Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Mek-tips" jordfräs  (läst 11472 gånger)

Mårten Swärd

  • Gäst
"Mek-tips" jordfräs
« skrivet: 15 apr-10 kl 15:03 »
Tjena
Den här gamla jordfräsen vill inte riktigt starta efter vintern.. Mina motorkunskaper är inte särskilt stora så jag skulle behöva lite assistans när det gäller själva felsökningen.. Vet jag bara VAD jag ska leta efter så brukar det lösa sig till slut.. :)

Tror det är två fel.. Det ena verkar vara att det inte blir någon gnista, har testat med två olika tändstift och jag kan i.a.f. inte se någon gnista.. För visst kan man vanligtvis se gnistan även i dagsljus, har i.a.f. för mig det sedan "moppetiden"..

Problem två är att det läcker soppa som faan.. Se andra bilden. Det rinner ut bensin i underkant på röret till luftburken.. Frågan är varför det finns bensin nere i det röret? Något som kan gå sönder i förgasaren som kan orsaka detta?

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: "Mek-tips" jordfräs
« Svar #1 skrivet: 15 apr-10 kl 17:44 »
Halaj!

Förgasaren. Du har säkert en rostflaga eller nåt annat bôs som har kilats in mellan flottörnålen och dess säte. Ta isär och gör rent. Jag brukar hälla i något tjockflytande, paraffin, motorolja e.d i alla kanaler och sen blåser jag rent med tryckluft.

//T

pålle

  • Gäst
SV: "Mek-tips" jordfräs
« Svar #2 skrivet: 15 apr-10 kl 17:54 »
Du får hålla på stift ett så skänner du om  du får ström o:)

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: "Mek-tips" jordfräs
« Svar #3 skrivet: 15 apr-10 kl 18:07 »
Jag höll i stiftet och drog lite grann i startsnöret, blev bara en svag ström.. Hade även i en spik och höll en liten bit ifrån motorblocket men ingen gnista där heller. Så lite ström verkar det bli, men inte tillräckligt för att bilda en gnista.

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: "Mek-tips" jordfräs
« Svar #4 skrivet: 15 apr-10 kl 22:36 »
På gamla B&S-motorer av det där slaget är det fullt normalt att man måste ta loss svänghjulet och putsa av brytarspetsarna för att få gnista om motorn har stått oanvänd länge.

Svänghjulet sitter fast med kona + kil på vevaxeln, förmodligen är medbringaren/frihjulskopplingen för startapparaten pågängad som mutter för att hålla det på plats.
Börja med att skruva bort medbringaren (stor polygrip) och gänga på en passande mutter (förmodligen UNF 1/2" eller något liknande) för att skydda gängorna på vevaxeländen. Hämta en medhjälpare som får bända med två stora skruvmejslar under svänghjulet (180 ° från varandra) medan du knackar försiktigt på muttern med en blyklubba eller något annat tungt och halvmjukt. Då hoppar svänghjulet snart loss från konan. Var mycket försiktig så att du inte slår snett på muttern, då finns det risk att den gängade tappen går av. Hmm, nu slog det mig att på en del B&S-motorer sticker det ut en lång rak tapp utanför den gängade delen, som fungerar som lagring för frihjulet till startapparaten. I så fall är man så illa tvungen att slå på änden av den, och då är det ännu viktigare att ha en blyklubba eller annat mjukt att slå med så att inte tappen stukas i änden.

Att putsa ren och ställa in brytarna är inga märkvärdigheter. Brytaravståndet justeras genom att man flyttar på kondensatorn, som den fasta brytarkontakten sitter fast på. Det ska vara 0,4 - 0,5 mm när man har vridit runt motorn så att brytarna står fullt öppna. Se till att det är rent och fritt från olja innanför kåpan runt brytarna.

När det gäller förgasaren så finns det en felmöjlighet till: troligen är flottören av mässing och ihålig. Om den har fått en läcka (t ex sprucken lödning) så kan den bli fylld med bensin och då flyter den ju inte upp så att den kan stänga nålventilen.  Ett knep för att få ut bensinen ur en sprucken flottör är att lägga den i kokande vatten tills det slutar bubbla ur sprickan, ta då upp flottören ur vattnet, skaka på den och kolla att det inte skvalpar, putsa rent noga runt sprickan och löd ihop med vanligt lödtenn.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: "Mek-tips" jordfräs
« Svar #5 skrivet: 16 apr-10 kl 15:08 »
Ok. Får kolla brytarna.. Ska se om grannen kan vara behjälplig i helgen

andtol

  • Gäst
SV: "Mek-tips" jordfräs
« Svar #6 skrivet: 18 apr-10 kl 09:14 »
Bra med tips för jag behöver få igång dotterns moped. Ska plocka isär förgasaren då... För jag har gnista med det verkar inte komma fram bränsle.

yggdrasil

  • Inlägg: 99
    • Småland
SV: "Mek-tips" jordfräs
« Svar #7 skrivet: 18 apr-10 kl 15:22 »
Totalt offtopic MEN

Jag imponeras av dina kunskaper Torbjorn, du lyckas dessutom ut dem till oss okunniga, cred ska du ha :)
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: "Mek-tips" jordfräs
« Svar #8 skrivet: 19 apr-10 kl 00:56 »
Totalt offtopic MEN

Jag imponeras av dina kunskaper Torbjorn, du lyckas dessutom ut dem till oss okunniga, cred ska du ha :)

Amen!! Ja, du förklarar på ett imponerande bra enkelt sätt. Stor konst :D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 3 användare
Anders Flix, Be, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser