Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga superenkel jordkällare  (läst 76291 gånger)

Leonard

  • Inlägg: 6
    • Skåne
Bygga superenkel jordkällare
« skrivet: 25 jun-13 kl 16:30 »
Jag har tagit på mig att bygga en jordkällare på familjens lantställe (där det inte finns någon el). Den gamla börjar rasa ihop. Jag är har noll erfarenhet av att bygga någonting och har försökt hitta instruktioner, men allt jag hittar är för storskaligt och avancerat. Vi behöver bara något litet att använda på sommaren. De enda kraven är att det ska hålla sig hyfsat kallt och att det ska vara enkelt även för de lite äldre att hämta grejer (ett hål i marken är därför inte bra).

Någon som har tips eller vet vart jag kan vända mig? Någon bok? En hemsida? En instruktion om att bygga något annat som kommer funka lika bra?

Tack!

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #1 skrivet: 25 jun-13 kl 16:45 »
Jag skall själv pröva en enkel variant isf stukor i år. Detta efter att mössen fördärvade dessa totalt under den gångna vintern. Tänkte köpa mig några plastbackar med lock på Ö&B. I dessa tar jag sedan upp några ventilationshål som jag förseglar med nät för att hålla mössen ute. När det är dags så gräver jag ner dem i jorden inbäddade i halm. Hur utfallet blir kan jag dessvärre inte meddela förrän till nästa vår  ;)
Min bästa ägodel är min vedspis!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #2 skrivet: 25 jun-13 kl 18:34 »
Självklart har du koll på att de skall placeras skuggigt och gärna på norrsidan av nått stort.
en snabblösning är att ta ett betongrör i lämplig storlek. ca 1 meter i diameter. och ett till som går att trä utanpå.
Gräv bort en yta som är något större än röret det skall ner en bit då det skall fyllas med makadam.
Placera röret på denna utan med hålet uppåt. och sedan det andra utanpå.
skär till en skiva som passar mellan rören då det kan vara jobbigt att fiska upp tappade grejer därifrån plus att den skall hålla kylan på plats.
Enklaste sättet är att ta en stor skiva sätta en skruv i mitten och sedan förbinda allt med en överhandsfräs. sedan skapar du ett lock till detta behöver du 2 skivor vattenfast plyfa inte speciellt tjock. dessa skall ha samma diameter som det yttersta rörets ytterdiameter.
Det kan vara lämpligt att skära av en bit från överhalvorna då dessa skall bilda fäste mot betongrören. alternativt att man delar skivorna på mitten. nu vet jag att det kanske är dumt men jag skulle satsa på frigolit som isolering i locket ca 50 mm. för att få till en snygg kant så skulle jag ta en planka i motsvarande tjocklek och skruva den mot ena skivan och med överhandsfräsen fixa till ytterkanten.
Sedan skottar man upp en himskans massa jord mot rören säg att du behöver 10 plant i ovankant och sedan lagom sluttning ner till marknivå. Man kan göra en en mindre sluttning på den sidan som man tänker sig att där man skall öppna i från (helst norrsida).
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

hånung

  • Gäst
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #3 skrivet: 25 jun-13 kl 18:41 »
Vet många som gjort enkla i trä bara gräfta ner med isolerat lock på enkelt uttryckt så är det bara en nedgrävd låda  fast man bör mus säkra kärlen som man har potatis mm i förstås . Vill bara på peka det att min förra grannes har ståt i över 25 år .

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #4 skrivet: 25 jun-13 kl 18:48 »
Vet många som gjort enkla i trä bara gräfta ner med isolerat lock på enkelt uttryckt så är det bara en nedgrävd låda  fast man bör mus säkra kärlen som man har potatis mm i förstås . Vill bara på peka det att min förra grannes har ståt i över 25 år .

En permanent tillfällighetslösning?  ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

hånung

  • Gäst
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #5 skrivet: 25 jun-13 kl 18:59 »
En permanent tillfällighetslösning?  ;D
Haha skratta bäst som skratta sist  det va så man gjorde tillfälliga enkla lösningar som visa sig fungera bra även i längden  ditt exempel kostar ju bara en massa pengar vilket är onödigt  .

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #6 skrivet: 25 jun-13 kl 20:07 »
Haha skratta bäst som skratta sist  det va så man gjorde tillfälliga enkla lösningar som visa sig fungera bra även i längden  ditt exempel kostar ju bara en massa pengar vilket är onödigt  .

Det beror väl på vad man har tillgång till... Kan man hitta gratis betongrör, så är det antagligen billigare än att bygga låd av köpt virke ;) men viktigast är ju att det fungerar!

bro416

  • Inlägg: 15
    • Gotland
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #7 skrivet: 25 jun-13 kl 20:39 »
HEJ
För en massa år sedan behövde jag också kallförvaring i fiskarstugan.
Löstes genom att grannen hade kasserat frysboxen, tog bort allt elektriskt + kompressorn, grävde ett stort hål i sandjorden i norrläge bakom huset, satte ner boxen så att locket kom lite över marknivå, fäste en gammal presenning i väggen som fick hänga nere över locket (så jag slapp se ett vitt lock i marken)
Funkade riktigt bra under 5-6 år, sedan såldes stugan

hånung

  • Gäst
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #8 skrivet: 25 jun-13 kl 21:51 »
Det beror väl på vad man har tillgång till... Kan man hitta gratis betongrör, så är det antagligen billigare än att bygga låd av köpt virke ;) men viktigast är ju att det fungerar!
Sådär kan man resoneras i evigheter  .  Det mesta går nog att ficksa till en primitiv jord källare bara man har grejer .Och ska man frakta ja då blir det genast besvärligare med sådana tunga grejer stora cement rör om man nu hittar något gratis typ .

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #9 skrivet: 25 jun-13 kl 22:18 »
Sådär kan man resoneras i evigheter  .  Det mesta går nog att ficksa till en primitiv jord källare bara man har grejer .Och ska man frakta ja då blir det genast besvärligare med sådana tunga grejer stora cement rör om man nu hittar något gratis typ .


speciellt om man gör som dessa gossarna  ;D
Иногда круглое лучше носить
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

hånung

  • Gäst
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #10 skrivet: 25 jun-13 kl 22:23 »
speciellt om man gör som dessa gossarna  ;D
Иногда круглое лучше носить
Är nog bättre att göra något av brädhögen där bak i filmen  ;D

kiml

  • Inlägg: 202
  • Svensk lantras
    • Lappland
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #11 skrivet: 26 jun-13 kl 11:11 »
Hur ser den gamla jordkällaren ut? Går den inte att renovera?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #12 skrivet: 26 jun-13 kl 11:39 »
Farmartankar kan man få gratis eller väldigt billigt. Gräv ned en sådan.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #13 skrivet: 26 jun-13 kl 12:02 »
Du kan få upp till 14.000 kr i renoveringsbidrag om du återställer den gamla jordkällaren i fungerande skick.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #14 skrivet: 26 jun-13 kl 12:18 »
Farmartankar kan man få gratis eller väldigt billigt. Gräv ned en sådan.

Den pikanta dieselsmaken får man på köpet?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #15 skrivet: 26 jun-13 kl 13:31 »
Japp, håller källarspindlarna borta ;D

Tvättar man ur den med lite miljöbensin, bränner ur den och låter den lufta ur ett tag så försvinner doften. Sedan kanske det är praktiskt att måla den med en ljus färg invändigt. Om man tar en liggande trekubikare så får man skicka barnen att hämta maten. Helst ett litet ;)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #16 skrivet: 26 jun-13 kl 14:06 »
Du kan få upp till 14.000 kr i renoveringsbidrag om du återställer den gamla jordkällaren i fungerande skick.
Var finns info kring detta?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #18 skrivet: 26 jun-13 kl 14:41 »
Tack ska kolla upp det.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tessg

  • Inlägg: 162
    • -
SV: Bygga superenkel jordkällare
« Svar #19 skrivet: 26 jun-13 kl 15:53 »
Vår jordkällare är byggd av två liggande brunnringar, alltså betongrör, som lagts i marknivå. Sedan har en massa jord lagts ovanpå så det bildats en kulle. Vid ingången har en träder och ett fyrkantigt gjutet valv tillverkats. Den håller rätt temperatur året om. Jag vet dock inga detaljer kring bygget, enligt årtalet som är inristat vid dörren är jordkällaren sju år äldre än vad jag är...
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser