Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankor i vinter  (läst 1398 gånger)

Maria Törnquist

  • Inlägg: 20
Ankor i vinter
« skrivet: 07 aug-20 kl 13:12 »
Hej igen,
behöver ankor bara ha vatten eller behöver de ha så djupt att de kan simma?
Jag tänker inför vintern. Vi bor i norra Sörmland och i vintras var det nästan inga minusgrader och i princip ingen snö.
Hur ska jag sköta deras badande, vintertid.
De kommer att bo i en tätad lekstuga, både underifrån och ovanifrån, nattetid.
På dagarna får de gå fritt i inhägnaden och när vi är hemma, får de gå fritt på hela gården.

Men jag oroar mig för deras badande i vinter. Vi kommer inte att gräva en damm det här året, så hur ska jag göra?

Med vänliga hälsningar
Maria Törnquist

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Ankor i vinter
« Svar #1 skrivet: 07 aug-20 kl 13:30 »
Lite olika är de säkert mellan raserna, men våra nöjer sig med en badbalja på vintern. En avsågad plasttunna 25 cm hög med 15-20cm vatten i fungerar fint här.

Maria Törnquist

  • Inlägg: 20
SV: Ankor i vinter
« Svar #2 skrivet: 07 aug-20 kl 13:42 »
OK!
Så det är inte så viktigt att de behöver simma?
Huvudsaken är att de har vatten?
Som sagt jag har fyra Peking/Cayuga-blandning, stora nu, tycker jag.
Tre ankor och en drake.
Mvh
från en oerhört novis, gällande ankisar
Maria Törnquist

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Ankor i vinter
« Svar #3 skrivet: 07 aug-20 kl 14:22 »
De behöver kunna tvätta sig, och det gör de genom att köra under huvudet och ryggen under vattnet och sedan ruska sig. Småfåglar gör liknande i vattenpölar.

Våra honor är viga, så de kan sätta sig på kanten av en 10-liters hink, dyka i och vända. Ser ut som om de skulle bryta ryggen, men de fixar det.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Ankor i vinter
« Svar #4 skrivet: 07 aug-20 kl 14:44 »
Kanske redan har nämnt det (eller någon annan), ankorna tål kyla rätt bra, men de kan förfrysa fötterna om de går i snö när det är kallt. Kramsnö är inga problem för våra, men när det kryper nedåt så snön blir torr så får de hålla sig på halm/kutterspån i utegården. Är det kallare än -10 så brukar de inte få bada, det fryser på fjäderdräkten så fort.

Maria Törnquist

  • Inlägg: 20
SV: Ankor i vinter
« Svar #5 skrivet: 07 aug-20 kl 21:27 »
Tack för alla tips!!!!
Guld värt  :)
De ska definitivt inte behöva frysa om fötterna men en sväng i hagen och på tomten ska de få.
Blir vintern bister, får jag väl sticka strumpor åt dem  :D
Mvh
Maria Törnquist

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Ankor i vinter
« Svar #6 skrivet: 08 aug-20 kl 00:47 »

Blir vintern bister, får jag väl sticka strumpor åt dem  :D


Badtofflor ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser