Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  6,5 till allt vilt? val av bössa.  (läst 43119 gånger)

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
6,5 till allt vilt? val av bössa.
« skrivet: 17 maj-11 kl 11:11 »
Ska köpa första bössan och tänkte mig 308w men nu har jag hört fler som har 6,5 och som jagar också älg och vildsvin.
Är det hugget som stucket mellan dessa? Hade fått för mig att 6,5 var i klenaste laget men jag kan ha fel!
Tilläggas kan att jag är liten till växten, vill ha en smidig bössa som inte väger för mycket.  Jag vill antagligen prova jaga allt. Vill ha en allroundbössa mao, eller ska man satsa på två?

Berätta för en som är novis :)
« Senast ändrad: 17 maj-11 kl 11:33 av rackarns »

Fiat

  • Inlägg: 249
    • -
SV: 6,5 till allt vilt?
« Svar #1 skrivet: 17 maj-11 kl 11:23 »
Min första va en 6,5  men hade jag valt i dag skulle jag valt något grövre ex 30 06.  Den kan allt som 6.5 an kan men kanske lite bättre med tanke på grisarna.
MVH FIAT....

regnpipan

  • Gäst
SV: 6,5 till allt vilt?
« Svar #2 skrivet: 17 maj-11 kl 11:27 »
Tycker du att det är kul kommer du antagligen att samla på dig mer än en bössa..... Själv har jag både 6,5 och 30-06, faktiskt 2 av den sistnämnda kalibern....

Jag skulle nog satsa på en 308. Den har lite mer energi och därmed lite mer marginal än 6,5. Utrusta den med en ljuddämpare så minskar du rekylen och ljudet. Övningsammon är oftast något dyrare än till 6,5 men letar du lite så hittar du faktiskt ammo som är billigare vilket innebär att du kan öva mer och bli en bättre skytt. Du har ett större utbud fabriksladdad ammo till 308 än 6,5.

Eftersom du är liten till växten så passar nog 308 också bättre, det är en lite kortare patron som ryms i en "kort låda" vilket innebär att du sannolikt kommer att kunna repetera med bössan vid axeln utan att tjonga slutstycket i näsroten.

Så jag skulle säga 308, med kortad pipa och ljuddämpare.

fauve

  • Gäst
SV: 6,5 till allt vilt?
« Svar #3 skrivet: 17 maj-11 kl 11:37 »
Som relativt kort (160 cm) kvinna som har/haft både 6,5, 308 & 30-06 så förordar jag helt klart 6,5. 308:an är den kaliber som passat mig absolut minst.. Urk tyckte jag om den  :-X

Har på alla mina bössor fått lov att korta kolven för att bössan ska passa mig och rent viktmässigt så är den helt lämplig!

Jag jagar allt med min 6,5:a, är en tämligen aktiv skytt och repeterar alltid med vapnet vid axeln oavsett kaliber 8)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #4 skrivet: 17 maj-11 kl 11:41 »
6,5x55 funkar till allt vilt om man träffar där man ska.. .. 
Fjäderfän och kaniner

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #5 skrivet: 17 maj-11 kl 11:42 »
och då en följdfråga på detta  :-[
Kan alla bössor kortas och gängas för ljuddämpare om jag finner en som passar mig?
Kanske förslag på lämpliga?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #6 skrivet: 17 maj-11 kl 12:05 »
och då en följdfråga på detta  :-[
Kan alla bössor kortas och gängas för ljuddämpare om jag finner en som passar mig?
Kanske förslag på lämpliga?
tror att de flesta bössor går att bygga om... men varför inte köpa en med kort pipa direkt? ...tikka har en skön modell.. battue tror jag den heter..         kolla runt i jaktbutiker och känn och kläm..eller kolla med bekanta och provskjut det är det bästa...
Fjäderfän och kaniner

regnpipan

  • Gäst
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #7 skrivet: 17 maj-11 kl 12:15 »
och då en följdfråga på detta  :-[
Kan alla bössor kortas och gängas för ljuddämpare om jag finner en som passar mig?
Kanske förslag på lämpliga?


6,5 är olämplig att korta, man tappar en del fart för varje cm pipan kortas vilket gör att ammunitionen till och med kan ramla ur klass 1 om man har otur. Eller snarare: 6,5 kräver en lång pipa för att krutet skall hinna förbrännas ordentligt och leverera tillräcklig energi.

Skillnaden i effekt på viltet mellan 308 och 30-06 är akademisk. För vildsvin riskerar man längre eftersök om man använder 6,5 i jämförelse med 7,62 kalibrarna. Har lite statistik på detta om du är intresserad.

Med ett korrekt stockat vapen försett med ljuddämpare kan jag inte tänka mig att vare sig 308 eller 30-06 är något som helst problem.

Mina dämpare är av märket RCC, modell T40, kostar knappt 2000 kr + montering. http://www.rccab.se/home/content.asp?page=1
« Senast ändrad: 17 maj-11 kl 12:23 av regnpipan »

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #8 skrivet: 17 maj-11 kl 12:19 »
tror att de flesta bössor går att bygga om... men varför inte köpa en med kort pipa direkt? ...tikka har en skön modell.. battue tror jag den heter..         kolla runt i jaktbutiker och känn och kläm..eller kolla med bekanta och provskjut det är det bästa...

Ska kolla på den modellen! tack för tips.

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #9 skrivet: 17 maj-11 kl 12:21 »
6,5 är olämplig att korta, man tappar en del fart för varje cm pipan kortas vilket gör att ammunitionen till och med kan ramla ur klass 1 om man har otur.

Ok, bra att veta. Jag tror jag ska hålla mig fast till 308, särskilt efter infon du gav tidigare! Något vapen blir ju det första att köra igång med, efter det kommer jag säkert känna mig mer säker på vad jag eventuellt behöver komplettera med.

regnpipan

  • Gäst
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #10 skrivet: 17 maj-11 kl 12:32 »
Jag har dämpare på min 6,5-a, men valde att inte korta den. Effekten blir att den är rejält framtung och fullständigt värdelös vid drevjakt. Däremot försedd med benstöd är den ett väldigt bra vapen för skytte på lite längre håll.

Så här ser min ena 30-06 ut med ljuddämpare monterad. Pipan är något kortad. Dämparen är 20 cm lång, skruvas ner ca 10 cm över pipan och förlänger vapnets totallängd med ca 10 cm. Notera även hur långt bak slutstycket löper, så blir det när man har "lång låda".

challe:)

  • Inlägg: 188
    • Småland
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #11 skrivet: 17 maj-11 kl 12:44 »
rekomderarar browning halvatomat i kaliber 308 nästan ingen rekyl alls prov sköt den i går den var bara 97cm lång
mvh charlie
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

regnpipan

  • Gäst
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #12 skrivet: 17 maj-11 kl 12:56 »
rekomderarar browning halvatomat i kaliber 308 nästan ingen rekyl alls prov sköt den i går den var bara 97cm lång
mvh charlie

Har flera jaktkamrater som jagar med browning eller carl gustaf / hekler & koch halvautomater och är mycket nöjda. Så det är helt klart ett alternativ om man inte känner behov av ljuddämpare (kan få omladdningsautomatiken att krångla om jag minns en artikel i något av de senare numren av svensk jakt rätt)

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #13 skrivet: 17 maj-11 kl 13:15 »
förslag på lämplig optik i djungeln  ???

regnpipan

  • Gäst
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #14 skrivet: 17 maj-11 kl 13:31 »
förslag på lämplig optik i djungeln  ???

Du skriver bland annat vildsvin, då misstänker jag att det bland annat innefattar åteljakt nattetid.

Jag skulle nog satsat på ett kikarsikte med förstoringsomfånget 2,5-10, det är väldigt all round. Tillräckligt låg förstoringsgrad för att funka hyfsat vid drevjakt och förstoring stor nog för precisionsskytte.
En frontlins på sisådär 50 mm är inte fel om du skall vara ute nattetid. Men då blir det rätt högt monterat, vilket innebär att du kanske får bygga på kolvkammen lite.

En bra kikare kostar i många fall mer än ett begagnat gevär. Men även kikarsikten kan köpas begagnat....

Jag vet många som är nöjda med Trijicon om du vill ha ett belyst. Andra bra belysta för runt 10 kkr är t.ex. Tjeckiska Meopta.

Vill du gå upp ytterligare något så finns det andra europeiska märken, Zeiss, Docter, Helia, Schmidt & Bender, Swarovski. Dessa funkar bra även när det börjar skymma. Amerikanske kikare som Leupold, Burris, Bushnell mfl är inte lika mörkereffektiva, men i många fall nog så bra. Nikon kan också vara ett alternativ.

Kikaren på min bössa på bilden ovan är en lite småextrem Schmidt & Bender 4-16x50. Inte något för den snabba drevjakten precis.

lillfarmarn

  • Inlägg: 61
    • Småland
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #15 skrivet: 17 maj-11 kl 18:24 »
jag tycker att folk i allmänhet fokuserar i fel ände av patronen...   vad som står i botten av hylsan är inte så himla noga,
det är viktigare att det sitter en för ändamålet bra kula i hylshalsen.
jag har skjutit vildsvin med 6.5X55 8X57 30.06 375H&H och inte märkt någon skillnad i flyktsträcka alls..

ta du och prova så många olika bössor du kan och välj ett vapen du trivs med,
sen gör det inget om det är en klenare patron för då orkar du med fler övningskott :)

regnpipan

  • Gäst
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #16 skrivet: 17 maj-11 kl 20:44 »
jag tycker att folk i allmänhet fokuserar i fel ände av patronen...   vad som står i botten av hylsan är inte så himla noga,
det är viktigare att det sitter en för ändamålet bra kula i hylshalsen.
jag har skjutit vildsvin med 6.5X55 8X57 30.06 375H&H och inte märkt någon skillnad i flyktsträcka alls..

ta du och prova så många olika bössor du kan och välj ett vapen du trivs med,
sen gör det inget om det är en klenare patron för då orkar du med fler övningskott :)

mycket vettig synpunkt, men jag skulle vilja tillägga att det är bra med en kaliber som man har råd att träna mycket med (får man 3 eller ännu fler 6,5 övningspatroner för kostnaden av en 375 H&H övningspatron?). Statistiken är rätt tydlig på den punkten: ju mer man tränar destu bättre placerar man de jaktliga skott man väljer att avlossa.
Vildsvinsgurun Mikael Tham förespråkar för övrigt 6,5 till vildsvinsjakt på åtel. Inte minst för att folk oftast skjuter bra med den kalibern då den inte har någon extrem rekyl ens i felstockade bössor.

t_n

  • Inlägg: 67
    • Skåne
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #17 skrivet: 28 maj-11 kl 15:50 »
jag har 6,5x55 och 308.w 8,57 js och 8,57 jrs jag instämmer med att du skall prova så många bössor du kan innan du bestämmer dej! en halvautomat är oftast lätta o behändiga att ha att göra med. det finns nog ett förslag från oss alla till dej i val av kaliber och optik!

ta dej tid o känn efter vad som känns bra för dej! tror det var i senast svensk jakt jag såg en tabell om optik och hur ögats pupill ändras
En skåning äter inte för han e hungrig utan för att inte BLI hungrig

Rexiam

  • Inlägg: 99
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #18 skrivet: 28 maj-11 kl 17:22 »
Jag har dämpare på min 6,5-a, men valde att inte korta den. Effekten blir att den är rejält framtung och fullständigt värdelös vid drevjakt. Däremot försedd med benstöd är den ett väldigt bra vapen för skytte på lite längre håll.

Så här ser min ena 30-06 ut med ljuddämpare monterad. Pipan är något kortad. Dämparen är 20 cm lång, skruvas ner ca 10 cm över pipan och förlänger vapnets totallängd med ca 10 cm. Notera även hur långt bak slutstycket löper, så blir det när man har "lång låda".



Kanske lite OT i just denna tråd, men jag har funderat på att sätta en ljuddämpare på min .30-06 och undrar hur mycket ljuddämparen plockar ner dB-talet? Jag har också hört att det skall vara svårt att få licens på ljuddämparen. Vad är din erfarenhet?

regnpipan

  • Gäst
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #19 skrivet: 28 maj-11 kl 20:15 »
Kanske lite OT i just denna tråd, men jag har funderat på att sätta en ljuddämpare på min .30-06 och undrar hur mycket ljuddämparen plockar ner dB-talet? Jag har också hört att det skall vara svårt att få licens på ljuddämparen. Vad är din erfarenhet?

Licens på ljuddämpare är inte längre några problem, reglerna ändrades för ett par år sedan. Har tagit lika lång tid som vilken annan licens som helst.

Angående dämpning så beror det på fabrikat och modell. Men min drar nog ner ljudnivån 20-30 dB. Tillräckligt för att jag helt plötsligt skall våga avlossa enstaka skott utan kåpor eller annat skydd. Men vid mängdträning har jag givetvis kåpor. Jag kan skjuta bakom ladugården utan att hustrun hör skotten inne i huset, så länge fönstrena är stängda vill säga.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser