Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torento Pelargon, fråga.  (läst 2393 gånger)

Calle86

  • Inlägg: 6
    • Dalarna
Torento Pelargon, fråga.
« skrivet: 26 jun-18 kl 15:29 »
Hur är de med Torento (Coca cola-doftande pelargoner) om den kan ätas? Kan alla pelargoner ätas? Hörde det fanns sådana som inte var ätbara?? Undrar också om sticklingar om de ska sättas direkt i jord eller helst i vatten först tills de får rötter? Hörde delade meningar om det.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Torento Pelargon, fråga.
« Svar #1 skrivet: 26 jun-18 kl 20:20 »
Vet ingen om den sorten specifikt, men det går utmärkt att sätta pelargonsticklingar direkt i små krukor.
vi använder fyrkantiga för fyllnadsgraden på brickorna. Ca 5x5x6

/Rikard

Calle86

  • Inlägg: 6
    • Dalarna
SV: Torento Pelargon, fråga.
« Svar #2 skrivet: 26 jun-18 kl 20:36 »
Vet ingen om den sorten specifikt, men det går utmärkt att sätta pelargonsticklingar direkt i små krukor.
vi använder fyrkantiga för fyllnadsgraden på brickorna. Ca 5x5x6

/Rikard

Tack för hjälpen. Då vet jag de kan sättas direkt, märkt att vissa tar sig bättre när de sätts direkt medans andra tar sig bättre om de får stå o få rötter först.

Hoppas någon annan vet om den är ätbar.

Hittar denna där det står att alla doftpelargoner är ätbara på Pellispricken.se men på andra sidor står det att vissa inte går att äta och på odla skrev någon att man kan krossa ett blad i handen på doftpelargonen och se om det luktar gott och sedan smaka. Men ja, så mycket olika svar så man vet knappt ut eller in. Dr Westerlund har jag något recept på så den vet jag man kan äta iaf. :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser