Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur rengöra plastramar?  (läst 1540 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
Hur rengöra plastramar?
« skrivet: 21 maj-21 kl 09:39 »
Hur gör man med plastramar, när det är dags att smälta ner vaxet? Hur tar man bort vaxet från plasten?

Och hur rengör man sedan plasten före nästa användning?

Jag har även noterat att vissa plastramar marknadsförs som kokbara.  Ska det tolkas som att andra plastramar inte får kokas?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Hur rengöra plastramar?
« Svar #1 skrivet: 21 maj-21 kl 10:34 »
Man kokar dem inte, utan om man nån gång behöver skrapa av vaxet så gör jag det med en spackelspade som har samma bredd som ramen. Det går snabbt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur rengöra plastramar?
« Svar #2 skrivet: 21 maj-21 kl 11:27 »
Jag har hört de som fryser ner dem och sedan skrapar med spackel. De går att tvätta med varmvatten, tex högtryckstvätt och sedan doppa i Virkon S.

Fryst vax blir väldigt sprött.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Hur rengöra plastramar?
« Svar #3 skrivet: 21 maj-21 kl 14:09 »
Jag har hört de som fryser ner dem och sedan skrapar med spackel. De går att tvätta med varmvatten, tex högtryckstvätt och sedan doppa i Virkon S.

Fryst vax blir väldigt sprött.

Finns det någon form av hjälpmedel som förhindrar att ramarna flyger iväg när man spolar högtryck på de?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur rengöra plastramar?
« Svar #4 skrivet: 21 maj-21 kl 15:09 »
Ja, bland uppfinningsrika plastrams-biodlare med fantasi. Öppet hus eller studiebesök?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Västgöte

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: Hur rengöra plastramar?
« Svar #5 skrivet: 22 maj-21 kl 09:17 »
Bra video på Youtube: sök på Mats Kihlen + biodling + vaxhantering så hittar du svaret i slutet av videon. 🐝

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Hur rengöra plastramar?
« Svar #6 skrivet: 22 maj-21 kl 12:30 »
Bra video på Youtube: sök på Mats Kihlen + biodling + vaxhantering så hittar du svaret i slutet av videon. 🐝

Tackar! Blir till att snickra ihop en sådan ram själv, om de ej finns att köpa någonstans..

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur rengöra plastramar?
« Svar #7 skrivet: 22 maj-21 kl 21:02 »
Tackar! Blir till att snickra ihop en sådan ram själv, om de ej finns att köpa någonstans..

Jag hänger inte med. Är tanken att ha plastramar i yngelrummet?

Vaxkakorna i mina skattlådor behöver oftast inte smältas om oftare än i intervallet 12-15 år. De gasas alltid efter slutslungningen med ättika, och utsätts sedan för minusgrader på vintern. Enda anledningen till att sortera bort ramar är när man börjar få bibröd i dem. Rätt använda är det enbart max 1 skattlåda per år och samhälle som utsätts för den risken.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Hur rengöra plastramar?
« Svar #8 skrivet: 23 maj-21 kl 00:37 »
Jag hänger inte med. Är tanken att ha plastramar i yngelrummet?

Vaxkakorna i mina skattlådor behöver oftast inte smältas om oftare än i intervallet 12-15 år. De gasas alltid efter slutslungningen med ättika, och utsätts sedan för minusgrader på vintern. Enda anledningen till att sortera bort ramar är när man börjar få bibröd i dem. Rätt använda är det enbart max 1 skattlåda per år och samhälle som utsätts för den risken.
Tanken är att ha 3/4 Langstroth överallt och att vid behov kunna flytta ramar emellan skattlåda och yngelrum. Plastramar i yngelrummet har jag redan, då sådana följde med samhällena jag köpte...

Skulle det inte vara bra med plastramar i yngelrummet?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur rengöra plastramar?
« Svar #9 skrivet: 23 maj-21 kl 08:17 »
Skulle det inte vara bra med plastramar i yngelrummet?

Yngelramar smälter man om och rengör/decinficerar regelbundet. En enkel och billig procedur med träram och syrafast kaktråd.

Med plastramar i yngelrummet torde man ångra sig när man väl står och ska förnya vaxbygget från alla sina yngelrum...

Jag smälter ur mina gamla yngelramar i solvaxsmältare. Med plastramar i dessa blir livet inte kul.

Enda skälet till plastramar i skattlådor som jag kan komma på är ljunghonung. Har du ljungdrag?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Hur rengöra plastramar?
« Svar #10 skrivet: 23 maj-21 kl 11:01 »
Tanken är att ha 3/4 Langstroth överallt och att vid behov kunna flytta ramar emellan skattlåda och yngelrum. Plastramar i yngelrummet har jag redan, då sådana följde med samhällena jag köpte...

Jag tycker det här är bra tänkt, när man har en rejäl biodling vill man gärna skilja ramarna åt, det är flera fördelar med det, t ex går vaxmalen mycket sällan eller aldrig i vax som enbart varit i skattlådor. Men som liten biodlare i en inlärnings och uppbyggnadsfas behöver man kunna flytta ramar, t ex när man börjar odla drottningar eller stimulerar till vaxbygge. Och plastramar är stabila, kostnadseffektiva och förenklar

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur rengöra plastramar?
« Svar #11 skrivet: 23 maj-21 kl 11:30 »
Och plastramar är stabila, kostnadseffektiva och förenklar

Jag känner flera framgångsrika och duktiga biodlare som anser att det är precis tvärtom. Plastramar försvårar tillvaron och är inte kostnadseffektiva.

Nu handlar ju förresten inte trådens ämne om plastramar eller ej, utan hur man rengör dem om man fått in eländet i sin biodling. Och då anser jag att en ram som inte går att antingen smälta ur i solvaxsmältare eller med ångpanna är dyr i driftskostnad...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Hur rengöra plastramar?
« Svar #12 skrivet: 23 maj-21 kl 11:35 »
Yngelramar smälter man om och rengör/decinficerar regelbundet. En enkel och billig procedur med träram och syrafast kaktråd.

Med plastramar i yngelrummet torde man ångra sig när man väl står och ska förnya vaxbygget från alla sina yngelrum...

Jag smälter ur mina gamla yngelramar i solvaxsmältare. Med plastramar i dessa blir livet inte kul.

Enda skälet till plastramar i skattlådor som jag kan komma på är ljunghonung. Har du ljungdrag?

Vet inte, men har mycket skog runt hemmabigården.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Hur rengöra plastramar?
« Svar #13 skrivet: 23 maj-21 kl 14:17 »
Nu handlar ju förresten inte trådens ämne om plastramar eller ej, utan hur man rengör dem om man fått in eländet i sin biodling. Och då anser jag att en ram som inte går att antingen smälta ur i solvaxsmältare eller med ångpanna är dyr i driftskostnad...

Jag tror inte man ska krångla till det, vill man använda plastramar så kollar man bara upp hur man gör. Det är mycket enklare än med träramar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 6 användare
addebadde, von tratt, ärt, peterm, Anders Flix, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser