Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ögonproblem vid svetsning  (läst 9130 gånger)

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
Ögonproblem vid svetsning
« skrivet: 21 mar-18 kl 20:13 »
Har problem med ögonen när jag svetsat. Trodde först det var vanlig ljuskeratit eller svetsblänk och skyllde på min billiga julahjälm. Så jag köpte mig en dyrare hjälm från Telwin för typ 1500kr. Men även där får jag problem. Symtomen är ffa torrkänsla i ögonen. Inte så mycket kärlinjektion i ögonen dvs jag blir inte direkt röd i ögonvitan.

Börjar fundera på vad det kan vara. Kan det vara röken från elektronerna? Jag  pinnsvetsar. Eller kan det var något med att ögonen får träningsvärk av att gå från ljust till mörkt så ofta?  Någon annan som har samma problem?

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ögonproblem vid svetsning
« Svar #1 skrivet: 21 mar-18 kl 20:38 »
Hur fungerar det om du använder en gammaldags svetsskärm som inte bländar av automatiskt utan ständigt är mörk?
Är det någon skillnad om du svetsar inomhus, kanske med dålig arbetsbelysning, respektive om du arbetar ute i fullt dagsljus?

Har du möjlighet att prova andra svetsmetoder (MIG/MAG, TIG, gas) och se om ögonproblemen blir annorlunda då?
Någon skillnad beroende på om du svetsar i vanligt kolstål eller andra material (rostfritt, aluminium etc)?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ögonproblem vid svetsning
« Svar #2 skrivet: 21 mar-18 kl 21:30 »
Jag blir lite irriterad av fördröjningen när automatiken svärtar glaset, så jag skulle nog testa manuell skärm, som torbjörn säger, först. Blir även irriterad av sidoljuset.

Men det behöver ju inte vara samma problem.

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Ögonproblem vid svetsning
« Svar #3 skrivet: 22 mar-18 kl 06:06 »
Ja jag var först övertygad om att det var den automatiska blandningen som var för slö. Men nya hjälmen är mycket snabbare. Men ska testa med en gammal hjälm. En faktor kan vara att jag är otroligt dålig svetsare så jag tappar avetsbågen ofta och har svårt att tända den. Detta innebär MÅNGA av och på för ögat. Ska faktiskt åka och köpa en mig i helgen för att se om jag kan få en lite mer kontrollerad svetsning.

Jag har vi några tillfällen märkt att det reflekteras blänk från jackan in under hjälmen. Kanske kan vara detta som ger problemen.

Postat med Alternativ.nu´s app


mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Ögonproblem vid svetsning
« Svar #4 skrivet: 22 mar-18 kl 06:28 »
Finns ju många faktorer som spelar in.
Hjälmen kan ju vara felaktigt inställd. Ser du för mycket av plåten så är den det. Du ska se ljusbågen och nån cm området du svetsar på. Ser du handen eller pistolen så ska det vara mörkare.
Är det sidoljuset så finns det haklappar att sätta på.
Kan ju också vara att du är i behov av glasögon. Får du huvudvärk efter så är det ett tecken.

Tror mer på röken jag. Den är hemskt torr och full i metallspån.
Tänk på att svetsar du en dag utan tillräckligt utsug så är det likvärdigt med att röka 120 limpor cigaretter.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Ögonproblem vid svetsning
« Svar #5 skrivet: 22 mar-18 kl 07:39 »
För min del har det oftast varit sidoljus som varit problemet.
Sen delvis dom billiga autohjälmarna.
Tycker bara dom riktigt dyra är något att ha om man skall svetsa längre . För dyra för att jag skall skaffa en till dom då hemma arbeten jag gör.


Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ögonproblem vid svetsning
« Svar #6 skrivet: 22 mar-18 kl 08:03 »
När jag svetsade mycket i 20-årsåldern så fixade jag en punktutsug. Otroligt lyft för hälsan, men på den tiden blev man inte så irriterad, kroppen hade överkapacitet för föroreningar. Ögonen reagerar mycket mer på torr, dammig luft när man kommer upp i åren. När jag passerade 40-strecket kom de första tecknen på att man inte kunde misshandla kroppen som i unga år, och det blir inte bättre därefter... Ögonen verkar vara lite känsligare än resten av kroppen.

Intressant att det är flera som reagerar på de billiga automathjälmarna.

Att det är pinne som används av TS indikerar ju rökproblem, även om det blinkar lite mer än med MIG.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ögonproblem vid svetsning
« Svar #7 skrivet: 22 mar-18 kl 08:38 »
Det kan också vara värt att tänka på att ljuset från svetsljusbågen blinkar/flimrar mer om man svetsar med växelström eller en enfas svetslikriktare, än om man har inverter, trefas likriktare eller svetsomformare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ögonproblem vid svetsning
« Svar #8 skrivet: 22 mar-18 kl 08:59 »
Och som TS skriver att han är en dålig svetsare, det lutar åt att det är en billig växelströmssvets som används. Invertern är ju mycket mer lättstartad och lättsvetsad. Men jag har i alla fall inte känt av skillnaden i lågans flimmer, och jag är rätt lättirriterad på datorskärmar och lysrör som flimrar när andra i rummet inte reagerar på det.

Men det kan vara val av fel sorts pinne eller fuktiga pinnar som gör att man känner sig kass också. En del pinnar är otroligt lättsvetsade medan andra får en att känna sig värdelös. Vissa sorter har extra jobbig rök också.

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Ögonproblem vid svetsning
« Svar #9 skrivet: 22 mar-18 kl 10:47 »
Jo jag har en billig pinnavets men som sagt ska jag o helgen köpa mig en bra migsvets. Ska bli spännande att se om detta kommer att hjälpa något. Om inte blir det rökutsug och sidoflärpar..

Tack för många svar!

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ögonproblem vid svetsning
« Svar #10 skrivet: 22 mar-18 kl 11:47 »
Mycket rök försvinner ju direkt med svetsbytet, men framför allt så kommer du att märka hur lätt det går att svetsa. Som att trycka lim ur en tub ;D

Jag har bara ägt 3-fasmigar, och den sista som har dubbla matarhjul och är på 240 A svetsar kanon, men även 1-fasare jag använt har varit bra. Men de har det bara varit järnsvetsning med.



 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ögonproblem vid svetsning
« Svar #11 skrivet: 22 mar-18 kl 13:53 »
Jo jag har en billig pinnavets men som sagt ska jag o helgen köpa mig en bra migsvets. Ska bli spännande att se om detta kommer att hjälpa något. Om inte blir det rökutsug och sidoflärpar..

Tack för många svar!

Postat med Alternativ.nu´s app


Det kan också vara värt att kolla en gång extra vad det är för elektroder du använder, om det nu är en växelströmssvets du har så måste elektroderna vara avsedda för växelström. En annan viktig sak är att kolla vad elektroderna kräver för tomgångsspänning och att svetsens tomgångsspänning når upp till minst det värdet. Det är vanligt att enfasanslutna svetstransformatorer har låg tomgångsspänning (40-50 V), för att i gengäld inte dra mer ström på primärsidan än att de klarar sig med en 10 A säkring. Men ju lägre tomgångsspänning hos svetsen desto mindre utbud av lämpliga elektrodtyper.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ögonproblem vid svetsning
« Svar #12 skrivet: 22 mar-18 kl 21:23 »
Finns ju många faktorer som spelar in.
Hjälmen kan ju vara felaktigt inställd. Ser du för mycket av plåten så är den det. Du ska se ljusbågen och nån cm området du svetsar på. Ser du handen eller pistolen så ska det vara mörkare.
Är det sidoljuset så finns det haklappar att sätta på.
Kan ju också vara att du är i behov av glasögon. Får du huvudvärk efter så är det ett tecken.

Tror mer på röken jag. Den är hemskt torr och full i metallspån.
Tänk på att svetsar du en dag utan tillräckligt utsug så är det likvärdigt med att röka 120 limpor cigaretter.

Mon! Undra på att man har lungproblem nu trots att jag aldrig rökt tobak i hela mitt liv... Men det tänkte man inte på då... Fast 120 block om dan... Lär ju bli typ mer än två miljoner cigg man dragit i sig totalt vid detta laget... Fast glad man slipper fundera över hemmet och långvården åtminstone då kanske... Får väl trösta mig med att det gick snabbt för kollegan åtminstone, typ ett år med syrgas, sedan tvärt knall och fall, fast han blev över 60 så man skall väl inte klaga i så fall, räcker gott för mig. Då kan jag också köra maskiner livet ut som han gjorde.

Jag tror annars också på att  glaset är felaktigt inställt om du kör auto på det, tex är MMA (pinne) inte samma som TIG, osv. Tycker faktiskt de kan vara rätt krångliga att ställa in korrekt innan man vant sig vid var det skall ligga om man är van de gamla...





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Ögonproblem vid svetsning
« Svar #13 skrivet: 23 mar-18 kl 03:20 »
Hej .

Jag har progresiva glasögon bökigt vid svetsning har

istället förstorings glas i hjälmen finns olika ej dyra...

Vh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Ögonproblem vid svetsning
« Svar #14 skrivet: 23 mar-18 kl 08:14 »
Angående automathjälmar så köpte jqg en halvbillig svetshjälm på en marknad tror den gick på runt 800:- för mer än 10 år sedan och jag förstår varför den såldes färgen i kassetten blev nämligen blått å du blev bländad oavsett hur mörkt du än satt den på efter det så inhandlades en ny kassett av märket esab och då funkade allt klockrent. Sedan är det ju även som någon av er var inne på att det är olika hjälmar om det är för tig, mig eller pinne en tighjälm är allt annat än opitmal för pinne vill jag minnas. Vad gäller svetsröken så ja den är inte alls rolig att andas in, man kan bli redigt dålig av den vet jag (vis av egen erfarenhet) men för mig klarade sig ögonen utan problem men som sagt vi är alla olika så våra kroppar kan ju reagera olika.

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ögonproblem vid svetsning
« Svar #15 skrivet: 23 mar-18 kl 16:29 »
Angående svetsrök så finns det olika klasser, vanliga pinnar för svartgods är inte så giftiga egentligen trots att de ryker mycket, bara man tänker på att hålla god ventilation eller utomhus, bara att öppna dörren gör stor skillnad.
Det som är giftigt är mycket höga halter av zinkångor, samt i synnerhet vissa cromföreningar, det är dock fråga om låga halter i vanliga typer av pinnar, tex rostfria och liknande man använder för hemmabruk. Svetsar man mycket så finns det idag portabla utsug med filter eller friskluftsmasker om man behöver ännu bättre skydd, ett begagnat utsug är inte så dyrt i sammanhanget, jag har även byggt egna trattar och annat förut, dock måste fläkten tåla röken samt hålla hyggligt bra luftflöde.

Bättre glas brukar gå att ställa med en ratt på insidan till korrekta parametrar, med ett läge för gas, nästa för TIG, samt MMA (pinne) och MAG på det sista, det har delvis att göra med avbländingsintervallet också, inte bara styrkan och spektrumet, är detta fortfarande fel så kvarstår problemet även om mörkningen är korrekt inställd.







Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ögonproblem vid svetsning
« Svar #16 skrivet: 23 mar-18 kl 20:57 »
Giftiga zinkångor får man om man svetsar i galvat stål, oavsett vilken slags pinne eller svetsmetod man använder.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ögonproblem vid svetsning
« Svar #17 skrivet: 23 mar-18 kl 23:40 »
Ja, farligast är dock om man tex lägger doppgalvade stycken i ugnar och liknande (eller andas in ångorna dagligen under längre perioder, tex lastbilsverkstäder och liknande, där är det viktigt att använda skydd) så att man andas in det över tid, litet ironiskt höll jag på att säga, så är det, om man vet vad man håller på med, mindre riskfyllt att smälta och gjuta zink än att värma zinkbehandlade delar till höga temperaturer.

6 värt krom och liknande är dock betydligt mer aggressivt mot lungorna än asbest och liknande även i mindre mängd, vilket är värt att tänka på, dock kommer man sällan i kontakt med detta i egentlig mening utanför verkstäderna, men även andra kromföreningar kan skapa aggressiva partiklar. (var ett gäng här som slarvade vid krombaden på tiden det begav sig på grund av att man ville utföra arbetet snabbare, idag lever nästan ingen av dem längre, det går inte att göra någonting heller om lungorna en gång har pajjat seriöst). Man kan likna dessa kromföreningar vid taggbollar i miniatyr som punkterar celler i närheten, medan astbestfibrer som regel bara har ett fåtal skarpa kanter som skär sönder vita blodkroppar som omsluter den i kroppens naturliga reningsprocesser, vilket med tiden skapar ett slags kemisk lunginflammation, Zinkångor ger dock ett mycket snabbare förlopp, krompartiklar ger ett väldigt otrevligt förlopp där lungorna sakta förstörs inifrån under flera år.

Men, som sagt, vid vanligt lantbruksarbete, hemmagarage och liknande är mängden såpass liten och typen av partiklar mindre aggressiva så man behöver inte trissa upp sig mer än nödvändigt, jag brukar hålla till ute framför porten till verkstaden, eller alldeles innanför där jag inte har tillgång till utsug, det ger tillräckligt luftflöde för allt jag håller på med på gården, lantbruksmaskiner lagar man ju som regel utomhus eller strax innanför porten om man inte har en riktig maskinhall, och har man det har man ju som regel också någon form av utsug (om inte så kostar ett portabelt eller väggmonterat med arm i fungerande skick några tusenlappar begagnad, det är inga oöverstigliga pengar om man håller på väldigt mycket).
















Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

774 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser