Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vädra ur bränd koppling  (läst 7198 gånger)

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
Vädra ur bränd koppling
« skrivet: 18 dec-20 kl 12:21 »
Blir galen. Det luktae bränd kopppling i min bil sedan jag körde med ett släp som satt fast i snö. Lukten sitter kvar i kupen å det går inte att vädra ur. Tips?
Tycker det luktar även lite vid kopplingen när bilen har körts. Är det farlig luft att inandas?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #1 skrivet: 18 dec-20 kl 14:33 »
Det är inte farligt att andas in, men lukten kan stanna kvar en tid. Räkna med att den blir kvar längre i kallt och fuktigt väder, än sommartid. Om bilen har kupéluftfilter, prova att byta det. Kan också hjälpa med grundlig städning i kupén - dammsug alla tygytor, våttorka hårda ytor, ta ur gummimattor och andra lösa delar och diska dem.

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #2 skrivet: 18 dec-20 kl 15:18 »
Tack för snabbt svar. Tycker det luktar även svagt vid utsidan om bilen vid kopplingen under motorhuven/ bakon franhjulet- oavsett om bilen varit igång eller bara stått stilla i flera timmar till och med över ett dygn.. Är det också normalt och kan vara så ett tag? Hur länge kan jag räkna med lukten? Den sätter sig verkligen i kläder osv också när man kört 2 timmar.
Slängde in en wounderbaum då döljer jag lukten lite iallafall. Har beställt kupefilter så får byta det, men det lär inte bli innan jul.

Tror min man kan ha backat med släpet i snö.
« Senast ändrad: 18 dec-20 kl 16:30 av mulen »

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #3 skrivet: 19 dec-20 kl 15:59 »
Om kopplingen känns normal och bilen i övrigt känns bra. Då är det inget materiellt som kan ha tagit stryk? Är det nornalt att det även luktar ute vid motorhuven/över kopplingen flera dagar edter händelsen. Det är kallt å snö där vi bor....

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #4 skrivet: 19 dec-20 kl 16:34 »
Om kopplingen känns normal och bilen i övrigt känns bra. Då är det inget materiellt som kan ha tagit stryk? Är det nornalt att det även luktar ute vid motorhuven/över kopplingen flera dagar edter händelsen. Det är kallt å snö där vi bor....

När man bränt koppling så att det luktar (tänk dig här ett ord som inte lämpar sig för känsliga) så har man som regel bränt av det yttersta lagret, vilket nödvändigtvis inte behöver betyda att dess livsspann är över.
Det kan bli många och trevliga kil efter det.
Men det kan även innebära ett snabbt förfall och ett nödvändigt byte inom en inte för lång framtid.
Så mitt råd är att hoppas på de långa milen och förbereda dig på att behöva byta koppling inom en inte för avlägsen framtid.

Fundera även på vad som ledde till denna doftsensation och försök att hitta metoder för att undvika att hamna i samma trångmål än en gång.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #5 skrivet: 19 dec-20 kl 17:12 »
De flesta kopplingar jag kört slut på har varit just slut, alltså så tunna att de börjat gå på nitarna eller att tryckplattans fjädrar är så pass i sitt ändläge att det inte blir så stort tryck på kopplingen som man vill ha när man släpper upp pedalen.

Lukten kan visst sitta i ett tag, men det kan också vara så att den späds på lite då och då.

Om du åker på femman (eller fyran om du saknar femma) ute på landsvägen och har farten uppe så att motorn kan ta i bra (2-3 000 varv/minut) och trycker gasen i botten, slirar kopplingen då så är den slut och du får räkna med att köra lugnt och utan släp till dess du har tid att byta.

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #6 skrivet: 19 dec-20 kl 20:14 »
Det jag tycker är konstigt är att det luktar fortfarande utvändigt. Men det kanske är normalt. Tror det kan vara backningen med släp som kan orsakat det hela. Då justerar man ju farten med kopplingen...
Jag var inte med vid tillfället. Det lät aldrig något slirande ljud utan lukten kom efteråt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #7 skrivet: 19 dec-20 kl 20:22 »
Det jag tycker är konstigt är att det luktar fortfarande utvändigt. Men det kanske är normalt. Tror det kan vara backningen med släp som kan orsakat det hela. Då justerar man ju farten med kopplingen...
Jag var inte med vid tillfället. Det lät aldrig något slirande ljud utan lukten kom efteråt.

Reglera farten med koppling...   :o ::)
Herregud, det gör man med gaspedalen!!!
Hugg av förarens vänsterfot som straff.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #8 skrivet: 19 dec-20 kl 21:38 »
Ja, hur backar ni om ni inte justerar farten med kopplingen. Släpper man kopplingen när man backar så går ju bilen i rasande fart bakåt....

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #9 skrivet: 19 dec-20 kl 21:57 »
Ja, hur backar ni om ni inte justerar farten med kopplingen. Släpper man kopplingen när man backar så går ju bilen i rasande fart bakåt....

Jag rör bara kopplingen när jag inte vill ha drivning på bilen.
Bakåt som framåt.
Går det för fort så släpper man gasen och bromsar lite lätt.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #10 skrivet: 20 dec-20 kl 09:43 »
Ja, hur backar ni om ni inte justerar farten med kopplingen. Släpper man kopplingen när man backar så går ju bilen i rasande fart bakåt....
det är en utmärkt metod för att snabbt köra slut på en koppling. farten justeras med gaspedalen och såvida du inte har hög tomgång skall bilen inte kunna få upp hastighet på backen. Min dör om jag backar utan gaspådrag,särskilt med släp. Tomgångsvarv på min är 650-700 varv.
Men jag både sett o hört värre. Justera fart med koppling är vanligt hos äldre. Verkstäderna gnuggar händerna....

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #11 skrivet: 20 dec-20 kl 13:02 »
"Gamla gubbar äter koppling" Ett talesätt som jag inte förstod förrän svärfar som hör dåligt skaffade en manuellt växlad bil. Han får inte pilsner kan jag lugnt säga ;D

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #12 skrivet: 20 dec-20 kl 19:05 »
Ja, hur backar ni om ni inte justerar farten med kopplingen. Släpper man kopplingen när man backar så går ju bilen i rasande fart bakåt....
Ja, så är det på många bilar, speciellt nyare dieselbilar som är högt växlade. Jag vet ingen som backar med kärra och kopplingen helt uppsläppt och bara justerar farten med gasen. Men därifrån till att bränna upp en koppling är det ändå ett ganska stort steg. Är det snö som tar emot så kanske det kan hända dock.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #13 skrivet: 20 dec-20 kl 21:33 »
Det kan ju också vara frågan om en bil som av någon anledning har onormalt hög tomgång.
Antingen pga något verkligt fel, eller t ex en äldre bensinare med missbildad automatchoke, omedelbart efter kallstart. Men i så fall bör man ju åtgärda felet eller varmköra innan man ger sig på några besvärliga backningsmanövrer.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #14 skrivet: 20 dec-20 kl 21:55 »
Jag har en stor släpa som envisas med att slå till påskjutsbromsen när man backar i lite motlut, den kan man bränna kopplingen på om man är envis och inte släpper upp pedalen.

Visst får man trampa ur ett antal gånger om man smyger in kärran mot något, på samma sätt som man gör med bilen utan släp, men när jag backar så släpper jag upp kopplingen. Det är ju förresten samma som när man åker i en kö, det går ju inte att konstant ligga och slira på kopplingen om kön kryper fram saktare än vad bilen går att köra med kopplingen uppe.

Gew

  • Inlägg: 17
  • Intresserad av IKEA, bland annat.
    • -
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #15 skrivet: 21 dec-20 kl 00:11 »
Ja, så är det på många bilar, speciellt nyare dieselbilar som är högt växlade. Jag vet ingen som backar med kärra och kopplingen helt uppsläppt och bara justerar farten med gasen. Men därifrån till att bränna upp en koppling är det ändå ett ganska stort steg. Är det snö som tar emot så kanske det kan hända dock.
Eller hur!

När jag läste de tidigare kommentarerna satt jag och gapade, hann rentav tänka att det var nåt fel på mig. Skönt att du återställde lugnet.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #16 skrivet: 22 dec-20 kl 20:36 »
Jag har en stor släpa som envisas med att slå till påskjutsbromsen när man backar i lite motlut, den kan man bränna kopplingen på om man är envis och inte släpper upp pedalen.

Visst får man trampa ur ett antal gånger om man smyger in kärran mot något, på samma sätt som man gör med bilen utan släp, men när jag backar så släpper jag upp kopplingen. Det är ju förresten samma som när man åker i en kö, det går ju inte att konstant ligga och slira på kopplingen om kön kryper fram saktare än vad bilen går att köra med kopplingen uppe.

Någotsånär moderna vagnar med påskjutsbroms (från ca 1975 och senare) har praktiskt taget alltid en s k backautomatik, som ska se till att bromskraften försvinner nästan helt och hållet vid backning.  Om påskjutsbromsen vill nypa fast när man backar, kan man misstänka att det är något krångel där. Vissa sorters backautomatik fungerar t ex inte om påskjutsanordningen har möjlighet till för stor slaglängd eller om man har spänt vajrarna så de inte hänger tillräckligt slaka i viloläge. Andra sorter kan lätt kärva ihop och börja krångla fastän bromsarna i övrigt fungerar. Och inte minst kan backautomatiken ha blivit fel hopsatt någon gång när det har mekats med bromsarna - fjädrar kan ha förväxlats, liknande men spegelvända delar för höger resp vänster sida kan ha förväxlats, osv osv.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #17 skrivet: 22 dec-20 kl 23:51 »
Jo, den där backautomatiken var som en enhet, fast den skulle vara tvådelad. Jag har stött på bromsar på flera fordon där man undrar om konstruktören valt material bara för att jäklas...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #18 skrivet: 23 dec-20 kl 07:25 »
Eller hur!

När jag läste de tidigare kommentarerna satt jag och gapade, hann rentav tänka att det var nåt fel på mig. Skönt att du återställde lugnet.

Samma här och jag är inte ens 40, inte är jag en gammal gubbe än.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #19 skrivet: 23 dec-20 kl 09:27 »
Nu blir jag lite nyfiken. Ni som backar släp utan att släppa upp kopplingen, gör ni likadant i en kö som sakta kryper framåt? Alltså håller bilen i konstant fart genom att slira på kopplingen.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #20 skrivet: 23 dec-20 kl 09:39 »
Nu blir jag lite nyfiken. Ni som backar släp utan att släppa upp kopplingen, gör ni likadant i en kö som sakta kryper framåt? Alltså håller bilen i konstant fart genom att slira på kopplingen.
Det är snarare ett konstant jobbande upp och ner med kopplingen när jag backar, inte att man hittar ett läge av lagom slirande. Köer har vi inte så mycket här men det är något liknande där. Trött i benet blir man. Och jag har aldrig slitet ut en koppling så det kan inte vara helt galet.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #21 skrivet: 23 dec-20 kl 09:41 »
Jo, den där backautomatiken var som en enhet, fast den skulle vara tvådelad. Jag har stött på bromsar på flera fordon där man undrar om konstruktören valt material bara för att jäklas...

När det gäller släpvagnsbromsar så verkar det som om tillverkningskostnaden alltid är högsta prioritet för konstruktören. I den branschen bryr man sig mycket mindre om att få till något som är miljötåligt och kan tänkas fungera på många års sikt, än vad de stora biltillverkarna gör.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #22 skrivet: 23 dec-20 kl 09:52 »
Det är snarare ett konstant jobbande upp och ner med kopplingen när jag backar, inte att man hittar ett läge av lagom slirande. Köer har vi inte så mycket här men det är något liknande där. Trött i benet blir man. Och jag har aldrig slitet ut en koppling så det kan inte vara helt galet.

Ja, det är ju så man får göra när man kommer till gränsen att man inte kan ha kopplingen uppe hela tiden. Och har man tungt efter så får man helt enkelt släppa bilarna framför en bit så det inte blir för många starter, för då kan kopplingen ryka. Stockholmsköer i uppförsbacke är jobbiga. Pickuperna jag oftast kört med har lågväxel (inte så väldigt låga dock) som underlättar både i Stockholm, andra träsk och när man backar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #23 skrivet: 23 dec-20 kl 11:17 »
Min nyinförskaffade Hyundai i20 diesel är då tokigt växlad på backen , på tomgång går den lika fort som lastbilen gör på 6-an på tomgång.
Annars när jag har Mercedes dieseln av äldre modell och drar vagn så reglerar jag farten med gaspedalen när jag backar. Ibland jävlas bromsarna på vagnar och hjulen vill låsa, men då är det bara att gasa så löser det sig, lättare att byta däck på vagnen än koppling på bilen.

När jag hamnar i såna där sega oförklarliga köer med lastbilen brukar jag lägga i låg 2-a eller -3-a och rulla på tomgång, medan jag tar en fika och rätt som det är så är kön borta och det går att dra på, kanske de bakom mig blir trötta i vänster ben?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #24 skrivet: 23 dec-20 kl 11:50 »
Jag åker upp och ner med kopplingen, släpper jag upp den helt går det alldeles för snabbt, iallafall på min toyota yaris diesel.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #25 skrivet: 23 dec-20 kl 14:51 »
När jag hamnar i såna där sega oförklarliga köer med lastbilen brukar jag lägga i låg 2-a eller -3-a och rulla på tomgång, medan jag tar en fika och rätt som det är så är kön borta och det går att dra på, kanske de bakom mig blir trötta i vänster ben?
Akta så du inte lämnar för lång lucka till bilen framför bara, för då smiter någon förbi

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #26 skrivet: 23 dec-20 kl 14:56 »
Akta så du inte lämnar för lång lucka till bilen framför bara, för då smiter någon förbi

De far som fäflugor framför min bil i Stockholmstrafiken, de stackars stressade typerna. Det är som att de bara måste fylla en lucka om den blir stor nog att få plats i. Men vad gör det om man tappar 10-20 billängder, det är inget mot frustrationen att vara i den trafiken över huvud taget.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #27 skrivet: 23 dec-20 kl 15:04 »
jag har ju en ful ovana med just kopplingen, jag kommer ofta på mig själv att jag vilar foten på kopplingen. och därav sliter den i onödan.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #28 skrivet: 23 dec-20 kl 16:19 »
Akta så du inte lämnar för lång lucka till bilen framför bara, för då smiter någon förbi

Dom gånger det hänt, så är det såna där vägar där de inte kan smita förbi.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #29 skrivet: 23 dec-20 kl 16:22 »
De far som fäflugor framför min bil i Stockholmstrafiken, de stackars stressade typerna. Det är som att de bara måste fylla en lucka om den blir stor nog att få plats i. Men vad gör det om man tappar 10-20 billängder, det är inget mot frustrationen att vara i den trafiken över huvud taget.
Ja du varför utsätta sig för Stockholms trafik, har testat en gång och det räcker. Skulle jag mot förmodan vara tvungen att passera där igen, så provar jag nog nattetid.

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #30 skrivet: 30 dec-20 kl 08:10 »
Jag har en diesel subaru outback som bara är några år. Om jag släpper kopplingen helt när jag backar så går bilen väldigt forr bakåt. Bromsar jag då utan att trycka in kopplingen så dör bilen.

Luktar inget längre inne i bilen. Men anar en svag lukt vid kopplingen på utsidan efter varje körning. 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vädra ur bränd koppling
« Svar #31 skrivet: 30 dec-20 kl 12:43 »
Jag har en diesel subaru outback som bara är några år. Om jag släpper kopplingen helt när jag backar så går bilen väldigt forr bakåt. Bromsar jag då utan att trycka in kopplingen så dör bilen.

Luktar inget längre inne i bilen. Men anar en svag lukt vid kopplingen på utsidan efter varje körning.

Subborna är lite väl högt växlade på backen och även 1:a växeln.
Och ingengörerna tog bort möjligheten att använda lågväxel.. 
därför är det klokt att köpa automatväxlad subba.
Eller planera körningen noggrant.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser