Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hobbithus - Länksamling  (läst 38910 gånger)

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Hobbithus - Länksamling
« skrivet: 02 jan-09 kl 11:13 »
Här hittar du länkar till information som rör "Hobbithus" eller "Earth Shelters." Kanske backstuga på svenska? (Skytten)

Engelska Wikpedia har en bra artikel som beskriver vad det handlar om:
http://en.wikipedia.org/wiki/Earth_shelter

Detta ämne har naturligtvis en tråd här på alternativ.nu:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=14253.9999#lastPost

En amerikansk länk med bilder:
http://www.earthshelters.com/

Hur man kan lösa fuktproblemen och värmelagring över årstiderna. Lite gammalt, men bra skisser:
http://norishouse.com/PAHS/UmbrellaHouse.html

Elf Noris(?) har en hel blogg om husbyggande. Inte allt är om Hobbithus, men mycket är intressant:
http://norishouse.com

Hobbithuset i Wales, som har varit med i en artikel i Åter. Härliga bilder:
http://www.simondale.net/house/index.htm

En annan Amerikansk site. Mer traditionellt byggande i trä, kombinerat med aktiv lagring av energi:
http://www.greenershelter.org/

Man kan även bygga en "solar chimney" om man inte vill ha fläktar i systemet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_chimney (M8e)
« Senast ändrad: 27 maj-09 kl 21:12 av (sɹǝpuɐ) »

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Hobbithus - Länksamling
« Svar #1 skrivet: 02 jan-09 kl 11:18 »
Denna tråd är ett experiment. Tanken är att det skall byggas upp en länksamling som handlar om "Earth Shelters." Kanske vi kan få en moderator att göra den "Sticky" så att den ligger kvar överst på tavlan?

Vad heter "Earth Shelter" på svenska?

Jag har börjat med några länkar.

Bidra gärna med fler länkar genom att svara i tråden. Skriv gärna en kort sammanfattning av länken, typ en rad text. Så som jag gjort ovan. Så klipper och klistrar jag in din länk i det första inlägget. Blir det många länkar så kanske de skall organiserar lite. Bokstavsordning? Typ?

Starta gärna andra trådar med andra länksamlingar, som handlar om något annat, på samma sätt.

A.

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
SV: Hobbithus - Länksamling
« Svar #2 skrivet: 02 jan-09 kl 13:15 »
Vi gör ett försök och ser vart det hamnar
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Hobbithus - Länksamling
« Svar #3 skrivet: 02 jan-09 kl 13:43 »
Om man bygger ett "earth shelter" så kan det även vara en bra ide att ha luftsolfångare för att höja jordens temperatur lite extra. Speciellt där medeltemperaturen är ganska låg. Då kan man värma jorden även de dagar då lufttemperaturen är lägre en jordens, genom att antingen skicka in varm frisk luft direkt in i huset och låta returluften värma lagret eller låta luften kylas ner i jordlagret och sen gå in i huset.

Man kan även bygga en solar chimney om man inte vill ha fläktar i systemet. Fast på vintern så får man förlita sig på självdrag(utan värme återvinning) om man nu absolut inte vill ha fläktar.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

bluealabama

  • Inlägg: 65
    • Uppland
SV: Hobbithus - Länksamling
« Svar #4 skrivet: 21 maj-09 kl 23:01 »
Kul länksamling!

Jag vet inte heller hur "Earth shelters" översätts(å andra sidan vet jag inte vad byggkonstuktionen 'benders' kallas heller...).

Nåväl, jag är inte konstruktör eller arkitekt men jag har funderat en del på vilken typ av konstruktion och vilka byggmaterial som skulle vara mer lämpliga för de olika typer av klimat vi har i Sverige. Tål dessa typer av hobbithus mycket väta, kalla vintrar och stormar?

Jag har just besökt en liknande konstruktion(som den i Waleslänken)i norra Spanien. Vet ni om det finns det några byggda i Sverige? :)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Hobbithus - Länksamling
« Svar #5 skrivet: 21 maj-09 kl 23:40 »
Det svenska ordet kanske är backstuga.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Hobbithus - Länksamling
« Svar #6 skrivet: 22 maj-09 kl 15:57 »
Jag har varma känslor för hus som är till hälften under marknivå. Kanske minnen från tidigare existenser eller bara känslan av trygghet och hemkänsla. Hus som är fyrkantiga lådor ställda på marken, verkar inte riktigt veta om de skall stanna kvar eller flytta någon annanstans.

Moderna krav på rumstemperatur och inacceptans för mögel och radon gör att man bör lyssna noga på expertisen när det handlar om isolering mot mark.

Glöm bort att försöka använda marken under som värmemagasin. Block av skummat glas borde vara perfekt för markisolering mot kyla och fukt, om man hittar ett bra material för fogarna.

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Hobbithus - Länksamling
« Svar #7 skrivet: 22 maj-09 kl 16:37 »
Om man ska lagra energi i marken så måste det ju vara energi som nästintill är gratis och så måste man ju ha isolering utanför lagret. Sen så är det som sagt att glömma att använda marken under som lager, det blir ju lätt kallt om fötterna. Det är vid väggarna och taket som man ska lagra värmen och sen ha isolering utanför lagret.

När det gäller radon så minskas förmodligen problemet när man ändå tätar mot vatten.
« Senast ändrad: 22 maj-09 kl 16:40 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Yoghurt

  • Inlägg: 9
SV: Hobbithus - Länksamling
« Svar #8 skrivet: 08 jun-09 kl 16:41 »
Kolla in filmen "garbage warrior"!

Den handlar om hus av den här typen, arkitekten i filmen kallar dem "earthsips". Och bygger dem dessutom av återvunnet material och skräp.

http://thepiratebay.org/torrent/4604404/Garbage_Warrior_XviD_(Sustainable_Housing)

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
Water shelter?
« Svar #9 skrivet: 01 jul-09 kl 19:57 »
Nu har jag hängt här så mycket, så det är väl på tiden att skriva mitt första inlägg. Tack för ett extremt intressant forum förresten.

Men borde man inte kunna använda vatten som värmemagasin istället? Det lagrar ju värme fyra gånger så effektivt som jord.

Istället för att bygga hus av tomflaskor som han gör i filmen,  kan man inte fylla dem med vatten (+alkohol kanske)? Eller ha nån sorts vattentankar eller bensinkannor eller vad som helst. Och så utanpå det isolering, och utanpå igen, någonting vattentätt. Helst så man kan samla upp regnvattnet och använda i hushållet.

För att reglera temperaturen kan man ha solfångare/jordkylning, och så aluminiumfärgade gardiner till de stora fönstren mot syd. De reflekterar bort den värsta solen om sommaren och reflekterar tillbaka värmestrålningen och inomhusljuset om vintern, när det är som kallast och mörkast.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Water shelter?
« Svar #10 skrivet: 05 jul-09 kl 10:01 »
Nu har jag hängt här så mycket, så det är väl på tiden att skriva mitt första inlägg. Tack för ett extremt intressant forum förresten.

Men borde man inte kunna använda vatten som värmemagasin istället? Det lagrar ju värme fyra gånger så effektivt som jord.

Istället för att bygga hus av tomflaskor som han gör i filmen,  kan man inte fylla dem med vatten (+alkohol kanske)? Eller ha nån sorts vattentankar eller bensinkannor eller vad som helst. Och så utanpå det isolering, och utanpå igen, någonting vattentätt. Helst så man kan samla upp regnvattnet och använda i hushållet.

För att reglera temperaturen kan man ha solfångare/jordkylning, och så aluminiumfärgade gardiner till de stora fönstren mot syd. De reflekterar bort den värsta solen om sommaren och reflekterar tillbaka värmestrålningen och inomhusljuset om vintern, när det är som kallast och mörkast.

Hej, Midvinter!

Välkommen hit. Vatten är ett oslagbart lagringsmedium för värme. Håller med. Men vitsen med en del nedgrävda passiv-hus, med säsongslagring, är att man utnyttjar det som redan finns runt och under huset för att lagra energin. Den omgivande marken. Det blir inte alls lika effektivt som om man hade använt samma volym vatten. Men å andra sidan blir det mycket, mycket billigt eftersom marken redan finns där. Det "enda" man behöver göra är att isolera uppåt och dränera och lägga ner rör för värmeväxling. Och sedan har man flera tusen gånger större lagringsvolym än en normal ackumulator. Då kan det kanske även räcka som säsongslager, trots att man arbetar med mycket lägre temperaturskillnader och lägre lagringseffektivitet än i en vattenackumulator. Man måste bara se till att bygga i en backe så man kommer upp en bit från grundvattnet...

Det som vore lite spännande är om man kunde använda fasbyten för energilagring på ett bra sätt. Skall man frysa en stor volym vatten måste man ta bort mycket stora mängder energi. Det ger en enorm lagringstäthet. Vatten stelnar vid lite för låg temperatur, men man kan ju tänka sig någon form av salt. Stearin eller vax. Som man värmer tills det smälter och sedan tar man vara på värmen när det stelnar. Men det skulle nog också bli dyrare än att bara använda torr jord som lagringsmedium.

Fast fruset vatten är ju himla bra för att ha och kyla saker med. Kanske ett kylskåp utan el?

A.

evalinda

  • Inlägg: 22
SV: Hobbithus - Länksamling
« Svar #11 skrivet: 15 sep-09 kl 10:05 »
Det finns en hel del lämningar av grophus från järnåldern. Det finns också en hel del skrivet om sådana. Kanske kan man hitta inspiration där??
I en gammal smedja på landet

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Hobbithus - Länksamling
« Svar #12 skrivet: 15 sep-09 kl 10:36 »
Backstuga från Östra Ryd i Östergötland, fotoår 1870.

Tämligen likt ett "hobbit-hus" :)

kattfot

  • Inlägg: 240
    • Östergötland
SV: Hobbithus - Länksamling
« Svar #13 skrivet: 15 sep-09 kl 14:43 »
Jag föreslår att man kallar dem jordkula.
Ordet backstuga har ingenting med att huset sitter nere i backen och göra, vad jag vet utan handlar om att den somm bodde där (backstugusittaren) fick disponera både stuga och backe i en sorts läbbig livegenskap till storbonden som ägde gården som backstugan tillhörde. En sorts slaveri alltså. Om man känner till ordet backstugas historiska betydelse kan man alltså få lite otrevliga associationer.
Fina länkar!
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."


GunnarE

  • Inlägg: 4
SV: Hobbithus - Länksamling
« Svar #15 skrivet: 01 apr-10 kl 16:20 »
Inte mkt  mer kommentarer i detta intressanta ämne. Just hittat hit. Hindret i detta landet för div experiment är byråkratiskt.
Det där engelska skulle nog inte tillåtas här. Det är  svårt att räkna på de där krokiga eggrenarna och det måste man i Sverige. På godkänt vis och av godkända "räknare". Erfarenhet och öga för att det håller duger icke.

marginal

  • Inlägg: 45
    • Östergötland
    • Skogsliv
SV: Hobbithus - Länksamling
« Svar #16 skrivet: 20 maj-10 kl 12:24 »
Backstuga från Östra Ryd i Östergötland, fotoår 1870.

Tämligen likt ett "hobbit-hus" :)


Är nyfiken på var du hittat bilden. Är det något arkiv där man skulle kunna hitta andra bilder från samma trakt och tid?

kiml

  • Inlägg: 202
  • Svensk lantras
    • Lappland
SV: Hobbithus - Länksamling
« Svar #17 skrivet: 20 maj-10 kl 12:57 »
Ordet Backstuga kommer, så vitt jag vet, från att man ibland byggde stugan mot en backe för att bara behöva konstruera tre väggar utav virke. Men ordet har fått betydelsen "ett litet torp på någon annans mark" ungefär.

"Backstuga är en liten, enkel stuga belägen på annans mark, bebodd av person(er) som inte huvudsakligen sysslade med jordbruk. Ofta låg dessa stugor på allmänningar  (jämför med torp). Begreppet är känt sedan början av 1600-talet, och ska inte ses alltför bokstavligt.

Utformningen av en backstuga kan variera, allt från mycket enkla konstruktioner delvis ingrävda i en sluttning, till enklaI äldsta tider ibland delvis nedgrävd i en sluttning (jordkula).

Backstugor beboddes ofta av gamla och/eller fattiga människor. Många tjänstgjorde som "pensionärsbostad" för gamla föräldrar, pensionerade trotjänare eller socknens fattighjon. Dessa personer kallades backstugusittare (backstusittare). En av Sveriges bäst bevarade backstugemiljöer finns i Åsle utanför Falköping." - http://sv.wikipedia.org/wiki/Backstuga

Det står inte i wikipedia inlägget, men jag kan även tänka mig att denna sorters stugor uppfördes så sent som på 1900-talet då skogshuggare behövde tillfälliga boningar över vintern men inte hade någon lust att slösa tid på att konstruera sin stuga utan använde så mycket tid som möjligt till att hugga timmer istället.

Men som sagt, det var endast riktigt fattiga som valde att bo i dessa stugor, och det finns en anledning till att de som hade ett alternativ byggde "riktiga" stugor. Med den tidens teknik måste stugorna ha varit fulla av mögel och fukt.

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Hobbithus - Länksamling
« Svar #18 skrivet: 24 maj-10 kl 11:33 »
Inte en rät linje här, härligt skevt :-)
Undrar om det är säkert att vistas i?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Hagmarken

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
    • Mitt Universum
SV: Hobbithus - Länksamling
« Svar #19 skrivet: 06 okt-10 kl 11:48 »
Nils Månsson Mandelgren (1813-1899) har tecknat av bl a backstugor-jordkulor. Jag hittar dem i "Nils Månsson Mandelgren - en resande konstnär i 1800-talets Sverige" av Bengt jacobsson 1983. Köpt på loppis för 5 kr. Riktigt fascinerande att se och läsa.

En annan som berört fenomenet backstuga är Kalle Bäck, östgötsk professor i historia. Jätteintressant läsning om man är intresserad av skillnaden mellan gård och torp. Den tunna boken heter "Början till slutet. Laga skiftet och torpbebyggelsen i Östergötland 1827-65", Libellus 1992.

Betydelsen backstuga har enligt sistnämnde förskjutits från att vara en byggnad delvis nergrävd i marken till att vara en byggnad för obesuttna på ofri grund.

Är det någon som känner till en rekonstruerad nergrävd backstuga? Har aldrig sett någon med egna ögon. "Skräpbyggnader" städas ju undan. Enligt Kalle Bäck finns bara ett enda torp som är byggnadsminnesförklarat.
Lever nu, blickar bakåt, tänker framåt!
http://mittuniversum.wordpress.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

276 gäster, 3 användare (1 dolda)
Lindsey72, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser