Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bor du i eller bygger vagn/tiny house?  (läst 14021 gånger)

IkaPika

  • Gäst
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #20 skrivet: 29 jan-17 kl 22:01 »
Då har du goda chanser.

 :)

Vore ju toppen om det går att använda den, då är jag igång.  :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #21 skrivet: 29 jan-17 kl 22:23 »
Jag har bott på hjul under en hel del år.
I tivolivagnar, en Scania L36 med personalskåp och en av kustartilleriets radarvagnar.
Alldrig unde en längre tid i lättviktsbyggen som husvagnschassien är.

Fördelen med att ha ett rejält chassie är framförallt att man inte är det minsta lilla hindrad av vikter.
För allt väger. Och planerar man inte att registrera åket så är det bättre att det kan bli tungt.

Hur skall du tänka när du bygger.
Det enda du inte kan få för mycket av är förvaring du behöver mycket möjlighter att förvara saker och ting.
Du skall ha en bekväm säng och kunna sitta bekvämt och ett kök, gärna någonstans att göra livets nödtorft.
Jag gillar inte att bädda upp och ner så sängen tycker jag skall vara möjlig att vika bort, då kan man sätta den en bit upp och ha ett rejält skafferi och tvättstuga under sängen. 
Det hade jag i husbilen, det var lyxigt med tvättmaskin och torktumlare kan jag lova. Där stod även frysboxen.
Jag hade en dusch med toa oxå.
Vid tillfällen så kunde jag servera sex sittande en full måtlid.
Allt detta på 14 kvm som jag inte upplevde som trånga.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ps.

  • Inlägg: 128
    • -
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #22 skrivet: 29 jan-17 kl 22:30 »

Nej du får ha 310 cm utan följebil.



Högsta bredd på fordon är fortfarande 260cm. anser du annat så påvisa en trovärdig källa istället för egna praktiska tolkningar, ska man bygga en vagn vill man troligen kunna flytta den lagligt utan att anlita ett transportföretag.

Det du far efter  och hävdar felaktigt är odelbar last som transporteras på allmän väg och den dispensen upp tom. 350cm innefattar inte släp eller fordon med påbyggnad.
http://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/vag/transportdispens/transport-av-odelbar-last-utan-dispens/ och https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202010_141.pdf

IkaPika

  • Gäst
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #23 skrivet: 29 jan-17 kl 22:33 »

Alldrig unde en längre tid i lättviktsbyggen som husvagnschassien är.


Så det är bättre med ett från t.ex. en biltransportkärra?


Fördelen med att ha ett rejält chassie är framförallt att man inte är det minsta lilla hindrad av vikter.
För allt väger. Och planerar man inte att registrera åket så är det bättre att det kan bli tungt.


Ja jag vill ju att det ska vara ett rejält bygge, och då är ju grunden viktig...
Även om det blir ett hus på hjul är inte tanken att jag ska åka runt med det som man gör med husvagn och dylikt.
Jag vill ha möjligheten att flytta det, men planen är att ha en fast uppställningsplats långa tider i stöten.

Hur skall du tänka när du bygger.
Det enda du inte kan få för mycket av är förvaring du behöver mycket möjlighter att förvara saker och ting.
Du skall ha en bekväm säng och kunna sitta bekvämt och ett kök, gärna någonstans att göra livets nödtorft.
Jag gillar inte att bädda upp och ner så sängen tycker jag skall vara möjlig att vika bort, då kan man sätta den en bit upp och ha ett rejält skafferi och tvättstuga under sängen.
Det hade jag i husbilen, det var lyxigt med tvättmaskin och torktumlare kan jag lova. Där stod även frysboxen.
Jag hade en dusch med toa oxå.
Vid tillfällen så kunde jag servera sex sittande en full måtlid.
Allt detta på 14 kvm som jag inte upplevde som trånga.


Jag funderar på ett loft i ena änden, för sängen. Det behöver inte vara högre än att man kan sitta i sängen.

Det jag tänker är viktigast för mig är: bra säng, kök, enkel toa, bra förvaring och en sittplats för 4-6 personer.
Tvättstuga har jag inte tänkt ha, det löser jag på annat sätt.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #24 skrivet: 29 jan-17 kl 23:03 »
Det kan fungera alldeles utmärkt med lättviktschassien.
Husvagn/bilkärra.

Men tänker du dig att flytta väldigt sällan så kan du bygga på tyngre chassie. Då kan du anlita en bonde till att flytta med traktor, en åkare eller den lokala bärgaren.
Visst det kan kosta en slant men du löser transporten.  Bygger du på ett lättchassie så behöver du fortfarande ett ganska tungt dragfordon för att kunna flytta det på ett säkert sätt.

Dock är jag partiskt då jag inte gett mig på att bygga på lättchassien då jag ansett att möjligheten att flytta varit viktig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

IkaPika

  • Gäst
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #25 skrivet: 29 jan-17 kl 23:07 »

Men tänker du dig att flytta väldigt sällan så kan du bygga på tyngre chassie. Då kan du anlita en bonde till att flytta med traktor, en åkare eller den lokala bärgaren.
Visst det kan kosta en slant men du löser transporten.   


Det är så jag tänkt mig det. Att anlita någon med traktor eller dylikt, alltså. Tanken är ju att jag ska vara på samma plats länge.


Dock är jag partiskt då jag inte gett mig på att bygga på lättchassien då jag ansett att möjligheten att flytta varit viktig.


Ja den möjligheten är väldigt viktig för mig med. Kommer antagligen inte att utnyttjas mer än väldigt sällan, men den ska finnas.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #26 skrivet: 30 jan-17 kl 01:54 »

Högsta bredd på fordon är fortfarande 260cm. anser du annat så påvisa en trovärdig källa istället för egna praktiska tolkningar, ska man bygga en vagn vill man troligen kunna flytta den lagligt utan att anlita ett transportföretag.
Dessutom ska hon inte bygga ett fordon utan något man hänger efter fordonet eller lastar på fordonet.

Det du far efter  och hävdar felaktigt är odelbar last som transporteras på allmän väg och den dispensen upp tom. 350cm innefattar inte släp eller fordon med påbyggnad.
http://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/vag/transportdispens/transport-av-odelbar-last-utan-dispens/ och https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202010_141.pdf


Jag far inte efter det du påstår, jag vet eftersom jag ibland utför sådana transporter. Och man behöver inte anlita transportbolag.

Exempel. Man kan dra krossanläggningar, byggbaracker, villavagnar och allt möjligt som är bredare än 260 cm efter eller på lämpligt fordon utan följebil (varningsbil) upp 310 cm.
261 cm - 310 cm utmärkning.
311 cm - 450 cm utmärkning och varningsbil.
Bredare än 450 cm utmärkning, varningsbil och eskort.

I länken står det även om hur skyltning ska se ut, längder, höjder mm.
http://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/vag/transportdispens/villkor/

tigern86

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #27 skrivet: 17 apr-17 kl 12:52 »
Ber om ursäkt ifall jag kapar tråden men eftersom ingen har skrivit på ett tag hoppas jag kunna få svar på en fråga jag har.

Jag sitter och räknar lite på vikten ifall man skulle försöka bygga något i sommar, men jag strandar lite på vikten av ytterpanelen. Huset ser i dagsläget ut att få en yttervägg på ca 60m2 (då har jag inte räknat bort dörr och fönster) men den vanliga ytterpanelen jag kikar på väger ca 10 kg/m2. Jag vill gärna bygga i trä och jag undrar vad finns det för alternativ panel? Kan jag t.ex. ta innerpanel (halva tjockleken) och behandla den ordentligt?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #28 skrivet: 17 apr-17 kl 12:59 »
Liggande fjällpanel lär väl väga mycket mindre, vara billigare och vara avsedd för utomhus.

Mvh
Magnus

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #29 skrivet: 17 apr-17 kl 13:02 »
Jag skrotade ett skithus, från NCC och det hade liggande spontad panel med liten V-fog, som var ca. 75x12-13 mm.
Panelen bör vara ohyvlad på utsidan, så färgen fäster bättre.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #30 skrivet: 17 apr-17 kl 13:20 »
Min fundering är, att det ska vara slätt och oömt undertill om den ska gå att köra ut på en äng för uppställning: Det andra är vikten. Köpte en färdigbygd bastubod i höstas 2x3 meter som när den skulle fraktas hit visade sej väga över 1,5 ton.
kretslopp

Rubbe

  • Inlägg: 67
    • Värmland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #31 skrivet: 17 apr-17 kl 13:38 »
IkaPika hur går det med ditt tiny house?  Nyfiken

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. ;Nalle Puh


tigern86

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #32 skrivet: 17 apr-17 kl 13:51 »
Liggande fjällpanel lär väl väga mycket mindre, vara billigare och vara avsedd för utomhus.

Jo det är den jag är mest sugen på, som denna:
https://www.byggmax.se/virke/ytterpanel/21x120-fj%C3%A4llpanel-p08422120

Men så länge som panelen är ca 20 mm tjock så väger den också ca 10 kg/m2, på tok för mycket.

 

tigern86

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #33 skrivet: 17 apr-17 kl 13:53 »
Jag skrotade ett skithus, från NCC och det hade liggande spontad panel med liten V-fog, som var ca. 75x12-13 mm.
Panelen bör vara ohyvlad på utsidan, så färgen fäster bättre.

Det är något sådant jag är på jakt efter. Hitter man skrit är det ju perfekt men just nu tittar jag bara på nya grejer för att se vad som finns. Kollar jag på de tjocklekarna så är den innerpanel, pärlspont och tyvärr även hyvlad...

tigern86

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #34 skrivet: 17 apr-17 kl 14:00 »
Min fundering är, att det ska vara slätt och oömt undertill om den ska gå att köra ut på en äng för uppställning: Det andra är vikten. Köpte en färdigbygd bastubod i höstas 2x3 meter som när den skulle fraktas hit visade sej väga över 1,5 ton.

Det lät tungt, vad jag har räknat på så borde vi kunna få till huset på ca 1 ton, trailer på 2-300 kg och inredning på 2-300 kg.

Under till tänker jag lägga råspont i botten mellan golvreglarna ovanpå trailern. Hur det ska behandlas har jag inte kollat på men det ska ju gå bra tror jag.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #35 skrivet: 17 apr-17 kl 14:09 »
Kolla med något mindre såg/hyvleri om de kan fixa det åt dig, Eller ta reda på vilka som bygger byggbaracker och sånt.
Jag har även sett det på en hundkoja.

IkaPika

  • Gäst
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #36 skrivet: 17 apr-17 kl 17:57 »
Ber om ursäkt ifall jag kapar tråden men eftersom ingen har skrivit på ett tag hoppas jag kunna få svar på en fråga jag har.

Jag sitter och räknar lite på vikten ifall man skulle försöka bygga något i sommar, men jag strandar lite på vikten av ytterpanelen. Huset ser i dagsläget ut att få en yttervägg på ca 60m2 (då har jag inte räknat bort dörr och fönster) men den vanliga ytterpanelen jag kikar på väger ca 10 kg/m2. Jag vill gärna bygga i trä och jag undrar vad finns det för alternativ panel? Kan jag t.ex. ta innerpanel (halva tjockleken) och behandla den ordentligt?

Gör absolut inget, jag är ju intresserad av allt sånt här!  :)

IkaPika

  • Gäst
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #37 skrivet: 17 apr-17 kl 18:02 »
IkaPika hur går det med ditt tiny house?  Nyfiken

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. ;Nalle Puh

Trögt tyvärr.  :-\
Husvagnen som ev skulle bli tillgänglig blev nåt annat hos nuvarande innehavaren istället.
Jag har inte mycket pengar att lägga på bygget än, så just nu försöker jag läsa så mycket om det jag kan istället. Kolla hur andra gjort, smarta lösningar för förvaring osv.

Det lär ta lång tid innan jag har en vagn att flytta in i tyvärr, för jag kan noll och intet om sådana ting (och har ingen i min närhet som kan heller) så det är mycket att klura ut.  :o
Att det blir av tvivlar jag inte på, det vore det perfekta boendet för mig, men när, det är en annan sak det... :-)

Rubbe

  • Inlägg: 67
    • Värmland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #38 skrivet: 17 apr-17 kl 18:15 »
Ja det är ju det där eviga med pengar, kunskap och tid tyvärr :-(
Skulle jag bygga något liknande skulle jag nog utgå från att ha den flyttbar med typ traktor 🚜. Och då utgå ifrån en robust traktor vagn möjligt en 2 axlad så det blir som typ en cirkusvagn, skulle säkert finnas lämpliga robusta båt vagnar/kärror oxå,  men det är bara mina funderingar runt det hela och har funderingar på att bygga jag oxå men det blir som tidigast om 1 år eller två

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. ;Nalle Puh


IkaPika

  • Gäst
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #39 skrivet: 17 apr-17 kl 18:19 »
Ja det är ju det där eviga med pengar, kunskap och tid tyvärr :-(
Skulle jag bygga något liknande skulle jag nog utgå från att ha den flyttbar med typ traktor 🚜. Och då utgå ifrån en robust traktor vagn möjligt en 2 axlad så det blir som typ en cirkusvagn, skulle säkert finnas lämpliga robusta båt vagnar/kärror oxå,  men det är bara mina funderingar runt det hela och har funderingar på att bygga jag oxå men det blir som tidigast om 1 år eller två

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. ;Nalle Puh

Ja.  :-\ Det mest avancerade jag byggt i mitt liv är en blomlåda...  ;D Så det är ju ett och annat att lära sig. Mycket att fundera över. Ibland blir det så fullt i skallen att jag måste pausa lite i planerandet. Jag har drömt om isolering och solceller och golvreglar och jag vet inte vad, sååå många nätter.  ::)

Ja att göra den flyttbar med traktor är vad jag också vill. Antagligen kommer den att stå på samma plats länge, men jag vill ha möjligheten ändå, ifall man kommer på att man vill bo någon annanstans.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 4 användare
xaelanar, von tratt, Stybben, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser