Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Odla Vinbergssnäckor?  (läst 8868 gånger)

melanessla

  • Inlägg: 13
Odla Vinbergssnäckor?
« skrivet: 11 sep-17 kl 16:34 »
Någon som vet var man får tag på Vinbergssnäckor? Är lite nyfiken på att prova föda upp några.
Någon som provat?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Odla Vinbergssnäckor?
« Svar #1 skrivet: 11 sep-17 kl 18:08 »
Jag känner till ett ställe i Sörmland och ett i Skåne där de lever. Men det går säkert att hitta på många fler ställen.

Mvh
Magnus

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: Odla Vinbergssnäckor?
« Svar #2 skrivet: 11 sep-17 kl 18:20 »
Nu känner jag mig lite dum för jag har alltid trott att de heter Vinbärsnäcka   :-[
Jag har importerat dem till min trädgård från längre bort i grannskapet där jag såg dem krypa över vägen då och då. De verkar trivas med flytten. Har i alla fall överlevt i 6 år nu.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Odla Vinbergssnäckor?
« Svar #3 skrivet: 11 sep-17 kl 18:39 »
Här finns de till självplock ;)
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Odla Vinbergssnäckor?
« Svar #4 skrivet: 11 sep-17 kl 20:03 »
Jag har också, hur många som helst. Denna regniga sommar har dom varit en riktig plåga, gör lika stor skada som sniglarna. Har du vägarna förbi kalmartrakten är du välkommen att förse dig.

Postat med Alternativ.nu´s app


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Odla Vinbergssnäckor?
« Svar #5 skrivet: 11 sep-17 kl 20:29 »
Finns en bra artikel om vinbergsnäckor i handboken

http://handbok.alternativ.nu/Djur/Sn%C3%A4ckodling

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Odla Vinbergssnäckor?
« Svar #6 skrivet: 12 sep-17 kl 00:32 »
Menar ni att det finns områden i södra delarna av Sverige som ännu inte drabbas av snäckor och sniglar.

Här i uppland är dem en riktig plåga, jag har länge gillat dem men nu känner jag mig tvungen att ta kål på dem när tillfälle ges.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Odla Vinbergssnäckor?
« Svar #7 skrivet: 12 sep-17 kl 06:01 »
Menar ni att det finns områden i södra delarna av Sverige som ännu inte drabbas av snäckor och sniglar.

Här i uppland är dem en riktig plåga, jag har länge gillat dem men nu känner jag mig tvungen att ta kål på dem när tillfälle ges.
DEt är ganska stor skillnad på mördarsniglar och vinbergssnäckor...

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Odla Vinbergssnäckor?
« Svar #8 skrivet: 12 sep-17 kl 08:43 »
Menar ni att det finns områden i södra delarna av Sverige som ännu inte drabbas av snäckor och sniglar.

Här i uppland är dem en riktig plåga, jag har länge gillat dem men nu känner jag mig tvungen att ta kål på dem när tillfälle ges.

Snäckor har ju om inte annat ett visst kalkbehov, och kan inte leva lika bra överallt

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Odla Vinbergssnäckor?
« Svar #9 skrivet: 12 sep-17 kl 08:49 »
Om man läser i den mycket informativa länken ovan så ser man att vinbergssnäckorna inte alls kan förstöra skörd på samma sätt som mördarsniglarna. Har man båda sorterna i sin trädgård så kan man förstås förväxla gärningsmännen. Vinbergsnäckorna är nyttodjur, det samma gäller pantersniglar som många har ihjäl också.

MVH
Magnus

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Odla Vinbergssnäckor?
« Svar #10 skrivet: 12 sep-17 kl 10:43 »
Har inte sett några bekymmer med mina vinbärssnäckor snarare tvärt om. Inbillar mig att som hjälpt mig att rensa lite på kirskål men har inga belägg för det

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Odla Vinbergssnäckor?
« Svar #11 skrivet: 12 sep-17 kl 11:26 »
Om man läser i den mycket informativa länken ovan så ser man att vinbergssnäckorna inte alls kan förstöra skörd på samma sätt som mördarsniglarna. Har man båda sorterna i sin trädgård så kan man förstås förväxla gärningsmännen. Vinbergsnäckorna är nyttodjur, det samma gäller pantersniglar som många har ihjäl också.

MVH
Magnus

Snäckorna i min trädgård har nog inte läst den länken. De äter det mesta av späda plantor, men särskilt gurkväxterna tycks vara favoriter. Där kan det bli ett kalhygge på en par timmar efter ett regn. Och jag förväxlar inte gärningsman när jag tar dom på bar gärning.

Mördarsniglar gjorde jag ingen jämförelse med, eftersom jag inte har några (i södra Sverige faktiskt!), men jag har gott om vanliga svensk skogssnigel som är glupsk så det räcker, och framför allt den lilla besvärliga åkersnigeln.

Postat med Alternativ.nu´s app


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Odla Vinbergssnäckor?
« Svar #12 skrivet: 13 sep-17 kl 11:34 »
Här på Gotland samlar jag i spann och kör iväg för att släppa ut på annan plats, de får gärna flytta. Är helt övertygad om att det är dem som kalasar på gurka och zucchini (jag plockar bort dem direkt från plantorna) så de har inte heller läst in sig på länken.

Postat med Alternativ.nu´s app


carlie

  • Gäst
SV: Odla Vinbergssnäckor?
« Svar #13 skrivet: 24 jan-18 kl 20:51 »
Längs med Kävlingeån i Skåne finns de. Har också varit nyfiken på att föda upp dem. Men tummen sitter kvar.

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Odla Vinbergssnäckor?
« Svar #14 skrivet: 25 jan-18 kl 19:41 »
Glanshammar utanför Örebro finns de också.

Postat med Alternativ.nu´s app


imlo

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Odla Vinbergssnäckor?
« Svar #15 skrivet: 25 jan-18 kl 20:18 »
Jag har hur många som helst. Äter dom inte men det var min älsklingsrätt som barn. Min pappa som är fransman plockade och tillagade dem i tomat och vitlök. Nu förstör de mest i  grönsakslandet men mördarsniglarna förstör mer...




Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Hannah86

  • Inlägg: 28
SV: Odla Vinbergssnäckor?
« Svar #16 skrivet: 29 jul-18 kl 14:51 »
Jag är också intresserad av att börja odla vinberg ssnäckor då min sambo från Portugal och min son gärna äter dom! Har letat som en tok häromkring, skaraborg, men hittar Inga, särskilt dåligt denna torra sommar tror jag. Ingen som har som vill skicka? 😁

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Odla Vinbergssnäckor?
« Svar #17 skrivet: 29 jul-18 kl 18:00 »
Jag är också intresserad av att börja odla vinberg ssnäckor då min sambo från Portugal och min son gärna äter dom! Har letat som en tok häromkring, skaraborg, men hittar Inga, särskilt dåligt denna torra sommar tror jag. Ingen som har som vill skicka? 😁

hej.
jag säljer snäckor, både till liv och till restauranger.. hör av dig till mig på 0730336316.. skickar efter de fått vart inne i torkan (det har regnat idag för första gången på några månader) ett par dagar.. så på onsdag kan jag skicka dem isåfall
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Odla Vinbergssnäckor?
« Svar #18 skrivet: 29 jul-18 kl 19:09 »
Nu känner jag mig lite dum för jag har alltid trott att de heter Vinbärsnäcka   :-[
Jag har importerat dem till min trädgård från längre bort i grannskapet där jag såg dem krypa över vägen då och då. De verkar trivas med flytten. Har i alla fall överlevt i 6 år nu.
Då är vi två isf Har aldrig hört ngt annat än vinbärsssnäcka..vi blev då med säkerhet upplärda av folk som pratade sluddrigt, eller i sin tur hade blivit upplärda av folk som pratade sluddrigt

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Odla Vinbergssnäckor?
« Svar #19 skrivet: 29 jul-18 kl 19:54 »
Antagligen för att det är lättare att associera till...
Hursomhaver så är dessa snäckor faktiskt ganska stationära, så man kan ofta hitta fläckar där de funnits väldigt länge, men saknas på andra platser i samma område, det är i allafall min erfarenhet härifrån.

Den är som sagt inte ett skadedjur i egentlig mening, men den behöver dock äta rätt mycket på grund av sin relativa storlek och tunnbladiga växer kan ligga pyrt till när de är i farten, men de ger sig vad jag vet inte på andra saker än sallad och gurkblad, etc.

Man kan ha dem i en bur av finmaskingt kycklingnät, de behöver även löv på hösten.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 2 användare
Radar, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser