Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ofta får man flytta en katt???  (läst 5918 gånger)

KaninApa

  • Inlägg: 31
    • Dalarna
Hur ofta får man flytta en katt???
« skrivet: 11 jul-11 kl 21:13 »
Behöver råd. Skaffade katt och trodde att jag skulle förbli bofast, men kände mej själv alltför dåligt då. Under sitt sexåriga liv har min kastrerade katthane nu bott på ca 8 platser, som mest två år på samma plats. Den här sommaren bor vi inneboende på en gård på landet, egentligen en idealisk plats och han verkade trivas direkt. Men så började han trakassera en av gårdens två egna katter, så nu har han akut fått flytta till mina föräldrar (som motvilligt tog emot honom). Om ett par månader flyttar jag permanent (i betydelsen jag kan se att jag kommer bo där ett, kanske två år) till en lägenhet i stan, där jag tänkt att katten också skulle bo.

Egentligen verkar han inte lida av de här flyttarna, utan verkar acceptera och anpassa sej snabbt till det nya stället. Kanske för att han hela sitt liv fått byta revir såhär ofta och blivit van? Det som blivit problem är att han verkar vara dominant och gilla att ge sej på andra katter. I området dit jag ska flytta vet jag att det går mycket katter, så det är inte idealiskt ur slagsmålssynpunkt. Dessutom är det en ganska asfalterad stadsmiljö, förutom en liten innergård med lite grönt.

Jag har så dåligt samvete över att jag inte erbjuder min älskade katt en permanent boplats, på landet och i fred från andra katter. Gör jag någonting helt galet som flyttar runt honom såhär? Eller är det okej, om han inte verkar lida av det? Eller borde jag försöka hitta ett nytt hem åt honom, hos bofasta människor?

Finns det någon metod för att få honom snällare mot andra katter? Kan det handla om hur mycket tid han får på sej för att etablera sej i ett revir?

Känner mej så villrådig i hur jag ska göra ???

La Ladin

  • Inlägg: 339
    • Västergötland
SV: Hur ofta får man flytta en katt???
« Svar #1 skrivet: 11 jul-11 kl 21:16 »
Det är inte ovanligt att katter inte kommer överrens med andra katter.

Det är nog inte ultimat att hålla på och flytta honom men om han verkar må bra så gör han säkert också det. Jag tror inte att du behöver ha dåligt samvete.  :)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hur ofta får man flytta en katt???
« Svar #2 skrivet: 11 jul-11 kl 21:25 »
Så länge du finns med så har han en fast punkt i tillvaron .
Vi har flyttat runt massa sista åren med både barn o djur o katterna verkar inte bry sej alls.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Hur ofta får man flytta en katt???
« Svar #3 skrivet: 11 jul-11 kl 21:36 »
Det ska nog funka att flytta! Men att skaffa sig revir är inte alltid lätt för en katt. Ha inte dåligt samvete utan tänk igenom vad somär bäst för kissen. Skulle han inte klara det nya stället se om du kan hitta ett nytt hem till han. Du märker nog efter ett tag om det ej funkar ;) Sedan tycker ju jag att katter lever ett farligt liv i staden. Endel katter nöjer sig med smårevir andra har stora och vandrar milen. Hade en katt som försvarade gårds reviret men kunde slå följe med grannens hankatt utanför reviret. (Han)katter kan bilda brödraskap. Sedan verkar det finnas de grälsjuka men oftast har det vart okastrerade hanar. Min raggdoll tyckte att korthåriga katter var fy och ush  när han flyttade till mig. Nu har han lyckats få en bastardunge med en korthårig  ::) Fast han tycker fortf illa om en av korthårs honorna som är okastrerad. Däremot avgudar han långhårs kastrat honan? Lustiga ideer...
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Hur ofta får man flytta en katt???
« Svar #4 skrivet: 12 jul-11 kl 17:01 »
Vet inte om jag skulle våga låta min katt gå ute i stadsmiljö, i allafall inte om det är mycket asfalt och trafik. Funderade själv på att skaffa katt (men nu blir det fosterkatt istället) och hittade mycket intressant här: kattstatus.se
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

 

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hur ofta får man flytta en katt???
« Svar #5 skrivet: 12 jul-11 kl 17:47 »
Våga ge det tid! Katter kommer nästan aldrig överens i början!
Min flickväns föräldrar har 3 katter. En av dem kom in senare och det var fullt krig. Men de lät dem hållas och det tar bara några veckor så lär de sig att leva ihop.

Prova ge tid :)

KaninApa

  • Inlägg: 31
    • Dalarna
SV: Hur ofta får man flytta en katt???
« Svar #6 skrivet: 17 jul-11 kl 19:49 »
Tack för uppmuntran!
Jo det är ju sant, om han inte trivs så kommer han ju att tala om det på något vis. Vilket han ännu inte gjort, alltså har det gått bra. Han får följa med till stan och så gör jag det så bra som möjligt för honom där. Och han får göra ett så bra revir han kan.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hur ofta får man flytta en katt???
« Svar #7 skrivet: 17 jul-11 kl 20:08 »
Det är nog inga problem att flytta på katten. Som ägare märker man tydligt om den inte skulle må bra. Under min studietid och efteråt då man jobbade kortare tid på olika platser, så flyttade jag och min första katt 10 gånger under en 6-årsperiod. Den var med på resor i bil o båt o cykel o tåg på flera kontinenter. Den katten hade jag hämtat tre år gammal på ett katthem (skulle avlivas!). Och det blev fler flyttar och fler katter. Den blev 29 år gammal och dog lycklig  o:)

Är man trygg som person så uppstår en bindning med katten som går utöver det att man är den som ger den mat. Katter är individer förståss, men som uppmärksam ägare så märker man om nåt är fel. Min erfarenhet av att flytta med katter är att det gått bra till 100%. Ibland kan det dock vara rätt att lämna katten när man lämnar huset och flyttar någon annan stans. Då kan den nye husägaren kanske vara rätt i den situationen.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hur ofta får man flytta en katt???
« Svar #8 skrivet: 17 jul-11 kl 23:28 »
Vi har flyttat med hund och katt hur många gånger som helst. Det har alltid funkat bra.
Men nya ägare hela tiden tror jag kan ta hårt :/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 5 användare (1 dolda)
Hantverkaren, Bustera, Lucas Axman, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser