Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Opel Kadett  (läst 3077 gånger)

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Opel Kadett
« Svar #20 skrivet: 29 maj-19 kl 17:45 »
Min första bil var en C-Kadett med upprostade framskärmar. När vi skulle byta dem fick vi först byta fästena för de var också upprostade. Bilen var då åtta år gammal.  Bilarna är hejdlöst mycket bättre idag, åtminstone vad gäller rost.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Opel Kadett
« Svar #21 skrivet: 29 maj-19 kl 18:18 »
Jag har ju kört med min Opel Kadett E årsmodell 1984 sedan våren 2000 och den går faktiskt ganska bra att hålla efter rosten på.

-Å ena sidan går det lätt att komma åt att underredsbehandla och vid behov slipa och sandblästra och måla och kanske svetsa litet. Det finns inga plastkåpor och kjolar och dubbelplåtar som är i vägen. Bilen är i stort sett rostfri än i dag. Man kan ju fråga sig hur en ny bil kommer att ha det med rosten om 35 år.
-Å andra sidan är original rostskyddet sämre än på en modern förzinkad bil. Betydligt sämre. Den zinkhaltiga originalunderedsmassan fungerar förvånansvärt bra som underlag för målfärg och Tectyl men den brukar släppa på vissa ställen och då måste man skrapa bort den och måla och lägga på ny massa för annars rostar den snabbt.

Gissningsvis går det ut på ett........
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 3 användare (1 dolda)
Oskari, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser