På gamla B&S-motorer av det där slaget är det fullt normalt att man måste ta loss svänghjulet och putsa av brytarspetsarna för att få gnista om motorn har stått oanvänd länge.
Svänghjulet sitter fast med kona + kil på vevaxeln, förmodligen är medbringaren/frihjulskopplingen för startapparaten pågängad som mutter för att hålla det på plats.
Börja med att skruva bort medbringaren (stor polygrip) och gänga på en passande mutter (förmodligen UNF 1/2" eller något liknande) för att skydda gängorna på vevaxeländen. Hämta en medhjälpare som får bända med två stora skruvmejslar under svänghjulet (180 ° från varandra) medan du knackar försiktigt på muttern med en blyklubba eller något annat tungt och halvmjukt. Då hoppar svänghjulet snart loss från konan. Var mycket försiktig så att du inte slår snett på muttern, då finns det risk att den gängade tappen går av. Hmm, nu slog det mig att på en del B&S-motorer sticker det ut en lång rak tapp utanför den gängade delen, som fungerar som lagring för frihjulet till startapparaten. I så fall är man så illa tvungen att slå på änden av den, och då är det ännu viktigare att ha en blyklubba eller annat mjukt att slå med så att inte tappen stukas i änden.
Att putsa ren och ställa in brytarna är inga märkvärdigheter. Brytaravståndet justeras genom att man flyttar på kondensatorn, som den fasta brytarkontakten sitter fast på. Det ska vara 0,4 - 0,5 mm när man har vridit runt motorn så att brytarna står fullt öppna. Se till att det är rent och fritt från olja innanför kåpan runt brytarna.
När det gäller förgasaren så finns det en felmöjlighet till: troligen är flottören av mässing och ihålig. Om den har fått en läcka (t ex sprucken lödning) så kan den bli fylld med bensin och då flyter den ju inte upp så att den kan stänga nålventilen. Ett knep för att få ut bensinen ur en sprucken flottör är att lägga den i kokande vatten tills det slutar bubbla ur sprickan, ta då upp flottören ur vattnet, skaka på den och kolla att det inte skvalpar, putsa rent noga runt sprickan och löd ihop med vanligt lödtenn.