Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa grund för vedbod  (läst 2118 gånger)

alex

  • Inlägg: 18
Bästa grund för vedbod
« skrivet: 28 apr-19 kl 23:16 »
Jag kommer låta en vän bygga en 15 m2 vedbod på min tomt som är ganska sumpig.
Han tänker bygga på leca block. Är det bra , eller finns det ett bättre och stabilare alternativ?
Tacksam för svar och erfarenheter  /Alex

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Bästa grund för vedbod
« Svar #1 skrivet: 28 apr-19 kl 23:49 »
Lecablock är väl egentligen varken bra eller dåligt i sammanhanget, det är minst lika avgörande hur konstruktionen är gjord och vad som finns under respektive ovanför lecablocken.
Vilka förberedande markarbeten ska göras? Är marken tillräckligt bärig för att tåla byggnadens tyngd utan att den sjunker flera cm per år? Vilken livslängd förväntas vedboden ha?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bästa grund för vedbod
« Svar #2 skrivet: 29 apr-19 kl 00:10 »
Jag har byggt min vedbod på lecablock, fast det är torrt på platsen. Jag gjorde inget speciellt, bara lade blocken på marken och reglar ovanpå. Men skulle det sjunka är det ju bara att hissa upp boden i det hörnet med en bildomkraft och stoppa under några brädlappar eller annat av lämplig tjocklek.

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bästa grund för vedbod
« Svar #3 skrivet: 29 apr-19 kl 08:56 »
Och när vedbon blir dålig så kan du göra ved av den och bygga en ny.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

767 gäster, 2 användare
Efwa, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser