Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röka ut kvalster?  (läst 11071 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #40 skrivet: 11 jan-19 kl 21:15 »
Jag har två varianter som skall provas. Det finaste blir det pågående hönshuset bredvid pannrummet som jag murar upp i lecablock. Det blir putsat invändigt så det skall tåla både eld och vatten. Det andra blir enklare med korrugerad plåt invändigt. Det får lite tunnare isolering, men kommer ändå att kunna gå att värma upp och spola av. Sedan får alla de andra husen och skjulen bli tillfällighetshus (eller energiåtervinning). De har byggts i hast då det kommit nya djur, och inget är perfekt fastän några är okey.

Eldkastare går nog att använda vid ett sådant bygge....Då mindre brandfarligt...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #41 skrivet: 11 jan-19 kl 21:26 »
 :D...Intressant tråd det här... Det här med kvalster plågar nog många som är måna om sina höns...Plågar ju hönsen mest...Bygger man nytt så måste man ha kvalstren i åtanke och göra det så svårt som möjligt för dom...Frågan är ju då vilket material man kan använda...Undrar om osb är bra för oss som har trägnagare...Inkommen från hård tricepsträning så man är lite stinn av hormoner  :o ...Typ då original Belsebub på grillen kan ju vara något som sagts innan...(svavelrökning)...Ta bort korsen innan bara...Typ bor man i ett område där strimmig trägnagare härjar så borde osb-skivor bli rätt håliga...
« Senast ändrad: 11 jan-19 kl 21:32 av Tännlappen »

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #42 skrivet: 13 jan-19 kl 16:30 »
Körde grillrunda nr2 igår.
Termometern la av när tempen passerade 65 grader så jag vet inte exakt vad jag uppnådde för temperatur, tog briketter denna gången och det gick avsevärt bättre att få upp tempen.

Jag testade faktiskt rökbomben, men den va överreklamerad, pös till när man tände på sen inget mer, jag slängde den i grillen när jag rensade ut allt efter 3 timmar och då rök det en hel del, men de var ju utomhus.

Men nu höll jag ut värmen längre och uppnådde högre temperatur, dessvärre fick jag någon spricka i fönstret men de är plast och dubbla rutor så inte så farligt.

Jag kan nog säga som så att den lilla mängd kvalster som fanns kvar, var ganska samlade vid just fönstret, men där hade det tagit stopp, hittade inte en enda levande trots att jag letade mycket länge, det som låg vid fönstret var några få % av vad jag rensade ut förra gången.

Kommer göra om en del i hönshuset och ta bort saker som är känsliga för värme, det är lite jobbigt att hålla på att plocka ner och sätta upp saker varje gång och sen lägga in en uppvärmning vid varje månadsstädning.

Vi städar som så att varje vecka rensar vi ut spånen under sittpinnarna och kolla så allt ser bra ut, varannan vecka byter vi allt spån och 1 gång i månaden ska vi även komplettera med total dammsugning av hönshuset och uppvärmning.


Då bör man ju kunna hålla lagom kontroll på så att problemet inte accelererar, skulle det göra det får man väl öka uppvärmningsfrekvensen.


Vårt hönshus består av torpargrund, cellplast och sen en betongkaka på 10cm gjuten på detta, väggarna består av vanliga brädor, 75mm stenull och klätt med osb invändigt, taket är även det osb inne, 30cm stenull och sen är det plåttak på stugan, verkar hålla ganska bra isolering uppåt, det tog mycket lång tid innan snön på taket började ge med sig av värmen, komm lite små droppar efter ca 2 timmar av värme.

Är dock högst tveksam till att jag blivit av med dessa, det är 12 hönor och 2 tuppar, det räcker ju att det är 1-2 kvalster som följt med hönorna under tiden jag grillade, bevisligen så kan det ju följa med kvalster när man köper en höna så varför skulle de magiskt trilla av för att mina hönor var ute 4 timmar i väntan på att detta skulle bli klart, vill hellst inte köra frontline på dem.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #43 skrivet: 13 jan-19 kl 16:46 »
Förresten det är ingen som vet vart man kan få tag i värprede enligt bifogad bild?

Jag har ett sådan och det är klart fördelaktigt med plåten vid uppvärmningen så skulle vilja få fatt i ett till för att byta ut det jag har i trä.
Köpte det jag har på lantbutiken men det la de ju ner

Finns en massa skumma sidor som säljer med .se domäner men helt uppenbart inte är svenska sidor, känns inte så lockande att betala med kort på någon hemsida som är körd i google translate.


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #44 skrivet: 13 jan-19 kl 18:24 »
Körde grillrunda nr2 igår.
Termometern la av när tempen passerade 65 grader så jag vet inte exakt vad jag uppnådde för temperatur, tog briketter denna gången och det gick avsevärt bättre att få upp tempen.

Jag testade faktiskt rökbomben, men den va överreklamerad, pös till när man tände på sen inget mer, jag slängde den i grillen när jag rensade ut allt efter 3 timmar och då rök det en hel del, men de var ju utomhus.

Men nu höll jag ut värmen längre och uppnådde högre temperatur, dessvärre fick jag någon spricka i fönstret men de är plast och dubbla rutor så inte så farligt.

Jag kan nog säga som så att den lilla mängd kvalster som fanns kvar, var ganska samlade vid just fönstret, men där hade det tagit stopp, hittade inte en enda levande trots att jag letade mycket länge, det som låg vid fönstret var några få % av vad jag rensade ut förra gången.

Kommer göra om en del i hönshuset och ta bort saker som är känsliga för värme, det är lite jobbigt att hålla på att plocka ner och sätta upp saker varje gång och sen lägga in en uppvärmning vid varje månadsstädning.

Vi städar som så att varje vecka rensar vi ut spånen under sittpinnarna och kolla så allt ser bra ut, varannan vecka byter vi allt spån och 1 gång i månaden ska vi även komplettera med total dammsugning av hönshuset och uppvärmning.


Då bör man ju kunna hålla lagom kontroll på så att problemet inte accelererar, skulle det göra det får man väl öka uppvärmningsfrekvensen.


Vårt hönshus består av torpargrund, cellplast och sen en betongkaka på 10cm gjuten på detta, väggarna består av vanliga brädor, 75mm stenull och klätt med osb invändigt, taket är även det osb inne, 30cm stenull och sen är det plåttak på stugan, verkar hålla ganska bra isolering uppåt, det tog mycket lång tid innan snön på taket började ge med sig av värmen, komm lite små droppar efter ca 2 timmar av värme.

Är dock högst tveksam till att jag blivit av med dessa, det är 12 hönor och 2 tuppar, det räcker ju att det är 1-2 kvalster som följt med hönorna under tiden jag grillade, bevisligen så kan det ju följa med kvalster när man köper en höna så varför skulle de magiskt trilla av för att mina hönor var ute 4 timmar i väntan på att detta skulle bli klart, vill hellst inte köra frontline på dem.


Där får inte kvalstren det lätt...Med sådan rengöring borde dom hållas i chack...Eller i bästa fall försvinna...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #45 skrivet: 13 jan-19 kl 18:54 »
Ja, bra hus och bra städplan :)


Jag är också tveksam till giftet, för även om man lyckas knäcka all ohyra med Frontline, så kan man ha den snart igen. Visste jag att det skulle lyckas så skulle jag inte avstå giftet som en engångsföreteelse, men...


Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #46 skrivet: 09 feb-19 kl 18:23 »
Körde en uppvärmning till idag, blev lite halvbra då de blev lite mer rök invändigt än innan, tyckte de var lite dålig glöd i en av grillarna och petade runt lite med en pinne och kom väl åt någonstans där det fanns tändvätska kvar då de började brinna och ryka en hel del.
Så lite ommålning får de bli senare, brukar ändå köra på en vända billig vitfärg då och då.


Kunde inte hitta några tecken på kvalster denna gången, hade lyset tänt och gick över med ficklampa i alla hörn osv utan att se något misstänkt, att de skulle vara helt bort känns inte så troligt men de är nog inte så många till antalet längre, kanske att man kan öka intervallen mellan uppvärningarna framåt.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #47 skrivet: 17 feb-19 kl 20:28 »
Om man ska göra hönshuset så otrevligt som möjligt för kvalster och annan ohyra vad ska man bygga med för material?

Jag var inne ett tag på att mura upp ett hus i lecablock, cement och betong är ju allt som ofta material som är ganska otrevliga mot huden och borde ju ge ungefär samma effekt för ohyran.

Eller ska man bygga i plåt?

Jag har ju rensat mitt hönshus ganska bra invändigt och bytt ut alla reden mot plast/plåt varianter nu, men funderade på vad mer man kan göra för att ohyran inte ska vilja vara i huset.

Skulle ett lager gips invändigt göra livet jobbigare för ohyran eller får de bara ett nytt gömställe bakom den?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #48 skrivet: 18 feb-19 kl 01:24 »
Jag är ju ännu inte klar med mitt leca-hönshus, så det blir bara gissningar. Tror att de hittar bra gömslen i putsen, men å andra sidan kan man gå på med varmvatten då (eller köra grillvarianten). Plåt med tätade skarvar tror jag är bäst, för då har de ju inte en chans att hitta dag-gömställe. Och det går att spola av där också.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #49 skrivet: 18 feb-19 kl 17:44 »
https://www.bauhaus.se/redskapsbod-europa-metallic-kvarts-gra-storlek-7-316x300-cm.html

Nu blir det ju väldigt dyra ägg... men nått sånt kanske skulle funka

Jag har iaf tänkt att bredspackla väggarna för att täta alla ojämnheter i osb skivan och sen dra på mer färg, det som jag dock funderar över är om ohyran gömmer sig längre in i väggarna, men de blir så klart då svårt att komma ut när de behöver det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #50 skrivet: 18 feb-19 kl 18:26 »
Jag tänkte mer på att klä väggarna invändigt med korrugerad ekonomiplåt, så som man gör i spolhallar och stora hönshus mm. Finns nedåt 50 kr/m2, och då har man ju färgen klar direkt.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #51 skrivet: 18 feb-19 kl 21:12 »
Jag tänkte mer på att klä väggarna invändigt med korrugerad ekonomiplåt, så som man gör i spolhallar och stora hönshus mm. Finns nedåt 50 kr/m2, och då har man ju färgen klar direkt.

Aha du tänkte så, jag är mest rädd för att få massa konstiga fuktproblem och liknande med isolering i väggarna.

Funderade ett slag på att klä hela hönshuset i våtrumsmatta typ badrum, men då blir det ju även svårt att värma upp rejält om man skulle vilja det, samtidigt blir det ju inte så många gömställen kvar än i ströet på golvet.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #52 skrivet: 18 feb-19 kl 21:27 »
Förresten det är ingen som vet vart man kan få tag i värprede enligt bifogad bild?

Jag har ett sådan och det är klart fördelaktigt med plåten vid uppvärmningen så skulle vilja få fatt i ett till för att byta ut det jag har i trä.
Köpte det jag har på lantbutiken men det la de ju ner

Finns en massa skumma sidor som säljer med .se domäner men helt uppenbart inte är svenska sidor, känns inte så lockande att betala med kort på någon hemsida som är körd i google translate.
Högberga har ett liknande..

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #53 skrivet: 18 feb-19 kl 21:32 »
Högberga har ett liknande..

Postat med Alternativ.nu´s app


Det har löst sig, hittade en firma som sålde samma, gillar inte högberga, förskottsbetalning till deras konto innan leverans, känns stenålder och märkligt med alla betalningsmetoder som finns.

Jag ville ha exakt samma då de ska sitta under varandra på väggen så ser det enhetligt och prydligt ut, passade även på att köpa ett gäng av korgarna som är invändigt så kan man byta i värpredet och ta in de gamla och diska av enkelt.


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #54 skrivet: 18 feb-19 kl 23:18 »
Det har löst sig, hittade en firma som sålde samma, gillar inte högberga, förskottsbetalning till deras konto innan leverans, känns stenålder och märkligt med alla betalningsmetoder som finns.

Jag ville ha exakt samma då de ska sitta under varandra på väggen så ser det enhetligt och prydligt ut, passade även på att köpa ett gäng av korgarna som är invändigt så kan man byta i värpredet och ta in de gamla och diska av enkelt.
Det där har du sannerligen rätt i


Postat med Alternativ.nu´s app


Chappelapp

  • Inlägg: 18
    • Skåne
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #55 skrivet: 24 feb-19 kl 10:40 »
Hemexcide funkar bra!
Köpes i Danmark till en spottstyver som i Sverige mycket riktigt är svindyrt. Bara att ösa på!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #56 skrivet: 24 feb-19 kl 12:44 »
Hemexcide funkar bra!
Köpes i Danmark till en spottstyver som i Sverige mycket riktigt är svindyrt. Bara att ösa på!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Ser ju ut att vara samma grej som smite och liknande, "kan ha" står det ju även i texten vilket ju är en ganska rejäl friskrivning.

Jag är inte helt imponerad av dessa medel, en del verkar tro att det bara är att ösa på och sen är problemen borta, vilket ju gör att det sprider sig än värre när man tror att man löst problemet och fortsätter sälja höns.

Chappelapp

  • Inlägg: 18
    • Skåne
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #57 skrivet: 24 feb-19 kl 14:05 »
Jag har använt mig av det med väldigt bra resultat så baserat på egna erfarenheter rekommenderar jag det.
Sen är det ju ingen som tvingar dig att prova...


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #58 skrivet: 24 feb-19 kl 16:22 »
Jag har använt mig av det med väldigt bra resultat så baserat på egna erfarenheter rekommenderar jag det.
Sen är det ju ingen som tvingar dig att prova...


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Hur har du kontrollerat resultatet?

För jag körde ju med liknande medel först och allt verkade frid och fröjd tills jag höjde värmen rejält inne och det började krylla av dem, så att strö på de och tro att de försvunnit bara för man inte ser nått är ju inte samma sak som att de är borta.

Chappelapp

  • Inlägg: 18
    • Skåne
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #59 skrivet: 25 feb-19 kl 22:11 »
Jag har alltid använt mig av det och mina höns, som ställs ut, har aldrig haft någon ohyra överhuvudtaget.
Tips är också att använda VirkonS som desinficerar först och sedan Hemexcide.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 5 användare (1 dolda)
von tratt, xaelanar, Tångräkan, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser