Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: Kontorsråttan skrivet 11 nov-17 kl 17:29
-
Min far är igång å letar traktor igen. Jag bistår med blocket sökningar och en MF 590 väcker intresset.
Han föreslår en tur för att kolla och jag vet inget om traktorer.
Säljare säger att det är lite glapp i styrningen och att det är normalt för modell.
Google säger att det inte är så men art kolla tank för rost. Ja hytten åxå.
Vag säger forumet?
Google sa bla
http://www.lantbruksnytt.com/smidig-traktor-med-praktiskt-hydraulsystem/
Traktorn är till dra släp, röja snö och i skogen.
Fader är till åren och vill ha servo, något 430 som han har idag inte har.
Tacksam för tips.
-
Sikta på MF 675-690-698 istället! De är nere på i princip samma priser som 500-serien, men 600-serien är både nyare, men mycket bättre på väldigt många olika sätt. Även 300-serien börjar komma ner i pris, och då tänker jag på den första serien, med beteckningarna 350-360-365-375-390 osv. 300-serien är betydligt mindre och smidigare, den är en mindre påkostad modell, fast yngre än 600-serien.
500-serien har flera "barnsjukdomar" men framförallt rostar den mycket.
-
Tackar.
Begärt pris 37kkr för en -81 som gått 5500 timmar.
Fördelen är att den är nära.
Vi får ta en Farsdag utflykt å kolla.
Bara det kan vara kul.
-
Vet inget om MF men det är ju inte särskilt svårt eller dyrt att byta styrleder och p-ändar, i alla fall inte på IH case.
-
Det går att eftermontera servostyrning på Volvo 430. Jag tror att Olssons i Ellös eller någon annan säljer färdiga konverteringssatser.
MF 590 är en traktor med ganska gott rykte. Två av mina bekanta har sådana. Jag skulle inte tveka att köpa en om jag skulle ha behov av en så stor bakhjulsdriven traktor.
Styrningen är en välkänd svaghet på de flesta Massey-Ferguson från den tiden. Den lodräta styraxeln som är monterad framför framaxeln och överför styrkraften från servon och styrstaget till de tvärgående parallellstagen den brukar bli glapp. Oftast är det den stora bussningen som styraxeln går igenom som måste bytas. Att byta bussningen och eventuellt styraxeln också är inget oöverkomligt arbete men det är ganska arbetssamt så många låter bli att göra det och intalar sig i stället att glapp är normalt för modellen.
Gångjärnen på hyttdörrarna är en annan svag punkt på 590. De är vanligen i behov av reparation.
Om traktorn har multipower snabbväxel skall du kontrollera att den fungerar. Den är en känslig konstruktion men oerhört bra att ha.
Kontrollera också att kraftuttagskopplingen fungerar som den skall. Massey-Fergusons system med dubbelkoppling på en pedal är annars mycket bra men det är lätt hänt att slita ut kraftuttagskopplingen i förtid.
Ta också en titt på oljan i bakkroppen. Gråfärgning i oljan betyder att den är vattenblandad och då har viktiga delar fått dålig smörjning.
Framför allt skall du kontrollera att motorn inte ryker för mycket svart och att det inte puffar för mycket i vevhusventilationsröret som slutar under motorn.
Med 5500 timmar på mätaren kan det i värsta fall vara dags för nya kolvar och nya cylinderfoder i motorn. Perkins har torra cylinderfoder som man helst inte skall byta själv. Det blir bättre om man för motorblocket till en motorverkstad och ber dem byta foder och slipa dem på plats.
Torra cylinderfoder är annars en mycket bra konstruktion. Somliga andra traktormärken hade inga cylinderfoder alls och då blir motorerna mycket svåra att renovera. Andra hade våta cylinderfoder och då fanns alltid en risk att kylvatten kunde läcka ned i oljan om tätningsringen havererade.
Reservdelar är mycket lätta att få tag på.
-
Beträffande gångjärnen på hyttdörrarna, så är väl frågan om hytten är likadan på alla 590. På lite äldre Fergusontraktorer, åtminstone här i Sverige, verkar det som om de importerades utan hytt och försågs med hytter från minst två, kanske tre olika svenska tillverkare. Förmodligen berodde det på svenska myndighetskrav på hållfasthet och störtbågar mm, som var strängare än i de flesta andra länder på 70- och 80-talet. Och de hytterna är ganska olika beroende på tillverkare, delar passar inte mellan dem även om de kommer från samma traktortyp och samma årsmodell.
Visst är reservdelar lätta att få tag på - och billiga - men man ska vara försiktig med vad man köper. Det finns tyvärr alldeles för mycket rent undermåliga piratreservdelar till MF på marknaden, vanligtvis från indiska eller kinesiska tillverkare, och det är också beklagligt att ganska mycket av det som den ledande svenska piratdelsfirman i traktorbranschen säljer är just sådant skräp. En annan otrevlig sak är s k fabriksrenoverade aggregat (t ex generator, startmotor, dieselpump, styrservodelar), som ofta är utvändigt uppsnyggade till nyskick men invändigt bara är så pass tillfixade att de nätt och jämnt fungerar vid leverans. Fabriksrenoverade dieselpumpar är kanske något av det allra värsta - ofta drar renoveringsfirmorna alla pumpar som ser ungefär likadana ut över en kam, så den pump man får går visserligen att montera på motorn men den kanske inte alls är anpassad för aktuell motortyp när det gäller bränslemängder, varvtalsregulator och sånt.
Om traktorn har eftermonterad frontlastare så bör man avsyna den lite noggrannare - se till att montaget är välgjort, att det inte har blivit sprickbildningar (eller finns klåparmässiga svetslagningar) i lastaren eller fästpunkterna, att lastaren är monterad så att det går att komma åt saker som kan behöva service utan att lastaren måste lyftas av först. Det är också bra om lastaren är av ett någotsånär gångbart märke och har en vanlig typ av redskapsfäste.
-
Tack för alla tips.
Vi får se vad morgondagen ger.
-
Verkade vara hyfsat bra maskinellt skick men far gillade den inte.
Så nu på lunchen säger Blocket att det står en Fordson Major 1952 i krokarna. Beslut om att åka å titta efter kaffet.
-
Verkade vara hyfsat bra maskinellt skick men far gillade den inte.
Så nu på lunchen säger Blocket att det står en Fordson Major 1952 i krokarna. Beslut om att åka å titta efter kaffet.
Inget ont om en gammal fordson men då tycker jag det skulle vara vettigare att försöka få till servostyrning på nuvarande traktor.
-
Kan bli så att det blir en till traktor och en servo till 430.
Ägare till Fordson gick inte att få tag på så hur den känns vet vi onte änn.
-
Rätt tänkt, en till traktor är alltid rätt väg att gå ;D
-
Att byta traktor är ju en hel del jobb, dels logistiken och man vill/bör gå igenom den nyköpta och det är säkert en del trasigt som behöver lagas. Så om det går att behålla nuvarande som man är väl förtrogen med så är det väldigt mycket bättre tycker jag.
Så ring till Laholms och hör efter, det jag hittade vid googling på servo till traktorn.
http://www.laholmstraktordem.se/store/p/0/hj%C3%A4lpservo-bm-400-430-352838 (http://www.laholmstraktordem.se/store/p/0/hj%C3%A4lpservo-bm-400-430-352838)
-
Tack Aqualize. Jag ska visa far.
Jo far tyckte det skulle underlätta med en traktor till så det kan bli så Brukspatron.
Jag återkommer med mer om jag behöver. Inser att traktorkunskap inte är min starka sida.
-
En Fordson Major från -52 har ingen differentialspärr och väldigt primitiv hydraulik. Dessutom är den onödigt tung i nosen och om den inte är ombyggd har den ingen servostyrning.
Den blir säkert bra som andratraktor men att sälja en Volvo430 och köpa en 52ans Major är att byta ned sig flera steg.
-
Planen just nu är att montera servo på 430 och leta extra traktor. Hur länge planen håller får framtiden utvisa.
-
Hjälpsevo till 430 levererad och inväntar montering.
-
Monterat och provkört.
Vilken skillnad. Far hur nöjd som helst.
Skulle varit gjort flera år sen.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180103/57d9d4b908990230e00a909d469b562f.jpg)
-
Monterat och provkört.
Vilken skillnad. Far hur nöjd som helst.
Skulle varit gjort flera år sen.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180103/57d9d4b908990230e00a909d469b562f.jpg)
Bilden funka inte? Eller?
Tar den igen...
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180103/f0ef61a89791df8bc9e33527bef22be4.jpg)
-
Bilden funka inte? Eller?
Tar den igen...
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180103/f0ef61a89791df8bc9e33527bef22be4.jpg)
Visst funkar den! Kul med lite högerinriktning på färgkulören, i kontrast mot det tråkigt röda... ;)
-
[emoji85] [emoji86] [emoji87] [emoji1]