Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna som ruvar över tiden  (läst 693 gånger)

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
Höna som ruvar över tiden
« skrivet: 17 apr-19 kl 07:49 »
Jag har en höna som ruvar och nu är det dag 24. Jag har inte lyst äggen men har alltid i princip 90-100% befruktning. Men nu börjar jag bli orolig, hur länge kan det dröja. Vi har haft en period med ovanligt kallt väder med många minusgrader på nätterna. Kan detta påverka längden på ruvningen?

har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

 

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Höna som ruvar över tiden
« Svar #1 skrivet: 17 apr-19 kl 23:43 »
Rent generellt ska kycklingarna vara kläckta under dag 21 från 00:00 till 24:00, att det nu gått 3 dagar utöver det låter inte sunt.

SV: Höna som ruvar över tiden
« Svar #2 skrivet: 07 maj-19 kl 09:33 »
Sitter i samma sits. Fast 25 dagar nu. Har en tupp och lyst ett ägg som jag lyckades sno i all hast när Gullan tog ett sandbad och det såg utvecklat ut. Men varför det inte kläcks fattar jag inte?? Men jag låter Gullan ligga kvar ifall hon trots allt vet vad hon sysslar med. Hennes första ruvning men hon har skött den exemplariskt. Tycker det vore jättekonstigt om alla kycklingar dött i alla ägg? Läste någon tråd här där någon sa att förstgångsruvare kan ruva längre...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 2 användare (1 dolda)
Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser