Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föda upp en kråkunge  (läst 19564 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Föda upp en kråkunge
« skrivet: 14 sep-03 kl 01:50 »
D.Wevers
 Lö 7 Jun, 2003 - 21:11
--------------------------------------------------------------------------------
Hej! AKUT!
Vem har erfarenhet av att ta hand om en liten kråkunge...
Kan ej flyga, gapar ej ordentligt för att bli matad.
Hur ofta ska den ha, hur mycket,andra matförslag förutom katt- eller hundmat ur burk som jag har blivit tipsad om? Alla erfarenheter nån har gjort, tips, ideer är mycket välkomna!!!
Även inblick i hur det blir "sen", om den överlever denna första tid och växer till sig skulle vara intressant. Hur att handskas på lämpligt sätt med den?
 
magnus
 On 11 Jun, 2003 - 14:46
--------------------------------------------------------------------------------
Hej, har själv en kaja, och har fått upp en stare för några år sen. Pincettmata den med hund/kattfoder uppblött i vatten och varför inte rått ägg. F ö äter kråkfåglarna det mesta, insekter, mask, frön, as etc. Om den inte vill öppna munnen får du helt enkelt lirka upp den, (om inte den stackarn svultit ihjäl när du läser detta).

Kråkfåglar tillhör de intelligentaste i fågelvärlden sägs det, lite som papegojor, troligen sticker den så småningom med sina kompisar om den får flyga fritt... annars blir de jättetama som burfåglar eller i voljär. berätta hur det gick!
 
Dianne Wevers
 On 25 Jun, 2003 - 20:39
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Magnus
Jag matade med kattmat(burk-ej uppblött i vatten) och tyckte det gick hyfsat, fast jag fick öppna näbben för varje tugga...
Men efter 3 nätter var han död, dvs. 4:e dagens morgon.
Verkade ha svårt att klara natten, var svag på morgonarna. Trist.
 
magnus
 Fre 27 Jun, 2003 - 09:55
--------------------------------------------------------------------------------
hej, tråkigt att höra, troligen hade den nån åkomma, d v s den skulle inte leva...

min lilla kaja växer till sig och flyger lite rundor nu. hoppas att han överlever katterna...
 
Sara
 Fre 27 Jun, 2003 - 11:24
--------------------------------------------------------------------------------
Hej
Jag vill bara betätta lite om min erfarenhet av att ta hand om kaj, skat, eller kråkungar.
Vi har fött upp tre övergivna skatungar en kajunge och en kråkunge.
Det går bra att mata med kattmat och en och annan mask då och då. Men bästa sättet att mata dem tycker jag är att ta lite mat på fingret och helt enkelt köra ner det i halsen på dem när de gapar ( det är ju så föräldrarna gör)Gapar de inte så håll fingret med maten precis ovanför huvudet på dem så ska de gapa annars är de nog väldigt sjuka. Att hålla på med pincetter och annat tycker jag verkar krångligt och kan det inte skada fåglarna i halsen? För man måste ju få ner maten långt ner i halsen på dem när de är små.Lite vatten är ju också bra om men kan få i dem. När de blir större får man helt enkelt följa naturen tycker jag och erbjuda dem vad maskar tex i gräsmattan och vatten på ett fat. Ganska snart flyger de iväg korta stunder, men min erfarenhet är att de alltid kommer tillbaka, iallafall hela första sommaren. Det är mysigt när man sitter och jobbar i trädgården och så plötsligt dimper din lilla skata ner på din axel och pratar en stund. Men var på er vakt med just skator, de har ju en tendens att stjäla saker. En av våra hade diller på cigarettfimpar och teskedar som den gömde under kuddarna.
Dianne hoppas det går bättre nästa gång en liten fågel är i nöd och behöver din hjälp!
 

cinacarina

  • Gäst
Re:Föda upp en kråkunge
« Svar #1 skrivet: 11 mar-04 kl 08:50 »
Hej!
Vill göra ett inlägg här även fast det var ett tag sen tråden var aktuell.

Jag tror att din kråka svalt ihjäl.
Fågelungar behöver få mat varannan timme (ungefär) dygnet runt.
Är de riktigt små, d v s nakna så skall de ha varje timme.

Här går det att läsa mer om omhändertagna djur:
http://www.kfv.se/

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Föda upp en kråkunge
« Svar #2 skrivet: 09 jun-04 kl 22:30 »
Nu fick jag världens flashback till kajan jag hade när jag var liten. Födde upp den på hundmat, insekter och allt möjligt. Den växte upp och blev en kul kompis som satt på min axel hela tiden. När vi nu inte grävde mask i komposten d.v.s. Hon (jag inbillar mig att det var en hon) tiggde mat ur min mungipa vid frukosten. Så jag antar att jag var "mamma"  :)

Till hösten kom en kajflock och hon anslöt sig till dom.

Och förförra sommaren så födde jag upp en liten dunig andunge, som sen på senhösten anslöt sig till änderna i skenaån.

Tre viktiga saker när man föder upp fågelungar. Inte bli blöt, inte bli kall och inte bli hungrig. D.v.s. massor med hushållspapper att torka med, väckarklocka var 2:a, var 3:e timma dygnet runt för matning och en grislampa på säkert avstånd. Eller nån annan säker värmekälla.

Och håll barnen borta! Pippi ska ha lugn och ro.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser