Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fästingar  (läst 2900 gånger)

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
fästingar
« skrivet: 15 jun-07 kl 23:21 »
Hej

Vi har problem med många fästingar på våra katter och funderar nu på att använda örthalsband som ska vara verksamt mot ohyra. Är det någon som provat dessa? Fungerar de?

Mvh/Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Ulva

  • Inlägg: 1260
  • Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
Re:fästingar
« Svar #1 skrivet: 15 jun-07 kl 23:33 »
Hejsan

Hunden Astor låter meddela att örthalsbandet är utomordentligt bra för fästingarna. Flest fästingar får man direkt under halsbandet./Ulva
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Re:fästingar
« Svar #2 skrivet: 15 jun-07 kl 23:44 »
Åh vad bra, då ska vi köpa sådana.

Tack för svar!

Mvh/Anette

(Nu när jag läste svaret igen blev jag osäker på vad du menade, är lite trött. Är det bra för fästingar eller mot fästingar. Det ska ju helst inte komma några fästingar alls på djuren. Du skriver att det kommer flest under halsbandet ???)
« Senast ändrad: 15 jun-07 kl 23:49 av Anette »
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:fästingar
« Svar #3 skrivet: 15 jun-07 kl 23:51 »
Det är bra för fästingar. Astor skulle hellre vilja ha ett som är bra mot fästingar. Allt enligt principen jag har redan fett hår, jag vill ha ett schampo mot fett hår, om den är bekant.

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
Re:fästingar
« Svar #4 skrivet: 15 jun-07 kl 23:51 »
Ööh... Ulva menade kanske vara lite ironisk?  ;D Så tolkar i varje fall jag hennes svar... ;)

Här hemma är det tyvärr Frontline det enda som gäller för katterna. :-\
De får sjukt många fästingar annars. :(
Why be normal when you can be yourself?

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
Re:fästingar
« Svar #5 skrivet: 15 jun-07 kl 23:52 »
Hehe, läser nu ditt tillägg och Ulrics svar... ja, så är det nog...  ;D
Why be normal when you can be yourself?

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Re:fästingar
« Svar #6 skrivet: 15 jun-07 kl 23:59 »
Ja jag var lite trögfattad, ska nog lägga mig :-[.

Då blir det inte några örthalsband, synd det lät trevligt.

Mvh/Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:fästingar
« Svar #7 skrivet: 16 jun-07 kl 00:35 »
Jag använder ett spot on som heter protect line. det innehåller bara vegetbiliska oljor och fruktsyror. De blir tyvärr feta i pälsen av det men fungerar kanon. köpte det på granngården och har provat det två säsonger. Rekommenderar det dock inte på utställningsdjur...

elf

  • Inlägg: 147
  • Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
Re:fästingar
« Svar #8 skrivet: 16 jun-07 kl 05:38 »
Vi använder örthalsband till både hund & katt. Händer fortfarande att man får plocka en och annan fästing men inte alls i den omfattning som vi får göra utan  halsband.

Så här funkar det! Måntro det kan bero på individen dvs hunden/katten eller är våra fästingar känsligare och mer lättskrämda?  ;D
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:fästingar
« Svar #9 skrivet: 16 jun-07 kl 09:28 »
Frontline används här. Fungerar bra. De få fästingar som sätter sig på katten dör, för när jag tar bort dem är de döda, hårda och uttorkade.

Jag vill inte använda halsband till katten pga stryprisken.
« Senast ändrad: 16 jun-07 kl 09:29 av Lena A »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:fästingar
« Svar #10 skrivet: 16 jun-07 kl 10:25 »
Använder ett Spot On som heter Spot On, finns på Apotek, och tar bort fästningar och loppor.

Det är en lite dos som sprutas mot skinnet i nacken. En katt som är vuxen har inga obehag av det, tvärtom det är skönt att slippa ohyra.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dandelia

  • Gäst
Re:fästingar
« Svar #11 skrivet: 16 jun-07 kl 18:33 »
Jag har frontline på både katter och hundar. Fungerar utmärkt. I år fick vi dock ett örthalsband som vi provade på ena hunden. Han blev hysterisk, surade och pep i 2-3 dar. Till slut tog vi av det. Vilken lycka när han blev "fri" från halsbandet... Han rusade omkring och viftade på svansen som en tok! Jag tror att han ogillade doften. Det stinker verkligen!

/Dandelia

Sanders

  • Inlägg: 11
    • Småland
SV: fästingar
« Svar #12 skrivet: 14 jun-11 kl 09:53 »
Testa Fixodida pulvret (www.texandterry.com).

Jag blev lite förvånat över att ni använder gift på era husdjur. Det är ju nervgift man sprutar på djuret och vem vet vad det gör med den i längden?

Klart att fästingar är ett hot ockå, dem vill man slippa. Men jag tycker jag hittat äntligen det jag är nöjd med utan att använda gift.

Usch nej... tänk er för...  men åt andra sidan förstår jag att man inte vill ha dem äckliga parasiter heller!

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: fästingar
« Svar #13 skrivet: 14 jun-11 kl 10:24 »
Testa Fixodida pulvret (www.texandterry.com).

Jag blev lite förvånat över att ni använder gift på era husdjur. Det är ju nervgift man sprutar på djuret och vem vet vad det gör med den i längden?

Klart att fästingar är ett hot ockå, dem vill man slippa. Men jag tycker jag hittat äntligen det jag är nöjd med utan att använda gift.

Usch nej... tänk er för...  men åt andra sidan förstår jag att man inte vill ha dem äckliga parasiter heller!


Många örthalsband har faktiskt blivit förbjudna på djur då de ger hudskador och liknande på vissa raser. Kommer ihåg ett neongrönt för 7-8 år sedan som blev förbjudet. Örter behöver inte vara bra. Vet inget djur som blivit skadat av frontline eller liknande. Däremot hudutslag av örthalsband på t ex rodesian ridgeback.

Nyare sjukdomar från fästingar kommer hela tiden. Man ska inte döma folk som vill skydda sina djur.
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

solkatten

  • Inlägg: 287
    • Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
SV: fästingar
« Svar #14 skrivet: 05 jul-11 kl 21:46 »
Läste någonstans att bärnstenshalsband skulle fungera mot fästingar. När det gnids mot pälsen blir det lite statiskt och fästingar gillar inte det. Har aldrig prövat själv då mina katter aldrig haft halsband.

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: fästingar
« Svar #15 skrivet: 05 jul-11 kl 23:08 »
Vi kör som tester man gjorde med människor:

Vitlök.

Blir mindre fästinger på folk och vovvor.. skulle nog funkar för katter också, men de matar sig själva...

(Gifter är gifter och eftersom våra hundar badar mycket har man mera frontline osv i vatten än i hundens päls :(  känns icke försvarbart för mig)


/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

mt_knot

  • Inlägg: 186
    • Skåne
SV: fästingar
« Svar #16 skrivet: 05 jul-11 kl 23:16 »
Jag har en arbetskamrat som har flera hundar och tävlar med vallhundar och spårhundar, han använder bärnstenshalsband och tycker det fungerar.

 

Noone

  • Inlägg: 72
    • -
SV: fästingar
« Svar #17 skrivet: 19 jul-11 kl 21:36 »
Jag köper halsband på apoteket, minns ej vad det heter och är säkert jättegiftigt  :-\ men det fungerar till 100%.
Life is like a dick, it´s short but seems long when it gets hard.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser