Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sprida värmen från kaminen?  (läst 22000 gånger)

Camilla

  • Gäst
Sprida värmen från kaminen?
« skrivet: 18 jan-04 kl 14:17 »
Hej,

Vi värmer huset med vedspisen i köket och med en vedkamin (egentligen en kokskamin) i vardagsrummet.
Problemet är att huset är långt och smalt och båda dessa eldstäder ligger i ena ändan av huset (använder samma murstock).
Andra halvan av huset, där vi har sovrummet, är alltså ganska kallt, men välisolerat, och just nu använder vi el-element där för att inte frysa. Inte alls kul!

Det jag undrar är alltså om någon har en fiffig lösning för att sprida värmen bättre. (Vi har funderat på ett vattenburet system med element och så, men det blir lite för dyrt och för mycket jobb för oss just nu...)

/Camilla

hanne

  • Inlägg: 63
    • Småland
Re:Sprida värmen från kaminen?
« Svar #1 skrivet: 19 jan-04 kl 11:49 »
Inte så himla fiffigt kanske, men jag kom att tänka på en kortsiktig lösning, en liten fläkt som bör dra mycket mindre än el-element. Min svåger hade en s.k. kedddy-insatsspis i en öppen spis och en takfläkt i samma rum tryckte ned den varma luften och spred den så han kunde få värme i hela huset. Det blir ju väldigt varmt under taket över dörrposterna, speciellt om man har lite högre tak). Jag har lite problem med det tekniska här, men i ett avlångt hus är det kanske bättre med en fläkt närmare sovrummet som suger in värmen...(?) Nån typ av cirkulation o rotation på luften. Nästa kortsiktiga snabblösning är...kånka runt på varma stenar! (Jag skojar bara...tror jag väl?) Förr stängdes säkert den nuvarande sovrumsdelen av helt under vintern och folket sov där värmen fanns. Eller finns det (spår av?) någon gammal murstock i andra änden också?

Camilla

  • Gäst
Re:Sprida värmen från kaminen?
« Svar #2 skrivet: 20 jan-04 kl 21:55 »
Förr var det toffelmakarverkstad där vi nu har sovrum, och det finns en gammal murstock där, så de hade kamin. Tyvärr har sotaren dömt ut skorstenen, den hade inte varit använd sedan 40-talet. Vi kommer antagligen att mura om den (kanske till sommaren...). Ännu längre tillbaka i tiden har det kanske varit kök i den delen. När vi grävde ut golvet hittade vi gammalt tegelgolv och spår av vad som möjligen kan ha varit fundament till en gammal bakugn. Men det hjälper ju inte nu...

Jag har funderat lite på din takfläktsidé, och det är ju inte fel. Eller jo, litegrann... Min sambo blir nog olycklig, för han är 1,90 lång och takhöjden här är strax över 2 meter. Han har precis lärt sig ducka i dörröppningarna  och en takfläkt hade väl skalperat honom...  ;D

Men... en annan fläktvariant kanske? Kom att tänka på den där gamla filmen "bron över floden kwai" - har dom inte nån sorts rektangulär "rispappersfläkt" som hänger i taket och hålls igång av en stackare som sitter utanför med ett snöre runt foten? Jag skulle kunna ligga på soffan och läsa böcker medan jag viftar på tårna och fläktar runt värme i huset på kvällarna...  :P

Camilla - som nog får spåna vidare!

hanne

  • Inlägg: 63
    • Småland
Re:Sprida värmen från kaminen?
« Svar #3 skrivet: 20 jan-04 kl 23:52 »
Hmm, vore synd på karln din med takfläkt  ;D - och tåviftarmodellen kanske också skulle göra honom flintis i förtid?
Men det finns visst såna små "tysta" fläktar som kan sättas i väggen mellan två rum - om ni hittar en bra placering för att få optimal luftcirkulation. Fläktar kan ju vara pyttesmå som t ex den i datorn. Men jag vet inte, kanske det behövs flera stycken om det ska ledas genom många rum. Lycka till med spånandet. Det låter till att vara ett mysigt hus ni har!

Anna N

  • Inlägg: 29
Re:Sprida värmen från kaminen?
« Svar #4 skrivet: 21 jan-04 kl 08:58 »
Kan det inte räcka om man tar upp ett hål i väggen under taket mellan rummet man eldar i och det kallare rummet, ev med en liten PAX-fläk (som sitter i hålet och inte innebär risk för skalpering)?
Jag har kallt i sovrummet men en fleecefilt på underlakanet och en bäddvärmare (elektrisk filt som jag startar en timme innan jag lägger mig och stänger sen) gör att det inte blir olidligt att krypa ner i sängen när man är trött och frusen på kvällen. Sen bidrar de fyra hundarna med värme under natten.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Sprida värmen från kaminen?
« Svar #5 skrivet: 05 feb-04 kl 11:58 »
Vi har en liten bordsfläkt upphängd på väggen, riktad förbi värmekällan mot dörren och resten av huset. Räcker riktigt bra och det blir varmt överallt. Fläkten kosta 100:- på loppis och drar nära på ingenting i ström.

Neiklot

  • Gäst
Hål i väggen!
« Svar #6 skrivet: 06 feb-04 kl 20:02 »
Modellen med hål i väggen och en fläkt däri, låter vettigast tycker jag!
:-)

Det är ju ett skånehus ni har så ingen övervåning.

Mitt sovrum ligger på övervåningen och kaminen är i rummet under! (i "vardagsrummet").

Min morfar sågade upp ett hål i golvet/taket.
Vilket gör att värmen som ska fastna under taket i vardagsrummet, istället åker upp och fastnar under taket på övervåningen..  ;D

Han har även öppnet upp ett hål precis bredvid murstocken, ut mot köket!
Vilket också gör att värmen cirkulerar bättre.



(Och är det riktigt kallt, stänger jag av trappen och hålet upp. Och sover vid kaminen.. :-) )

Camilla

  • Gäst
Re:Sprida värmen från kaminen?
« Svar #7 skrivet: 09 feb-04 kl 19:01 »
Tack för alla era förslag! Jag testar Gruffs variant nu, eftersom hål i väggen inte funkar (det är inte angränsande rum, utan en lång "korridor" mellan.

Men jag har en fråga till - vilket är bäst, att skicka den varma luften till det kalla rummet, eller den kalla luften till det varma rummet?

Camilla

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Sprida värmen från kaminen?
« Svar #8 skrivet: 09 feb-04 kl 22:29 »
Öh? Har jag inte tänkt på men vi har det varma mot det kalla.

BuDDHa

  • Gäst
Re:Sprida värmen från kaminen?
« Svar #9 skrivet: 10 feb-04 kl 10:10 »
Kan det inte räcka om man tar upp ett hål i väggen under taket mellan rummet man eldar i och det kallare rummet, ev med en liten PAX-fläk (som sitter i hålet och inte innebär risk för skalpering)?


PAX fläktar funkar skitbra för att förflytta värme i huset, var dock noga med var dom placeras!

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
Re:Sprida värmen från kaminen?
« Svar #10 skrivet: 14 feb-04 kl 21:37 »
Vi har rör som går från det varma rummet (uppe vid taket) som har öppningar i kallare rum. Just våra rör är kopplade till den fläkt som blåser ut varmluft från braskaminen så rotationen kommer därifrån. Men jag vill minnas att jag läst i en gammal Gör-så-här-tidning att det ska gå att få det att cirkulera automatiskt eftersom varm luft stiger och röret sitter i taknivå. I och med att lite av den varmare luften försvinner ur rummet blir det undertryck (lite, men iallafall) och svalare luft tas in i rummet i golvnivå genom tex dörröppningar.

Jag tror det kan bli kallt golvdrag om man satsar på att transportera den kalla luften in i det varma rummet. Om inte annat så känns det säkert som kallt golvdrag eftersom det är så mycket varmare uppe vid huvudnivå. En teori bara...

/Anneli
« Senast ändrad: 14 feb-04 kl 21:38 av hustigern »
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 2 användare
Hantverkaren, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser