 10-20 kvm?
« Svar #4 skrivet: 30 jan-19 kl 18:18 »
I flera husvagnar som jag skrotat har det stått varningsskyltar som sa att man inte fick täcka för hålen i golven, för gasolens skull, men det kanske var felaktig information?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Luft-/luftvärmepump i stuga på endast 10-20 kvm?
« Svar #5 skrivet: 30 jan-19 kl 19:22 »
För ventilationen kanske du skulle skaffa (eller fulkopiera) en eller två sådana här https://www.soliduct.se/alnor-ftx-aggregat-vagg/p-3523.htm

Använder man sig av en koldioxidstyrning så kan man ju få optimal ventilation.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Luft-/luftvärmepump i stuga på endast 10-20 kvm?
« Svar #6 skrivet: 30 jan-19 kl 19:25 »
Ett par frysar jag haft har legat på 250 W. En sådan levererar ju minst 500W värme, och det är ju inget problem att få två stycken gratis om man hämtar dem.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Luft-/luftvärmepump i stuga på endast 10-20 kvm?
« Svar #7 skrivet: 30 jan-19 kl 20:09 »
Ett par frysar jag haft har legat på 250 W. En sådan levererar ju minst 500W värme, och det är ju inget problem att få två stycken gratis om man hämtar dem.

Varifrån skulle frysen ta den värme som den inte får från elnätet?
För övrigt så tror jag knappast man hittar en frys för hushållsbruk som drar 250 W.  Den kan mycket väl dra en skenbar effekt på 250 VA från elnätet, men en äldre kylkompressor har tämligen usel effektfaktor så den aktiva effekten är knappast mer än 130 W eller så.
Om frysen är i någotsånär gott skick så ser dessutom termostaten till att kompressorn bara går på sin höjd halva tiden.
Om man inte har någon nytta av den som frys, så är den bara ett ovanligt tungt och skrymmande värmeelement.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Luft-/luftvärmepump i stuga på endast 10-20 kvm?
« Svar #8 skrivet: 30 jan-19 kl 21:01 »
Tänkte inte precis att JohnA skulle ha dem stå helt intakta i sin lilla stuga ;D. Han verkar fullt kapabel att skruva isär och ihop diverse skrot, och att se till så den kalla delen i kylslingan får ta förslagsvis jordvärmen intill huset med hälp av en nedgrävd kollektorslang. Termostaten kopplar man givetvis ur och styr det hela med en som placeras bra för husets komfort.

Det här med skenbar effekt har jag inte räknat med, jag har bara mätt med billiga mätare.

Men vad tror du, får man inte ut minst det dubbla i energi om man använder en fryskompressor från en hushållsfrys och låter den ta 0-gradig värme? För smidighets skull räknar jag med allt varmt inbyggt i en låda och låta en hastighetsreglerad fläkt trycka ut varmluften som ställs till 25 grader.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Luft-/luftvärmepump i stuga på endast 10-20 kvm?
« Svar #9 skrivet: 30 jan-19 kl 21:32 »
Ett problem med att konvertera en hushållsfrys till luftvärmepump är att frysen inte har någon riktig expansionsventil utan bara ett kapillärrör som sköter strypning/tryckfall före förångaren. Det där kapillärröret måste dimensioneras för en viss arbetspunkt där systemet arbetar någotsånär effektivt (för en hushållsfrys alltså kanske -25 grader i förångaren och +30 i kondensorn), vid andra temperaturer på respektive sida försämras COP-värdet snabbt.  Och den där kapillärrörsdimensioneringen verkar vara ren häxkonst.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Luft-/luftvärmepump i stuga på endast 10-20 kvm?
« Svar #10 skrivet: 21 apr-19 kl 00:36 »
Så, kyl- och fryssystem tycks som Torbjörn påpekat inte vara så lämpliga pga kapillärrör i stället för expansionsventil. -Hur brukar det vara i luftavfuktare som ju arbetar med högre temperaturer?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Luft-/luftvärmepump i stuga på endast 10-20 kvm?
« Svar #11 skrivet: 21 apr-19 kl 08:40 »
Den avfuktare som jag slaktade för några år sedan, hade kapillärrör. Och jag skulle tro det är det vanliga i sådana apparater också. Kompressorn i en avfuktare brukar ju ändå ha så låg effekt att man knappast kan tjäna igen kostnaden för en expansionsventil inom rimlig tid.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Luft-/luftvärmepump i stuga på endast 10-20 kvm?
« Svar #12 skrivet: 21 apr-19 kl 10:30 »
Den avfuktare som jag slaktade för några år sedan, hade kapillärrör. Och jag skulle tro det är det vanliga i sådana apparater också. Kompressorn i en avfuktare brukar ju ändå ha så låg effekt att man knappast kan tjäna igen kostnaden för en expansionsventil inom rimlig tid.

Åh, då låter det som att det kanske inte är värt att fundera vidare på en kylskåp, frysar och avfuktare för effektiv uppvärmning av litet utrymme, och att jag därför ska värdesätta mina två frånluftsvärmepumpar extra mycket. Jag funderar på att bygga något slags "elektrisk kakelugn" av den ena som fortfarande har stativet och varmvattenberedaren kvar, -d.v.s. klä av isoleringen och låta frånluftsvärmepumpen ladda 150-literstanken som sedan kan ge grundvärme hela natten när man vill sova utan en brummande kompressor i närheten. Ventilationsfläkten kopplar jag via spartransformator så varvtalet sänks till ett minimum då kompressorn inte är igång.  (det handlar som sagt om en väldigt liten stuga där en radiatorkrets mest bara innebär krångel och slösat utrymme om den ska bli effektiv)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 5 användare
von tratt, xaelanar, Frydreik, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser