Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det var nervöst! Påfåglarna släppta.  (läst 2678 gånger)

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
Det var nervöst! Påfåglarna släppta.
« skrivet: 24 mar-08 kl 15:41 »
Jag skaffade påfåglar i början av februari. Nu har de varit inhägnade i ca 1½ månad. Så igår, på påskdagen, tyckte jag det var dags att släppa dem fria. Men igår gick de inte ut alls, fast gallerdörren var öppen. Idag lockade vi ut dem med lite bulle. Tre gick ut, men den gamle tuppen stannade inne, och sitter där än. Den yngre tuppen och de båda hönorna gick på upptäcktsfärd. Rakt ut i bokskogen som gränsar till vår mark, och var snart ur synhåll.
Oj, tänkte jag, det var kanske det sista jag såg av dem.

Men senare på eftermiddagen stod de utanför den öppna hägnaden igen. Castor satt lugnt kvar där inne. Sen gick de tre en vända runt trädgården, kollade in myskankor och höns, och gick runt hus och uthus, och liksom inspekterade tomten.
Min lille son låg och sov i sin vagn på gårdsplanen. Då satte Pollux igång och tutade det värsta han kunde! Ungen vaknade, men påfågeln verkar i vart fall glad!

Undrar var de kommer att sova i kväll?
« Senast ändrad: 24 mar-08 kl 15:53 av Tuve »

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Det var nervöst! Påfåglarna släppta.
« Svar #1 skrivet: 25 mar-08 kl 12:52 »
Såhär sov de, i tätt snöfall, så de blev alldeles vita:

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Det var nervöst! Påfåglarna släppta.
« Svar #2 skrivet: 25 mar-08 kl 12:57 »
Tänk om jag fick tag i några ägg... Vill haaaaaaa påfåglar!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Det var nervöst! Påfåglarna släppta.
« Svar #3 skrivet: 25 mar-08 kl 13:48 »
Åh vilka fåglar!!! Men vad "har" du dem till? Att de lägger ägg förstår jag men, äter du äggen/fåglarna eller har du dem "bara" för att de är vackra? De måste ju vara en otrolig vacker prydnad i trädgården om inte annat!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
SV: Det var nervöst! Påfåglarna släppta.
« Svar #4 skrivet: 25 mar-08 kl 17:09 »
Dom är så fina !
Vill oxå ha påfåglar, undrar bara vad grannarna säger om tutandet ? Tupp galandet kvittar det finns fler som har, fårens bääande är ok det med men påfågel tutande det vete 17  :-\om det hade varit så poppis ?
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

pernilla70

  • Inlägg: 621
    • Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
SV: Det var nervöst! Påfåglarna släppta.
« Svar #5 skrivet: 25 mar-08 kl 17:38 »
Vilka vackra fåglar! En riktig fröjd att se.
 Ja övertalningen har börjat med sambon. Men får ta det lite lungt då vi flyttade hit i december och jag har skaffat både 4 vaktlar, 17 Kycklingar. 12 höns, 2 tuppar, 2 hundar. Här finns även 5 katter.

Men en sak är säkert snart snart ger han med sig. Han har ju beställt 20 kalkoner så då kan ju jag ha påfåglar.

Lycka till!!!!
Kramiz
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Sabelpoot

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
    • Sabelpoot.se
SV: Det var nervöst! Påfåglarna släppta.
« Svar #6 skrivet: 26 mar-08 kl 13:28 »
Vad spännande....Då är de äntligen ute i det fria på äventyr nu då. Mina fegisa sitter just nu i dörröppningen och spanar ut, de var inte alls förtjusta i den snön som kom nu, de hade ju redan börjat få vårkänslor som kom av sig helt.

Härlig bild  ;)

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Det var nervöst! Påfåglarna släppta.
« Svar #7 skrivet: 28 mar-08 kl 10:07 »
Åh vilka fåglar!!! Men vad "har" du dem till?

Det frågar min sambo med! Jag har inget bra svar på den frågan. Men de äter säkert upp fästingar och skit. Har jag tur äter de m-sniglar med, den dan de närmar sig vår trädgård.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Det var nervöst! Påfåglarna släppta.
« Svar #8 skrivet: 28 mar-08 kl 10:16 »
Vad spännande....Då är de äntligen ute i det fria på äventyr nu då. Mina fegisa sitter just nu i dörröppningen och spanar ut, de var inte alls förtjusta i den snön som kom nu, de hade ju redan börjat få vårkänslor som kom av sig helt.

Härlig bild  ;)

Ja, det är jättekul att ha dem lösa. Det har jag längtat efter. Nu efter några dar känns det rätt säkert att de är hemmastadda och tänker stanna. De håller till mycket mer i trädgården än i skogen, dit de först gick. Ibland går de in och sover på pinnen i hägnet de varit instängda. De hänger mycket i rabatten , där snön töat bort.  Själv har jag legat inomhus med vinterkräksjuka i flera dar. Då har det varit en härlig skönhetsupplevelse när det plötsligt suttit en glimrande påfågeltupp på en bänk precis utanför fönstret och putsat fjädrarna! Det är nog det man ska ha dem till, att sprida lite glädje med sin skönhet.

Lena A

  • Inlägg: 1598
SV: Det var nervöst! Påfåglarna släppta.
« Svar #9 skrivet: 05 apr-08 kl 20:33 »
Ja, vad annat ska man ha vackra fåglar till?  ;D

lindelou

  • Inlägg: 167
    • -
SV: Det var nervöst! Påfåglarna släppta.
« Svar #10 skrivet: 09 apr-08 kl 08:32 »
Några manliga argument som får den segaste karl på fall;-)

Man kan sälja stjärtfjädrarna när påfågeln fäller dom på sensommaren på Tradera till flugbindning. (Manligt)
Man får 125 kr ägget om man säljer dom.  (Ekonomiskt)
Dom fångar möss.  (Praktiskt)

Man kan nästan få karln att tro att det är hans egen ide med påfåglar med ovanstående;-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 3 användare (1 dolda)
Emma Lennartsson, Aika

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser