Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny frökedja, byta fröer  (läst 168937 gånger)

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #20 skrivet: 18 okt-11 kl 17:29 »
Jag måste nog tamejsjuttsiken vara med.  :-[
'skickar PM'

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #21 skrivet: 19 okt-11 kl 09:13 »
Hej alla fröälskare!!
Paketet e färdig att skickas....jag väntar bara in ett par adresser. Vi blir 14st totalt!!! :)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #22 skrivet: 19 okt-11 kl 09:37 »
Det har varit en del trätande här som jag tycker ni kan klara av i PM eller per epost, om det överhuvudtaget behöver snackas om. Jag har nu raderat ett antal inlägg och hoppas att det bättrar sig.

Mer allmän kommentar appropå detta: Om frökedjorna kan fortsätta att hanteras konstruktivt så är jag tills vidare beredd att ha dem kvar här. Ett alternativ är annars att frökedjor endast annonseras här, och sen får ni sköta dialogen inom kedjan i PM eller per epost.

Anders, moderator

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #23 skrivet: 19 okt-11 kl 09:46 »
Jag låser tråden tills vi hinner reda ut vissa saker med vissa användare.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #24 skrivet: 04 nov-11 kl 19:54 »
Jag låser upp tråden igen, så får vi se hur det fungerar.

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #25 skrivet: 04 nov-11 kl 20:15 »
Vi e upplåsta!!!! :)

tuulis

  • Inlägg: 150
    • Uppland
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #26 skrivet: 08 nov-11 kl 10:20 »
Vad roligt att vi har igen vår tråd för frökedjan!

Jag noterar bara här nedan hela frökedjelistan som Christinaki lottade fram.

Och som sagt tidigare så vore det trevligt ifall alla kan vara snabba att skicka paketet vidare och rapportera här när det har passerat hos er så att vi vet hur långt det har kommit och att det inte har försvunnit på vägen.

Hoppas alla kan hitta trevliga fröer i paketet och hos era gömmor att dela med er!  :)

Här är alltså listan. Jag själv skickade paketet vidare 1 november.

 1. Christinaki
 2. Tuulis
 3. Jakobsson
 4. Jonas Backfors
 5. LottaLuvin
 6. Vicky-g
 7. Znibban
 8. Tindrah
 9. 4-ever
10. maimiti
11. Sara zon 7
12. Christian Frisk
13. Januschka
14. Anemona
15. Ingelaopeter
16. tinna.m
« Senast ändrad: 08 nov-11 kl 10:24 av tuulis »

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #27 skrivet: 10 nov-11 kl 10:37 »
Hej alla glada!

Jag står näst på tur att få frökedjan och då jag väntar på en stor last från Nordgen med alla möjliga kulturväxter från framförallt 1800 talet i norrland så undrar jag om jag ska vänta in den innan jag skickar vidare. Jag kommer nog få paketet från nordgen i slutet på november. Får detta eftersom vi har ett projekt här där vi kommer stata upp en gammal kulturträdgård med nyttoväxter från 1800 talet.

Annars kan jag ju skicka med lite annat intressat som jag redan har så fyller jag på ordenltigt andra rundan. Men ni bestämer :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #28 skrivet: 10 nov-11 kl 10:42 »
Jaaaakobsson!!! Har du fått paketet än???? Om du inte redan skickat vidare så kan väl du skicka till personen efter Jonas??? Så vi spar in lite tid. Sen ev kan man skicka till nästkommande för att sedan skicka till J??? Paketet kommer ändå rulla 2 varv så fort det kommer i mål då det blir mer spännande med fröer varv 2.

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #29 skrivet: 10 nov-11 kl 10:44 »
Jonas: Min alldeles personliga åsikt är att slutet av november är jääättelångt bort. Men tar gärna del av de fröerna i nästa vända!

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #30 skrivet: 10 nov-11 kl 11:11 »
Stod och tittade på glassburken med alla fröpåsar i förra veckan, men nu är jag väl för sent ute för att få vara med? (Jag måste liksom anlägga ett gäng land i vår för att kunna stoppa ner ty en tredjedel av alla grönsaker jag köpte på mig redan före sommaren. Hur tusan tänkte jag när jag köpte fyra olika sorters morötter=  ::) )

Tänkte ni köra flera varv, med möjlighet att hoppa in?

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #31 skrivet: 10 nov-11 kl 11:21 »
Lena, du är välkommen!!!! Du hamnar dock sist i listan. :) Skicka ett pm med din adress till......Låt se nu vem som e sist...

tinna.m!!!

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #32 skrivet: 10 nov-11 kl 11:36 »
 ;D Nu blev jag glad, nu kan jag utan dåligt samvete köpa en massa kul squashar och annat från Runebergs som jag inte gärna kan ha mer än en av! Den här typen av verksamhet måste bli mer och mer intressant ju längre man kan hålla den gående, om posten inte förstör och den går andra eller andra eller tredje varvet blir det ju massa sorter!

Pm med adress är skickat till Tinna.M 

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #33 skrivet: 10 nov-11 kl 11:51 »
Pm med adress är skickat till Tinna.M
Pm med adress är mottaget!  :)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #34 skrivet: 10 nov-11 kl 19:24 »
Hej alla glada!

Jag står näst på tur att få frökedjan och då jag väntar på en stor last från Nordgen med alla möjliga kulturväxter från framförallt 1800 talet i norrland så undrar jag om jag ska vänta in den innan jag skickar vidare. Jag kommer nog få paketet från nordgen i slutet på november. Får detta eftersom vi har ett projekt här där vi kommer stata upp en gammal kulturträdgård med nyttoväxter från 1800 talet.

Annars kan jag ju skicka med lite annat intressat som jag redan har så fyller jag på ordenltigt andra rundan. Men ni bestämer :)

Ursäkta om jag lägger mig i, men jag tycker att man bör känna ett ansvar att uppföröka de nämnda kulturväxterna, och helst göra det i ett klimat de är anpassade för. Så låt gå för om du väljer att förmedla dem via en frökedja, men om jag vore deltagare i kedjan så skulle jag i så fall vara mycket återhållsam med att ta av dem om jag inte bodde i Norrland eller plats med liknande klimat och dessutom tänkte försöka uppföröka dem. Undantag dock om Nordgen har massvis med frö av de aktuella sorterna.

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #35 skrivet: 10 nov-11 kl 19:49 »
Ursäkta om jag lägger mig i, men jag tycker att man bör känna ett ansvar att uppföröka de nämnda kulturväxterna, och helst göra det i ett klimat de är anpassade för. Så låt gå för om du väljer att förmedla dem via en frökedja, men om jag vore deltagare i kedjan så skulle jag i så fall vara mycket återhållsam med att ta av dem om jag inte bodde i Norrland eller plats med liknande klimat och dessutom tänkte försöka uppföröka dem. Undantag dock om Nordgen har massvis med frö av de aktuella sorterna.
Vårt projekt går bland annat ut på att just uppföröka de aktuella sorterna och vår förhoppning är att vi av de frön vi får från nordgen ska kunna producera det fyrdubbla själva varje år(ca 1000 frön av varje sort). Om man sedan odlar dessa kultusorter i småland också tror jag inte spelar så stor roll faktskt då de sorter vi får som sagt kommer uppförökas av oss och delas ut lokalt här i norra Sverige.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #36 skrivet: 10 nov-11 kl 20:55 »
Vårt projekt går bland annat ut på att just uppföröka de aktuella sorterna och vår förhoppning är att vi av de frön vi får från nordgen ska kunna producera det fyrdubbla själva varje år(ca 1000 frön av varje sort). Om man sedan odlar dessa kultusorter i småland också tror jag inte spelar så stor roll faktskt då de sorter vi får som sagt kommer uppförökas av oss och delas ut lokalt här i norra Sverige.

Det viktigaste är uppförökningen. Att det är någorlunda rätt klimat får väl komma i andra hand. (Och t ex Småländska höglandet kanske inte är så väldigt olika delar av Norrland i vissa avseenden.)
Bra projekt verkar det som. :)

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #37 skrivet: 11 nov-11 kl 10:41 »
Idag fick jag påsen med fröer från Jakobsson och jag skickde precis vidare den nu idag till LottaLuvin. Härligt att vara igång! Man längtar redan till nästa omgång :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #38 skrivet: 11 nov-11 kl 10:48 »
Idag fick jag påsen med fröer från Jakobsson och jag skickde precis vidare den nu idag till LottaLuvin. Härligt att vara igång! Man längtar redan till nästa omgång :)

Oj det gick fort!! :) Då ser vi fram emot dina nya frön till nästa vända. :)

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #39 skrivet: 11 nov-11 kl 13:53 »
Idag fick jag påsen med fröer från Jakobsson och jag skickde precis vidare den nu idag till LottaLuvin. Härligt att vara igång! Man längtar redan till nästa omgång :)

Ooooh, till mig!! :D
'skuttar förväntansfullt omkring'


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser