Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppen är varm och låter inte som den ska.  (läst 1143 gånger)

Birdcloud

  • Inlägg: 10
Tuppen är varm och låter inte som den ska.
« skrivet: 04 jan-18 kl 22:50 »
Hej!
Upptäckte att min stora vita tupp Milky lät hes och andades tungt för några dagar sedan. Han nyser då och då, ruskar på huvudet och rosslar lite. Ibland låter det nästan som han är ihålig. Han känns väldigt varm. Ingen diarré men lite vattnig avföring till och från. Han gapar inte, sträcker inte på halsen. Har försökt känna efter om krävan är svullen men har ingen erfarenhet av hur den ska kännas.Nu har han fått flytta in hos oss i huset, har gett honom vitlök, honung och lite olja i vattnet, vetegroddar och filmjölk.

 Ingen av de andra hönsen i gruppen har några besvär. Hoppas att han bara är förkyld men känns skitjobbigt att bara vänta och inte kunna göra mer. Har läst en massa både här och på andra forum men tycker inte att jag hittat något som passat in helt på hur tuppen låter och beter sig. Någon som har några tips?
MVH

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Tuppen är varm och låter inte som den ska.
« Svar #1 skrivet: 04 jan-18 kl 23:51 »
Han verkar vara förkyld. För länge sedan förlorade jag två då dom blev förkylda och orsaken till att dom dör är att luftvägarna blir så täta att dom inte får luft. Sen läste jag ett tips här på alternativ som funkar. Vanlig Nezeril! Man tar den sjuke i famnen och håller sprayflaskan snett bakom näbben och spreyar. Dom tycker det är obehagligt men måste till slut andas in lite och det räcker.

 

Birdcloud

  • Inlägg: 10
SV: Tuppen är varm och låter inte som den ska.
« Svar #2 skrivet: 05 jan-18 kl 12:28 »
Tack! Har läst lite om nässpray och höns och det verkar ju vara ofarligt, ska prova när jag kommer hem från jobbet.
Tänkte på en annan sak, kan han ha satt något i halsen?  Har inte lyckats titta i näbben på honom, han blir bara sur när jag försöker. Fast då känns det märkligt att han är så varm.


Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Tuppen är varm och låter inte som den ska.
« Svar #3 skrivet: 05 jan-18 kl 16:11 »
Han skakar på huvudet för att få upp slem ur halsen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 2 användare
von tratt, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser