Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förolyckade djur?  (läst 2382 gånger)

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
förolyckade djur?
« skrivet: 21 nov-04 kl 11:18 »
hur gör man med ett djur som förolyckats (dött genom en olycka av något slag), kan man ta reda på köttet? När ska man inte göra det?
Live simply......so that others may simply live.

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Re:förolyckade djur?
« Svar #1 skrivet: 26 nov-04 kl 12:00 »
Mit svar till dig är att de för variera från fall till fal.
Har du ett djur som är sjukt skall du nog undvika att äta de.
Men så finns det fult friska djur som råkar utt för en olycka T ex råkar köra över en tupp med bilen då kan man ta till vara köttet på.
Jag råkade nämligen köra över en tupp med bilen för fösta gången någonsin i går, det var bara huvudet som var skadat av olykan så de var bara att bloda av djuret och ta hand om köttet.
Hör inte riktigt till ämnet men, jag läste en insändare til sydsvenskan  för ett tag sedan om en jägare som sköt ett hängbukssvin i tro att det var ett vildsvin, jägaren fortaste sedan med att tömma grisen för att ta den till vara, ägarna såm då upptakte vad som hänt ansåg att det var stöld.

lite utanför ämnet, men.

MVH Johan
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:förolyckade djur?
« Svar #2 skrivet: 26 nov-04 kl 15:58 »
Johan, vad trist med tuppen! :(

Jag anser, precis som Johan, att det beror på dösorsak om det är lämpligt att ta tillvara djuret eller inte. Jag hade inte tagit rätt på ett djur som självdött, men om det omkommer av andra orsaker så ska det väl gå bra. Vi tog rätt på en höna som blev hunddödad och tillagade den direkt. Det var inga om helst problem. Men om man inte tar rätt på djuret direkt är det kanske bättre att kassera. I vårat fall så hade hönan fått bett av huggtänderna, och det blir ju en bakterieexplosion där tänderna trängt in.  

chicko

  • Gäst
Re:förolyckade djur?
« Svar #3 skrivet: 08 maj-05 kl 17:15 »
Ja det beror på hur djuret har dött, är det igenom en trafik olycka tex, hare, rådjur mfl. som har blivit på kört av en bil , så måste man tänka på att det kan bli "blod sprängt kött" och det går inte att tillaga. ::)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 4 användare (1 dolda)
Homestead_Hustler, ManPåGården, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser