Härom dagen konstaterade jag att rapsoljan i tvåliters plastflaska på Ica fortfarande håller ungefär samma pris som dieseln på macken. Vad jag förstått är SVO (rapsolja t.ex.) energimässigt ungefär likvärdig med diesel, men ger ofta problem till följd av den trögare konsistensen, vatteninnehållet och att det kan ske något slags polymerisation i motoroljan så att den blir som gelé och måste bytas oftare. Täta oljebyten lär varken gynna miljö eller ekonomi...
Jag tror stenhårt på att det enda riktigt effektiva sättet att spara pengar, men framför allt skona miljön är att minska energibehoven generellt, inte vad för bränsle eller energiteknik fordonen använder. Att jag enbart med avancerad (och skitjobbig) körteknik lyckats halvera bränsleförbrukningen i min över 40 år gamla bil visar att det finns en stor potential, men just mitt sätt att nå resultaten är inget att applicera på bred front. Näst efter att minska energibehovet kan man börja fundera på sådant som varifrån energin/bränslet kommer, och hur effektivt det omvandlas till rörelseenergi.
Gengas har länge lockat mig, men jag har inte experimenterat med det själv. Har dock en vän som kört en hel del gengas, så jag har fått intrycket att det är kanske slitsamt. Jag tror dock vedgas i synnerhet vinner över nästan allt annat genom att bränslet man "tanka" i bilen är så lite förädlat jämfört med andra bränslen som gått igenom både långa transporter och avancerade energikrävande förädlingsprocesser. -Det gäller både biodiesel och etanol. Att sedan skog- och åkermark inte räcker till för dagens energibehov går ju att koppla tillbaka till nyttan med att minska behovet av (rörelse)energi innan man börjar fundera på alternativa energikällor.