Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla trädfällen  (läst 8552 gånger)

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
Gamla trädfällen
« skrivet: 27 maj-18 kl 09:18 »
Hej, trädfällen eller vad det nu heter. Om det legat ett tag, 10-20 år eller mer. Kan de då användas till ved?
När jag sågar av dem med motorsågen så ser de helt friska ut i stammen. Men torra så klart :) Spånet blir ljust och fint.

Har ett helt gäng på tomten som jag nu börjat rensa. Tänker så jag inte kastar något i onödan.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gamla trädfällen
« Svar #1 skrivet: 27 maj-18 kl 10:28 »
Vad är det för trädslag? Tall tycker jag är som bäst några år efter den dött, när barken börjar ramla bort. Bättre än ved som levde när man sågade ner trädet. Låter som dina träd är utmärkt ved.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Gamla trädfällen
« Svar #2 skrivet: 27 maj-18 kl 10:45 »
Vad bra, det är mitt i en skog och jag ser mest gran, tall och några björkar här och var. De får stå ett tag till. Känns bättre att ta en de som ligger på backen nu. Så man kommer fram för det första :). Sen för att de redan ligger där = mindre jobb.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gamla trädfällen
« Svar #3 skrivet: 27 maj-18 kl 11:06 »
Har du tur är de så torra att de går att elda redan kommande vinter. Det kan bli svårt om du tar ner levande träd nu, som är fulla med sav

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Gamla trädfällen
« Svar #4 skrivet: 27 maj-18 kl 13:29 »
Jodå, lite kolla har jag. Träden behöver en tid på sig att torka innan eldning. Så långt är jag med.
Däremot har jag sett att vissa träd är ruttna. Av de som ligger ner. Men vissa av dem hänger liksom i luften. Eller står på sina grenar. De verkar ha torkat bra av den ställningen.

De som ligger närmast backen misstänker jag är de som har störst risk att vara ruttna. Iallafall om det börjat bli buskar runt om.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gamla trädfällen
« Svar #5 skrivet: 27 maj-18 kl 13:40 »
Det är nog helt korrekt. Allra bäst är de träd som fortfarande står upp och har varit döda i ett antal år. Jag tog ned två sådana granar i augusti förra året och förutom de nedersta meterna var de bara att stoppa rakt i kaminen. Och grangrenar klarar ett antal år på marken också innan de blir dåliga.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Gamla trädfällen
« Svar #6 skrivet: 27 maj-18 kl 15:42 »
Det tillhör inte direkt din fråga, men om du fäller lövträd nu (maj juni juli) och låter dom ligga en månad, med löven kvar, så torkar löven ur veden. Vilket gör att du hinner få torr vinterved.
kretslopp

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Gamla trädfällen
« Svar #7 skrivet: 27 maj-18 kl 17:40 »
En del död ved kan också med fördel få stå kvar eftersom den är värdefull för många insektsarter :).
Ingen människa är illegal

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Gamla trädfällen
« Svar #8 skrivet: 27 maj-18 kl 17:50 »
Det tillhör inte direkt din fråga, men om du fäller lövträd nu (maj juni juli) och låter dom ligga en månad, med löven kvar, så torkar löven ur veden. Vilket gör att du hinner få torr vinterved.
Ah, det har jag inte tänkt på. Men det låter ju logiskt. Smart.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Gamla trädfällen
« Svar #9 skrivet: 27 maj-18 kl 17:52 »
En del död ved kan också med fördel få stå kvar eftersom den är värdefull för många insektsarter :).
Mmm sant. Vet att de också behöver någonstans att bo. Men ja är inget fan av insekter. Får helt enkelt lära mig att samsas med de små liven :)
Dock vill jag inte ha så mycket döda träd nära inpå torpet. Vill inte vakna av ett oväntat besök när det kommer en vindpust.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Gamla trädfällen
« Svar #10 skrivet: 27 maj-18 kl 17:55 »
Mmm sant. Vet att de också behöver någonstans att bo. Men ja är inget fan av insekter. Får helt enkelt lära mig att samsas med de små liven :)
Dock vill jag inte ha så mycket döda träd nära inpå torpet. Vill inte vakna av ett oväntat besök när det kommer en vindpust.

Säkert bäst att ni samsas på behörigt avstånd! ;D
Ingen människa är illegal

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gamla trädfällen
« Svar #11 skrivet: 27 maj-18 kl 19:08 »
När barken ramlar av tappar också 99% av alla insekter intresset. Det finns ett fåtal som lever av ved men de allra flesta vill ha den mera näringsrika underbarken, kambium.

Sedan skulle jag inte vara så orolig för träd i närheten av huset. Träd som ser friska ut kräver ganska mycket storm för att falla. Jag har själv flera träd som står så nära att de sträcker grenarna ut över taket. Förutom att det smäller i plåten när ekollonen ramlar och man får rensa hängrännorna lite oftare ser jag inga nackdelar.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gamla trädfällen
« Svar #12 skrivet: 27 maj-18 kl 23:40 »
Björkar murknar och blir oanvändbara till ved ganska fort sedan de har dött, vare sig de är fällda eller de har självdött. Dem måste man ta rätt på och klyva eller randbarka ganska omgående om de ska vara något att ha.

Torrgranar och torrtallar är utmärkta.

Granar som ligger ner kan murkna med tiden, men blir inte helt oanvändbara bara för den skull. Murken granved sprätter inte så mycket som torr frisk gran gör när den eldas, så om man ska elda i öppen spis kan murken gran vara att föredra.  Tänk på att ved från granstammar absolut inte får "sureldas", då blir det mycket illaluktande rök och tjära som sätter igen skorstenen. Den måste vara perfekt torr då den eldas och man får inte strypa draget för mycket.  Grova grangrenar är mycket mer förlåtande än ved från stammen. Grenarna torkar snabbt och blir sedan inte fuktiga mer än på ytan ens om de ligger ute i regn.

Tall är nästan helt obrännbar så länge den är färsk, även den är mycket mer beroende av torkning än andra träslag.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Gamla trädfällen
« Svar #13 skrivet: 28 maj-18 kl 08:01 »
Björkar som syrfällts är bra ved utan att murkna i flera år.
kretslopp

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Gamla trädfällen
« Svar #14 skrivet: 28 maj-18 kl 20:56 »
På tal om grenar från gran vill jag slå ett slag för dessa. Väldigt bra energivärde så de är suverän till vedspisen när man vill göra något som kräver lite extra värme.

Dessutom är de väldigt rötbedtändig, passar utmärkt till ett ”risstaket” t.ex.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gamla trädfällen
« Svar #15 skrivet: 28 maj-18 kl 21:09 »
Jag eldar också ganska mycket grangrenar. Enda abret är att de är svåra att tända, man måste nästan tända med vanlig ved och sedan lägga in grenarna när man fått igång brasan. Fast det går kanske att lösa genom att klyva några grangrenar och tända med de.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Gamla trädfällen
« Svar #16 skrivet: 28 maj-18 kl 21:25 »
På tal om grenar från gran vill jag slå ett slag för dessa. Väldigt bra energivärde så de är suverän till vedspisen när man vill göra något som kräver lite extra värme.

Dessutom är de väldigt rötbedtändig, passar utmärkt till ett ”risstaket” t.ex.
Aha, tack. Tror jag läste om något sådant i en bok om skog/ved eller så. Ska leta genom bra att ha hörnan igen.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

 

Saftaflaskan

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Gamla trädfällen
« Svar #17 skrivet: 12 jan-19 kl 19:51 »
Jag eldar också ganska mycket grangrenar. Enda abret är att de är svåra att tända, man måste nästan tända med vanlig ved och sedan lägga in grenarna när man fått igång brasan. Fast det går kanske att lösa genom att klyva några grangrenar och tända med de.

Jo tack. Jag eldar för tillfället mycket "rullingar". Klen ved som är okluven. Den vill gärna inte självantända.

Löser det med lite tidningspapper och stickor som blir efter vedmaskinen.

Har man en tall med törskate. Så ska man vara rädd om den biten där törskaten sitter i toppen. Där kan man spänta fina stickor o tända med. Luktar gott om dem.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gamla trädfällen
« Svar #18 skrivet: 12 jan-19 kl 20:12 »
Men dom ryker något vansinnigt när dom brinner, det är som att elda plast. Jag hade ett helt, stor vedträ av sådan tall en gång som jag stoppade in, det brann så jag trodde kaminen skulle smälta och bolmade tjock rök  ;D

Saftaflaskan

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Gamla trädfällen
« Svar #19 skrivet: 12 jan-19 kl 20:31 »
Jo det fick man lära sig i tidig ålder att det fick inte komma in några sådana hela vedträn i pannan. Utan dom skulle bara vara till o tända med.

Det är inget man grillar korv på. ;D

Men det duger fint till o elda brasa för värme när man är i skogen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

815 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, Palle500, Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser