Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur djupt? berg  (läst 1094 gånger)

södra torpet

  • Inlägg: 45
    • Västmanland
Hur djupt? berg
« skrivet: 18 sep-19 kl 12:46 »
Hallåj!
Har flyttat i sommar o var just ut o tänkte gräva ner ett par svartvinbärsbuskar. Klonk. Berg. Är ca 20-40 cm jord med gräsmatta på där jag tänkt ha mitt grönsaksland. Funkar det eller går det att lösa på något annat sätt än med flera kärrlass med ditkörd jord?
O fråga två, tror ni vinbärsbuskarna klarar sig på det?

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Hur djupt? berg
« Svar #1 skrivet: 20 sep-19 kl 22:46 »
Vinbär brukar vilja ha djupare, 60-80 cm och är i och för sig seglivade men några bär lär de inte ge. Pallkragar och fyll upp med jord. Grönsaker lär klara sig men rotfrukter vill ha lite djup, mer än 20 i alla fall.

Fjäll-gujne

  • Inlägg: 9
SV: Hur djupt? berg
« Svar #2 skrivet: 22 sep-19 kl 23:00 »
Tyvär kan jag inte svara på om vinbär men vill tipsa om odlingsbäddar utan att gräva (och köpa massa jord)
Jag har själv berggrund-problem och fått göra höga odlingslåder för att få ordning på grönsakslandet.
Jag grundade med tidningspapper för att minska ogräs under ifrån och vräkte sedan på med massa växtmatrial, allt från gammalt hö, gräsklipp, halm, blast från grönsaker och kaninbajs. Det blir fin jord när det förmultnat.
Jag "fuskade" lite och hade på ett lager plantjord ja kommit över för att komma igång med grönsaker som inte behöver så mkt djup. Och kör med gräsklipp som täckning. Som även det förmultnat allt eftersom :)

 

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Hur djupt? berg
« Svar #3 skrivet: 22 sep-19 kl 23:30 »
Det går alldeles utmärkt att odla i sand med gräsklipp som gödning .  https://gronarader.se/odla-med-grasklipp/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser