Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "jakt pågår" -skylten?  (läst 22905 gånger)

Leineri

  • Inlägg: 187
    • Hälsingland
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #40 skrivet: 27 maj-14 kl 21:52 »
Ni som verkar lite mer insatta när det gäller allemansrätten och häst, vad gäller om jag leder hästen? Har nämligen funderat på att ta med pålle som packdjur på turerna och jag går oftast längs med vandringsleder :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #41 skrivet: 28 maj-14 kl 00:13 »
Vandringsleder kan vara avlysta för hästar, men i annat fall gäller allemansrätten oavsett om du sitter på hästen eller går bredvid. Grundregeln för allemansrätten är att du inte får förstöra, så lämnar du inga skador efter dig när du färdas till häst är det okej. Men att komma ett gäng och spränga fram i galopp så det ser ut som om en jordfräs varit där, och sedan hävda allemansrätten, då kan markägaren koka över ;D

Hængur

  • Inlägg: 110
    • Småland
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #42 skrivet: 28 maj-14 kl 07:33 »
Står det en skylt att jakt pågår, bör man kanske inte gå in i marken med eller utan hund eller häst och störa jakten.
Det främjar ju inte precis varken grannsämjan eller säkerheten.
Och skall man prompt in i marken, skall man nog se till att ha varselfärger på sig. Man vet ju inte vad det är för jägare som står på pass  ;D

Det är just sådana här uppfattningar som blir tråkiga. För att jakt pågår innebär det inte att jag skall ställa in mina skogspromenader. Hela hösten är ju fin att promenera i skog och mark. Samtidigt där jag bor jagas det väldigt mycket på hösten. Det låter ju som att man får skylla sig själv om man blir skjuten,de har ju satt upp skylt! Att jaga innebär vanligen att en avgift har erlagts till markägaren. Det ger inte jägaren företräde gentemot den som går eller springer. Om det är tillåtet att skylta i skogen kan man lika gärna sätta upp skyltar som informerar om att promenader pågår.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #43 skrivet: 28 maj-14 kl 08:32 »
Du missar det faktum att det finns en markägare, som rimligen borde ha, och har,  större nyttjanderätt än den som beträder hans mark med allemansrätten i ryggen. Du får inte störa och förstöra när du uttnyttjar allemansrätten. Det har varit väldigt yviga tolkningar av allemansrätten på sista tiden, och risken finns att det blir inskränkningar i den om det sätts i system att tänja på gränserna och provocera.

Skylla sig själv? Nej, men en kula kan vara besvärlig även om man har rätt. Jag har rätten på min sida när jag går över ett övergångsställe, men den rätten är inget värd när jag ligger under en bil där någon tittade åt ett annat håll.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #44 skrivet: 28 maj-14 kl 08:51 »
Det är just sådana här uppfattningar som blir tråkiga. För att jakt pågår innebär det inte att jag skall ställa in mina skogspromenader. Hela hösten är ju fin att promenera i skog och mark. Samtidigt där jag bor jagas det väldigt mycket på hösten. Det låter ju som att man får skylla sig själv om man blir skjuten,de har ju satt upp skylt! Att jaga innebär vanligen att en avgift har erlagts till markägaren. Det ger inte jägaren företräde gentemot den som går eller springer. Om det är tillåtet att skylta i skogen kan man lika gärna sätta upp skyltar som informerar om att promenader pågår.

Om du är markägare och sätter upp skyltar på din mark när du promenerar där så är jag övertygad att dina medmänniskor kommer att visa dig hänsyn till din aktivitet. Jag brukar sätta upp en skylt när jag avverkar träd för jag vill inte att andra människor ska komma dit och störa min skogsaktivitet. Jag jagar inte själv men uppskattar när jägare sätter upp jakt-pågår-skyltar. När jag ser sådana skyltar undviker jag att röra mig i skogen. Som djurvän vill jag inte skrämma upp ett rådjur så det springer mot en jägare ;)
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #45 skrivet: 28 maj-14 kl 09:10 »
Står en jaktskylt vid en skogsbilväg och du är ute för att plocka bär, då tycker jag du kan visa hänsynen att plocka någon annanstans. Oftast jagar man bara en "såt" åt gången och det innebär att man förmodligen kan gå över andra sidan stora vägen och slippa störa eller bli störd, det är mycket sällan man förlägger jakten på var sida om en landsväg (hundar är mjukare än bilar). Det är liksom ingen stor grej eftersom sällan mer än 25% av marken jagas samtidigt. Det jag kan tycka vi kunde göra mer är kanske att skriva ut mobilnumret till jaktledaren på skylten, så man kan ringa och fråga var det är lämpligare.

Står skylten vid en större väg kan det vara på sin plats att vara lite mer uppmärksam. Dels kan det finnas hund på vägen (mardröm!!!) och dels kan en hund jaga ut älg på vägen. Det är för din säkerhet lika mycket som för hunden. Att köra på en älskad hund är knappast roligt.

Bärplockare kan mycket väl sabotera en hel jaktdag och det är inte så himla kul. En annan sak som inte alls är rolig är att sitta på pass när det knakar i buskarna. Man lyfter vapnet, koncentrerar sig, osäkrar och ut kommer en bärplockare i CAMOUFLAGE!

Grejen är att när man sitter på pass måste man vara beredd, och man måste vara snabb. När det knakar i buskarna fokuserar man stenhårt på knaket. Man kanske lyfter sitt vapen, man kanske osäkrar. Man har fingret på avtryckaren. Att ha fingret på avtryckaren innebär att en rörelse på 1mm med pekfingret är skillnaden mellan liv och död för det som befinner sig framför vapnet.

Man behöver inte vara en "dålig" jägare för att tycka det är jobbigt att ha en person ungefär 1mm från döden framför sig. Det är klart man inte skjuter innan man ser vad det är, men själva känslan att vara SÅ nära är inte kul. Om man nu måste plocka bär just där, då kan man väl i alla fall ha varselkläder, så jag slipper känslan av att nästan skjuta en människa!? (obs NÄSTAN). Även om det är så binärt att skjuta, aningen gör man det eller så gör man det inte, så upplever man det som att man "nästan sköt" även om man aldrig skulle ha gjort det. Det är sjukt jobbigt.

Att plocka bären 1km längre bort, eller att ha på sig ett orange band tycker jag borde väga lätt för att bespara mig den där känslan. Även om bärplockaren i praktiken inte behöver vara orolig för sitt liv så är det fortfarande bara 1mm.

Tro det eller ej, men det där med att tåla kritik är något jägare gör väldigt mycket. Det råder generellt sett väldigt jaktfientliga strömningar i samhället och trots att jag tycker jakt är världens mest naturliga sak, och något som borde uppmuntras, måste man alltid vara beredd på att försvara sig. Det finns ingen mer ekologisk mat än viltkött. Åtminstone inte om man jagar där man bor.

Och som någon sade ovan, äganderätten går faktiskt före allemansrätten och jakten är en del av äganderätten. Så i princip kan man säga att jägarna faktistk har RÄTT att avlysa skogen, men det gör vi inte, för i princip gillar vi allemansrätten lika mycket som någon annan, det är bara så skevt att bli utskälld hela jäkla tiden när man bara vill utnyttja sin egen mark på det bästa sättet i världen. Det är inte särskilt humorbefrämjande.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Che Guevara

  • Gäst
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #46 skrivet: 28 maj-14 kl 10:04 »
Står en jaktskylt vid en skogsbilväg och du är ute för att plocka bär, då tycker jag du kan visa hänsynen att plocka någon annanstans. Oftast jagar man bara en "såt" åt gången och det innebär att man förmodligen kan gå över andra sidan stora vägen och slippa störa eller bli störd, det är mycket sällan man förlägger jakten på var sida om en landsväg (hundar är mjukare än bilar). Det är liksom ingen stor grej eftersom sällan mer än 25% av marken jagas samtidigt. Det jag kan tycka vi kunde göra mer är kanske att skriva ut mobilnumret till jaktledaren på skylten, så man kan ringa och fråga var det är lämpligare.

Står skylten vid en större väg kan det vara på sin plats att vara lite mer uppmärksam. Dels kan det finnas hund på vägen (mardröm!!!) och dels kan en hund jaga ut älg på vägen. Det är för din säkerhet lika mycket som för hunden. Att köra på en älskad hund är knappast roligt.

Bärplockare kan mycket väl sabotera en hel jaktdag och det är inte så himla kul. En annan sak som inte alls är rolig är att sitta på pass när det knakar i buskarna. Man lyfter vapnet, koncentrerar sig, osäkrar och ut kommer en bärplockare i CAMOUFLAGE!

Grejen är att när man sitter på pass måste man vara beredd, och man måste vara snabb. När det knakar i buskarna fokuserar man stenhårt på knaket. Man kanske lyfter sitt vapen, man kanske osäkrar. Man har fingret på avtryckaren. Att ha fingret på avtryckaren innebär att en rörelse på 1mm med pekfingret är skillnaden mellan liv och död för det som befinner sig framför vapnet.

Man behöver inte vara en "dålig" jägare för att tycka det är jobbigt att ha en person ungefär 1mm från döden framför sig. Det är klart man inte skjuter innan man ser vad det är, men själva känslan att vara SÅ nära är inte kul. Om man nu måste plocka bär just där, då kan man väl i alla fall ha varselkläder, så jag slipper känslan av att nästan skjuta en människa!? (obs NÄSTAN). Även om det är så binärt att skjuta, aningen gör man det eller så gör man det inte, så upplever man det som att man "nästan sköt" även om man aldrig skulle ha gjort det. Det är sjukt jobbigt.

Att plocka bären 1km längre bort, eller att ha på sig ett orange band tycker jag borde väga lätt för att bespara mig den där känslan. Även om bärplockaren i praktiken inte behöver vara orolig för sitt liv så är det fortfarande bara 1mm.

Tro det eller ej, men det där med att tåla kritik är något jägare gör väldigt mycket. Det råder generellt sett väldigt jaktfientliga strömningar i samhället och trots att jag tycker jakt är världens mest naturliga sak, och något som borde uppmuntras, måste man alltid vara beredd på att försvara sig. Det finns ingen mer ekologisk mat än viltkött. Åtminstone inte om man jagar där man bor.

Och som någon sade ovan, äganderätten går faktiskt före allemansrätten och jakten är en del av äganderätten. Så i princip kan man säga att jägarna faktistk har RÄTT att avlysa skogen, men det gör vi inte, för i princip gillar vi allemansrätten lika mycket som någon annan, det är bara så skevt att bli utskälld hela jäkla tiden när man bara vill utnyttja sin egen mark på det bästa sättet i världen. Det är inte särskilt humorbefrämjande.

/M
Du får förlåta mig men det där med jakt skylt har ja aldrig någonsin sett att någon satt ut vid jakt i alla fall inte i mina gamla hemtrakter. Men ja håller med dig är det utsatt skyltar så behöver man ju inte vara just där det jagas . Kan dom avlysa när dom har arrende mark och andra har tillstånd att ta brännved i gallring Och särskilt om man är där före jägarna ? Obs skulle aldrig falla mig in att störa dom om ja vet om att det ska jagas .

Hængur

  • Inlägg: 110
    • Småland
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #47 skrivet: 28 maj-14 kl 11:13 »
Det är bra om vi kan vara tydliga och hålla isär rättigheterna för markägare resp. jaktarrendatorer. En jägare är mig veterligt utbildad i att se efter vad det är för slags djur,om det är en ko eller kalv eller tjur innan beslut fattas om att avlossa ett skott. Det skall också tas hänsyn till vad som kan tänkas finnas bakom djuret i terrängen.Det borde inte varat något som helst problem att se om det är en människa oberoende av vilken klädsel denne har.
     Det blir farligare för alla om jägarna utgår från att det inte vistas några människor i skogen om de har satt ut skyltar. Det kan ha gått in personer i området från annat håll än där skylten var placerad. Det kan vara lekande barn eller ungdomar. Det kan vara sådana som jag som ändå vill gå mina promenader...Ni markägare som hävdar att allemansrätten inte gäller vid jakt kan gärna visa utdrag ur lagboken om detta. Vill tillägga att jag inte är emot jakt,jag köper och äter vilt eftersom de djuren haft det bäst under sin levnad. Då jag går i skogen gör jag inget väsen av mig och kommer ofta nära vilt innan det upptäcker mig. Faktum kvarstår,jag kan få vilt att börja flytta på sig.Det får bli som det blir med den saken,det kan va både bra och dåligt kan jag tänka. Här i min närmaste omgivning sätter emellertid jägarna inte ut några skyltar. Jag hör var hundarna är och går faktiskt inte åt det hållet. Om det finns jägare som sitter på pass utan hund kan jag inte veta.
             Jag tar för givet att jägarna alltid har i åtanke att det kan komma människor gåendes,även helt tysta.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #48 skrivet: 28 maj-14 kl 11:18 »
Det är bra om vi kan vara tydliga och hålla isär rättigheterna för markägare resp. jaktarrendatorer. En jägare är mig veterligt utbildad i att se efter vad det är för slags djur,om det är en ko eller kalv eller tjur innan beslut fattas om att avlossa ett skott. Det skall också tas hänsyn till vad som kan tänkas finnas bakom djuret i terrängen.Det borde inte varat något som helst problem att se om det är en människa oberoende av vilken klädsel denne har.
     Det blir farligare för alla om jägarna utgår från att det inte vistas några människor i skogen om de har satt ut skyltar. Det kan ha gått in personer i området från annat håll än där skylten var placerad. Det kan vara lekande barn eller ungdomar. Det kan vara sådana som jag som ändå vill gå mina promenader...Ni markägare som hävdar att allemansrätten inte gäller vid jakt kan gärna visa utdrag ur lagboken om detta. Vill tillägga att jag inte är emot jakt,jag köper och äter vilt eftersom de djuren haft det bäst under sin levnad. Då jag går i skogen gör jag inget väsen av mig och kommer ofta nära vilt innan det upptäcker mig. Faktum kvarstår,jag kan få vilt att börja flytta på sig.Det får bli som det blir med den saken,det kan va både bra och dåligt kan jag tänka. Här i min närmaste omgivning sätter emellertid jägarna inte ut några skyltar. Jag hör var hundarna är och går faktiskt inte åt det hållet. Om det finns jägare som sitter på pass utan hund kan jag inte veta.
             Jag tar för givet att jägarna alltid har i åtanke att det kan komma människor gåendes,även helt tysta.

Det är klart vi gör. Men det är inte roligare att sikta på en människa med osäkrat vapen för den sakens skull. Man utgår alltid från att det kan komma människor, men det är ändå onödigt att störa jakten, när man kan gå sin promenad en liten bit längre bort.

Och nyttjande av marken går före allemansrätt det står väldigt tydligt. Betalar man för sitt jaktarrende har man köpt rätten att nyttja marken för jakt. Om någon saboterar den saken bryter man mot allemansrätten. Konstigare är det inte. Men framför allt är det väldigt onödigt och hänsynslöst när 75% av marken i princip alltid är ojagad. Om jägarna sätter upp skyltar hjälper det flanörer att veta var jakten pågår och kan då visa hänsyn genom att gå en bit bort.

På en del mindre jaktområden kanske man bara har två såtar, då är 50% av marken ojagad. Jag tycker det borde räcka åt både jägare och flanörer. Jag kan däremot inte riktigt acceptera att du, eller någon annan, skall gå just den promenadrundan som man alltid brukar gå till varje pris alla dagar. Det är faktiskt väldigt egoistiskt (och kanske lite maniskt?).

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Hængur

  • Inlägg: 110
    • Småland
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #49 skrivet: 28 maj-14 kl 13:46 »
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Jakt-och-fiske/

Det är skillnad på kommersiellt nyttjande av naturen och enskilt. Det är till och med tillåtet att nyttja privat mark för kommersiell turism samt kommersiell bärplockning. Detta kan markägaren genom domstolsutslag få satt stopp för om det medför skador på marken. För vanligt utnyttjande av marken för rekreation i icke kommersiellt syfte går det inte att lagligen förbjuda detta om inte det är uppenbart att personen/personerna medvetet stört jakten. Skyltar av diverse slag har ingen juridisk inverkan så vida de inte är uppsatta med kommunens tillåtelse.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #50 skrivet: 28 maj-14 kl 13:50 »
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Jakt-och-fiske/

Det är skillnad på kommersiellt nyttjande av naturen och enskilt. Det är till och med tillåtet att nyttja privat mark för kommersiell turism samt kommersiell bärplockning. Detta kan markägaren genom domstolsutslag få satt stopp för om det medför skador på marken. För vanligt utnyttjande av marken för rekreation i icke kommersiellt syfte går det inte att lagligen förbjuda detta om inte det är uppenbart att personen/personerna medvetet stört jakten. Skyltar av diverse slag har ingen juridisk inverkan så vida de inte är uppsatta med kommunens tillåtelse.


Skyltarna är för information. Och finns det skyltar som du har sett och du sedan stör jakt, om du nu stör den. Då är det ju medvetet, eller hur? Skogen är stor nog åt alla och det kan inte vara så viktigt att gå exakt just den promenadrunda man är van att gå så att man skall behöva förstöra för en massa andra. Ändå gör folk det hela tiden och har ingen förståelse för att jag tycker det är obehagligt att nästan skjuta dem. Vad tror de att man är? Nån psykopat?

Hur svårt kan det vara att ta på sig signalfärger?

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Hængur

  • Inlägg: 110
    • Småland
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #51 skrivet: 28 maj-14 kl 16:33 »
Som du själv skriver är skyltar endast upplysning.De ändrar ingenting juridiskt om vem som har rätt att göra vad i skogen. Skyltar om att jakt pågår betyder inte att andra som inte är med i jaktlaget inte får vistas i skogen. Jag eller någon annan som är ute p.g.a annat intresse än jakt har fortfarande lika stor rätt att vistas på området. Förr var det inte vanligt med dylika skyltar. Jag märker att det är ett försök från jaktlagens sida att skapa ett tillfälligt revir. Att göra egna tolkningar av lagen duger inte. Det är inte alla som sätter upp skyltar och man kan som jag tidigare skrivit komma in i ett område från annat håll utan att se de uppsatta skyltarna. Om jag inte hör något hundskall betyder inte det att det inte pågår någon jakt. En jägare kan sitta på pass utan hund. Den enskilde kan således aldrig veta om det pågår jakt i skogen. Under jakttid kan det när som helst hända att vi råkar vara i någons kikarsikte. Reglerna är alltid desamma varesig skyltar finns eller ej. Vanliga vandrare har rätt att vistas i naturen även under jaktmånaderna. Det är till hundra procent jägarens fulla ansvar vart eventuella skott tar vägen. Vidare är det främst under 2 av sju dagar i veckan friluftsfolk av olika slag vill vara i naturen. Kollisionsrisken är störst då. Jägare liksom andra är i skogen p.g.a rekreation,hobby,fritidsintresse eller vad det än kan kallas. Skillnaden är att jägarna har lagt ner en massa pengar i sin hobby. Handeln med varor och utrustning för jägare omsätter mycket pengar och de som säljer eller köper dyr utrustning vill såklart inte att någon skall störa. När jag nu googlat i detta ämnet har jag hamnat i tidskrifter för jakt. Där är chatt och insändare i detta ämnet och jag läser om olika tips för att få människor som är ivägen att lämna jaktområdet. De enda rättegångar i dessa frågor har handlat om turismprojekt. Den så kallade forsränningsrättegången är känd. Jägarna vet att på laglig grund har de ingen möjlighet att driva bort människor utan försöker med andra diffusa sätt som att antyda att det skulle vara farligt att vistas i ett område med pågående jakt. Om man är så het på gröten som du Markus att du känner dig osäker på om du skall avfyra ett skott när du har fingret på avtryckaren som inte kommer att träffa en människa har du enligt mig inte att göra på jakt. Jag är helt lugn med att alla seriösa jägare har full kontroll och lugnt ser efter vad det är som prasslar innan de fingrar på hanen. Får tillägga att jag själv aldrig har träffat på någon otrevlig jägare och heller aldrig varit med om något problem. Hösten är lång och närhelst jag inte anar kan det finnas jägare i skogen. Den som borde vara rädd är jag,men det är jag inte.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #52 skrivet: 28 maj-14 kl 20:53 »
Du läser tydligen inte så bra, men jag förlåter dig. Om du hamnar framför min bössa lovar jag att inte skjuta dig. Jag beskrev hur det är att sitta på pass. Hur det är för alla. Sen finns det ett fåtal jägare som skjuter "för säkerhets skull", men de flesta av dem är så gamla att de snart inte orkar ut i skogen längre guschelov.

Men med den grundläggande inställningen att man får förstöra jakt hur mycket man vill, forsränning på annans mark, industriell bärnedskräpning osv, kommer antagligen lobbyn mot allemansrätten bli så stark att den kommer avskaffas. Om den grundläggande inställningen vore hänsyn till olika intressen så skulle det inte behövas.

Och här på landet är inte jakt bara en hobby, utan en del av försörjningen.

Om någon går ut i skogen, förbi skyltarna och smyger omkring i camouflagekläder är det måhända inte direkt olagligt (än), men det är likväl idiotiskt och väldigt hänsynslöst.

Likheten med övergångsstället var bra.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Hængur

  • Inlägg: 110
    • Småland
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #53 skrivet: 28 maj-14 kl 21:51 »
För att undvika missförstånd,jag tog bara forsränningen som exempel på ett fall som tagits upp i rätten.Vad jag förstod så vann markägaren. Jag är inte för sådan exploatering av naturen om du trodde det. Den kommersiella bärplockningen verkar ju inte så lyckad den heller. Inte heller förstår jag meningen med att ha kamouflagekläder på sig. Om det ger inkomst för några är det väl bra,har pratat med flera jägare som mest vill komma ut i naturen så det är nog lite olika.Jag vet att det finns många kostnader för t.ex jägarexamen samt utrustning och arrendeavgift så jag kan tänka mig att det inte blir lönsamt direkt. Det ekonomiska har emellertid ingen betydelse för vad som gäller. Klart är att det finns flera olika som vill och har rätt att använda naturen. Det är kanske obehagligt att hålla i en bössa och vara rädd för att träffa en människa. Det är säkert minst lika obehagligt för de människor som tror att de närsomhelst kan av en olyckshändelse bli träffad av ett skott i naturen.Förra veckan vid samma bilfärd passerade först ett rådjur framför bilen sedan en stor älg ett stycke längre fram. Det är största chansen till olycka. Jag har knappast hört om någon som blivit skjuten i skogen av misstag,det är i alla fall mycket ovanligt. Det var den där skidåkaren här om året som var rakt bakom älgen i skottlinjen och skottet gick genom djurets hals och vidare. Sällsynt och maximal otur för båda(eller alla tre om man så vill)

Skogsnatt

  • Gäst
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #54 skrivet: 29 maj-14 kl 07:10 »
Det är just sådana här uppfattningar som blir tråkiga. För att jakt pågår innebär det inte att jag skall ställa in mina skogspromenader. Hela hösten är ju fin att promenera i skog och mark. Samtidigt där jag bor jagas det väldigt mycket på hösten. Det låter ju som att man får skylla sig själv om man blir skjuten,de har ju satt upp skylt! Att jaga innebär vanligen att en avgift har erlagts till markägaren. Det ger inte jägaren företräde gentemot den som går eller springer. Om det är tillåtet att skylta i skogen kan man lika gärna sätta upp skyltar som informerar om att promenader pågår.

Jakten är kopplad till markägandet, så visst har jägaren företräde framför friluftslivet. Det är inte förbjudet att vistas i markerna under pågående jakt, men det är förbjudet att avsiktligt störa jakten. Och det är lika förbjudet att tex skjuta i luften för att skrämma bort folk och fä.

Som väl är så brukar detta inte vara något problem alls.

Allting blåses upp till absurda diskusioner här på alternativ. Detta måste vara den mets kofliktdrabbade människoskaran i världen, som inte är i krig. ( Läs Alternativs användare).

Att jaktmotståndet är stort på hela forumet är klarlagt många gånger och att det handlar alltmer om idealistiska stollar än folk som vill försöka självhushålla och också fullständigt klarlagt.

Jag är själv trött på allt dumgnäll och redan trollverksamheten som finns här och jag skriver härmed några av mina sista ord på alternativ

fr-adm

  • Inlägg: 3
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #55 skrivet: 13 jan-15 kl 14:59 »
Kanske ett tel-nr att ringas?
Annars bör man försöka finna markägaren  för frågor i vad som bedrivs. Om det är vettigt anmoda hund kopplad.
Spårhund, alltid välkommet, om sån.

jonny.i.bullaren

  • Inlägg: 20
  • Tapatalk User
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #56 skrivet: 20 dec-15 kl 00:49 »
Det är just sådana här uppfattningar som blir tråkiga. För att jakt pågår innebär det inte att jag skall ställa in mina skogspromenader. Hela hösten är ju fin att promenera i skog och mark. Samtidigt där jag bor jagas det väldigt mycket på hösten. Det låter ju som att man får skylla sig själv om man blir skjuten,de har ju satt upp skylt! Att jaga innebär vanligen att en avgift har erlagts till markägaren. Det ger inte jägaren företräde gentemot den som går eller springer. Om det är tillåtet att skylta i skogen kan man lika gärna sätta upp skyltar som informerar om att promenader pågår.
Handlar inte eller väldigt lite om "att bli skjuten", men visst får någon för sig att ta promenaden iförd ghilliesuit och smyger omkring är denne svårupptäckt ochbdetbuthör förvisso en risk, men det är osannolikt.

Men faktum är att jakt, liksom skogsbruk har företräde gentemot promenader! Brukanderätten står över allemansrätt! Och du skulle knappast hävda att skogsmaskinerna skulle göra uppehåll och anpassa sig till din promenad, eller hur?

jonny.i.bullaren

  • Inlägg: 20
  • Tapatalk User
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #57 skrivet: 20 dec-15 kl 00:54 »
Som du själv skriver är skyltar endast upplysning.De ändrar ingenting juridiskt om vem som har rätt att göra vad i skogen. Skyltar om att jakt pågår betyder inte att andra som inte är med i jaktlaget inte får vistas i skogen. Jag eller någon annan som är ute p.g.a annat intresse än jakt har fortfarande lika stor rätt att vistas på området. Förr var det inte vanligt med dylika skyltar. Jag märker att det är ett försök från jaktlagens sida att skapa ett tillfälligt revir. Att göra egna tolkningar av lagen duger inte. Det är inte alla som sätter upp skyltar och man kan som jag tidigare skrivit komma in i ett område från annat håll utan att se de uppsatta skyltarna. Om jag inte hör något hundskall betyder inte det att det inte pågår någon jakt. En jägare kan sitta på pass utan hund. Den enskilde kan således aldrig veta om det pågår jakt i skogen. Under jakttid kan det när som helst hända att vi råkar vara i någons kikarsikte. Reglerna är alltid desamma varesig skyltar finns eller ej. Vanliga vandrare har rätt att vistas i naturen även under jaktmånaderna. Det är till hundra procent jägarens fulla ansvar vart eventuella skott tar vägen. Vidare är det främst under 2 av sju dagar i veckan friluftsfolk av olika slag vill vara i naturen. Kollisionsrisken är störst då. Jägare liksom andra är i skogen p.g.a rekreation,hobby,fritidsintresse eller vad det än kan kallas. Skillnaden är att jägarna har lagt ner en massa pengar i sin hobby. Handeln med varor och utrustning för jägare omsätter mycket pengar och de som säljer eller köper dyr utrustning vill såklart inte att någon skall störa. När jag nu googlat i detta ämnet har jag hamnat i tidskrifter för jakt. Där är chatt och insändare i detta ämnet och jag läser om olika tips för att få människor som är ivägen att lämna jaktområdet. De enda rättegångar i dessa frågor har handlat om turismprojekt. Den så kallade forsränningsrättegången är känd. Jägarna vet att på laglig grund har de ingen möjlighet att driva bort människor utan försöker med andra diffusa sätt som att antyda att det skulle vara farligt att vistas i ett område med pågående jakt. Om man är så het på gröten som du Markus att du känner dig osäker på om du skall avfyra ett skott när du har fingret på avtryckaren som inte kommer att träffa en människa har du enligt mig inte att göra på jakt. Jag är helt lugn med att alla seriösa jägare har full kontroll och lugnt ser efter vad det är som prasslar innan de fingrar på hanen. Får tillägga att jag själv aldrig har träffat på någon otrevlig jägare och heller aldrig varit med om något problem. Hösten är lång och närhelst jag inte anar kan det finnas jägare i skogen. Den som borde vara rädd är jag,men det är jag inte.
Faktum är att brukanderätten står över allemansrätten, så både jägare och skogsarbetare har större rätt att bedriva sina sysslor än flanören på promenad som hävdar allemansrätt!

sunken

  • Inlägg: 34
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #58 skrivet: 20 apr-16 kl 12:19 »
 Ska man hårddra det så är det så att ägande-brukanderätten står över allemansrätten som mer är att se som en förmån man visas av markägarna.
Sen ska man inte hårddra saker i onödan när det går att diskutera och komma sams. På mina två marker har vi både större vägar samt hästar och vi har löst det på följande sätt:

Vi tog kontakt med stallet och kom överens om att vi jagar området som gränsar mot stallets marker tidigt på morgonen, första såten alltså. Då blir störningen obefintlig för båda parter.

Vad gäller "Jakt Pågår"- skyltar så visst använder vi dom. Dels som en allmän info till andra skogsflanörer och trafikanter att vi jagar men även som en påminnelse om att det kan komma ut en hund på vägen.

Min erfarenhet är att landsbygden är stor nog för oss alla om man samtalar och kommer överens. Vill man till varje pris dra saker till sin spets och bråka så går det också men det blir så tråkigt för alla då. All utomhusaktivitet som får folk från diverse skärmar ska uppmuntras.

//


Ännu en Skogstokig

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #59 skrivet: 23 maj-16 kl 20:28 »
Det finns dock markägare som sätter up en "jakt pågår"-skylt och låter den sitta uppe dygnet runt, året runt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser