Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkning och ekologisk grönsaksodling.  (läst 4645 gånger)

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Kalkning och ekologisk grönsaksodling.
« Svar #20 skrivet: 12 okt-20 kl 12:59 »
Finns här någon som inte har någon växtföljd alls och odlar potatis på samma plats år efter år ?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Kalkning och ekologisk grönsaksodling.
« Svar #21 skrivet: 12 okt-20 kl 13:03 »
Min mor gör det. Kanske inte hur många år som helst, men nog har det hänt att samma potatisland har använts 10 år i sträck. På senare år har det börjat blandas in jordärtskockor bland potatisen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kalkning och ekologisk grönsaksodling.
« Svar #22 skrivet: 12 okt-20 kl 16:26 »
Dom odlar potäter i nånn backe upp i norr.
År efter år efter år....   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kalkning och ekologisk grönsaksodling.
« Svar #23 skrivet: 12 okt-20 kl 17:22 »
I min odling har kalkning och askning stor betydelse.  Grödan växer bättre och blir friskare. Det märktes mest när jag flyttade hit för då var här alldeles för surt.
kretslopp

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Kalkning och ekologisk grönsaksodling.
« Svar #24 skrivet: 12 okt-20 kl 18:17 »
Finns här någon som har råkat ut för bor- eller manganbrist efter kalkning ?

Märgel är ett gammalt jordförbättringsmedel. Finns dock inte i hela landet, mest i Skåne, Halland, Gotland, Sörmland, Uppland samt delar av Östergötland, Västergötland, Närke och Bohuslän. Innehåller i Skåne ofta 20-30% kalciumkarbonat. Märgel innehåller mer fosfor än vanlig jordbrukskalk.

Finns här någon som använder märgel ?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kalkning och ekologisk grönsaksodling.
« Svar #25 skrivet: 12 okt-20 kl 19:01 »
Som jag ser det så har du ett par alternativ...
1) famla runt i mörkret och gissa dig fram med hjälp av folk som gissar.
2) studera vad som händer och utifrån det som händer eller inte experimentera
3) gör en analys på jorden och agera utifrån resultatet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kalkning och ekologisk grönsaksodling.
« Svar #26 skrivet: 12 okt-20 kl 19:55 »
Jag kan rekommendera en jordanalys. Jag gjorde en när jag flyttade hit. Det är 35 år sen nu så jag hoppas det är billigare. Men det viktigaste var ph- värdet. Som var lågt, så det löstes med kalkning. Sen beror det på hur stort du odlar. I ditt grönsaksland är ph-t viktigt, det är en billig och enkel sak att analysera.
kretslopp

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Kalkning och ekologisk grönsaksodling.
« Svar #27 skrivet: 13 okt-20 kl 00:31 »
Finns här någon som har råkat ut för bor- eller manganbrist efter kalkning ?

Märgel är ett gammalt jordförbättringsmedel. Finns dock inte i hela landet, mest i Skåne, Halland, Gotland, Sörmland, Uppland samt delar av Östergötland, Västergötland, Närke och Bohuslän. Innehåller i Skåne ofta 20-30% kalciumkarbonat. Märgel innehåller mer fosfor än vanlig jordbrukskalk.

Finns här någon som använder märgel ?

Har aldrig övervägt det. Verkar på mig långsökt!  Kanske något för museal jordbruksverksamhet?

I det skånska landskapet finns en och annan sk märgelgrav. Alla de jag tittat på är vattenfyllda, så de kan inte ha använts på mycket länge.

Antagligen övergivna när det moderna jordbruket anlände.

Så att komma åt märgel idag skulle innebära att antingen äga mark där det finns märgel, eller övertala någon lantbrukare att få gräva efter detta på hens mark. Jag tror INTE att det blir lätt !!!
« Senast ändrad: 13 okt-20 kl 19:54 av Carolus »

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Kalkning och ekologisk grönsaksodling.
« Svar #28 skrivet: 13 okt-20 kl 09:49 »
Många "alternativodlare" använder stenmjöl som "jordförbättringsmedel". Det är tveksamt om stenmjöl har någon som helst effekt, såvida det inte består av lättvittrande kalifältspat.

Märgel tillför jorden både kalcium, fosfor och kalium. Och torde därmed vara betydligt bättre än stenmjöl. Kanske har en del av landets alternativodlare märgel under sin åkermark. Visserligen är fosforhalten inte hög omkring 0,5% i bra märgel.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kalkning och ekologisk grönsaksodling.
« Svar #29 skrivet: 13 okt-20 kl 14:18 »
Många "alternativodlare" använder stenmjöl som "jordförbättringsmedel". Det är tveksamt om stenmjöl har någon som helst effekt, såvida det inte består av lättvittrande kalifältspat.

Märgel tillför jorden både kalcium, fosfor och kalium. Och torde därmed vara betydligt bättre än stenmjöl. Kanske har en del av landets alternativodlare märgel under sin åkermark. Visserligen är fosforhalten inte hög omkring 0,5% i bra märgel.


Många alternativa odlare tror sig veta vad jorden behöver och öser på lite hipp,som haver utan att ha koll.
Därför bör man ha koll på vad som behövs göras. Inte gissa uta utan veta.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Kalkning och ekologisk grönsaksodling.
« Svar #30 skrivet: 13 okt-20 kl 20:26 »

Många "alternativodlare" använder stenmjöl som "jordförbättringsmedel". Det är tveksamt om stenmjöl har någon som helst effekt, såvida det inte består av lättvittrande kalifältspat.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -



Om du tar dig tid och läser på lite om stenmjöl så kanske du upptäcka att det är skillnad på stenmjöl och stenmjöl.

Det finns dels den sortens stenmjöl som du refererar till, som antagligen är gjord på granit, och som innehåller ett begränsat antal mineral som odlingsjord behöver. Öser man sådant över sin odlingsmark är det osäker hur stort upptaget  blir.

Den andra sortens stenmjöl heter/kallas Rock Dust. Är gjord på vulkaniska bergarter, för att dessa innehåller fler mineraler som odlingsjord behöver. Eller rentav sådan som kallas spårämnen, t e x mangan, som du själv frågar efter i ett tidigare inlägg.

Så jag gissar att en anledning  en del alternativodlare använder Rock Dust gör det  mer för att tillföra spårämnen än för att tillföra bulkmängder som kalk, fosfor kväve.

När Rock Dust introducerades för ett antal årtionden sedan blev det snart diskussion.

Forskningsresultat presenterades som visade att Rock Dust inte hade någon effekt.

Själv gissar/tror jag att det är skillnad på hur du tillför stenmjölet, vare sig vanligt av granit eller Rock Dust :  öser du det rakt av på odlingsjorden blir det inte något större upptag, och rätt mycket sköljs nog bara bort med regn.

Men om du tillför det i din kompost så att mikroorganismerna får jobba med under flera månader, då tror jag det blir skillnad och upptaget i jorden blir större.

Så jag misstänker att de vetenskapliga undersökningarna inte tagit hänsyn till detta.

Jag har själv aldrig använt Rock Dust. Har på de olika ställen jag odlat kanske haft tur, för jorden har aldrig varit s a s utarmad. Det har räckt med ko-häst gödsel så har det växt bra. Aldrig undersökt något ph.

Ändå funderar jag på att tillföra Rock Dust i komposten. Med anledning av att detta bör innehålla  viktiga spårämnen för människan, som selen och magnesium. Konventionellt odlad grönsaker - spannmål innehåller låga halter av dessa. Förvisso kan man köpa kosttillskott med dessa ämnen, men skall inte maten man äter innehålla allt kroppen behöver?

Apropå selen, vårt grannland Finlands jordar har absolut lägst uppmätta selenhalten på jorden. Och hög incidens av hjärtsjukdomar. Under sena 1900talet började man i Finland tillsätta selen till allt mjöl i landet. Och efter några årtionden så fick man en minskning i antalet hjärtsjuka. Hjärtat behöver selen för att funka bra. Äldre män med regelbundet intag av selen har en lägre incidens av prostatacancer än andra äldre män som inte har det.

Mer om Rock Dust finns att läsa på t e x  www.sneckenstrom.se/stenmjol/rockdust-20-kg.html
« Senast ändrad: 13 okt-20 kl 22:26 av Carolus »

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Kalkning och ekologisk grönsaksodling.
« Svar #31 skrivet: 13 okt-20 kl 20:39 »
Och i andra sammanhang varnades det förr i tiden för att selen är giftigt.  Selen användes förr (ungefär 1940 - 1970 -talet) i en del slags elektronikkomponenter, t ex likriktare och fotoceller.  Långt innan elektronikskrot i största allmänhet ansågs miljöfarligt och skulle behandlas annorlunda än vanliga hushållssopor, så framhölls det att kasserade komponenter som innehöll selen inte fick hanteras hur som helst.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Kalkning och ekologisk grönsaksodling.
« Svar #32 skrivet: 13 okt-20 kl 22:23 »
Som för en hel del saker kan det bli för mycket av det goda.

Enligt Livsmedelveket är dagsbehovet av selen 50 mikrogram för kvinnor, 60 mikrogram för män. Ett dagligt intag av 300 mikrogram eller mer anses direkt skadligt.

Jag har försökt hitta uppgifter om mängden selen i äldre elektronik, men inte lyckats.

Frågan har på sätt och vis aktualiseras igen då lithiumbatterier kan komma att utvecklas i kombination med selen.

För att anknyta till tråden, när jag läser engelska Wiki står det följande om gödsling :

Researchers found that application of selenium fertilizer to lettuce crops decreased the accumulation of lead and cadmium. Peaches and pears given a foliar selenium spray contained higher levels selenium and also stayed firm and ripe longer when in storage. In low doses, selenium has shown a beneficial effect on plant resistance to various environmental stress factors including drought, UV-B, soil salinity, and cold or hot temperatures. However, it can damage plants at higher doses.[56]

Inte oväsentligt i dessa tider av klimatförändringar.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Kalkning och ekologisk grönsaksodling.
« Svar #33 skrivet: 14 okt-20 kl 08:50 »


Apropå selen, vårt grannland Finlands jordar har absolut lägst uppmätta selenhalten på jorden. Och hög incidens av hjärtsjukdomar. Under sena 1900talet började man i Finland tillsätta selen till allt mjöl i landet. Och efter några årtionden så fick man en minskning i antalet hjärtsjuka. Hjärtat behöver selen för att funka bra. Äldre män med regelbundet intag av selen har en lägre incidens av prostatacancer än andra äldre män som inte har det.



Sedan år 1984 är konstgödning berikad med selen i Finland.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kalkning och ekologisk grönsaksodling.
« Svar #34 skrivet: 14 okt-20 kl 09:16 »
Sedan år 1984 är konstgödning berikad med selen i Finland.

Ytterligare en anledningar vägra konstgödning kan man tycka.

Man kan lätt notera om man har selenbrist i sin mark om man skaffar sig kaniner.
Om dess ungar hittas liggande på sidan med starkt blottad strupe så lider dom av selenbrist och kommer att avgå med döden.

Det är sådan information man kan skaffa sig i god tid genom att göra en jordanalys.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Kalkning och ekologisk grönsaksodling.
« Svar #36 skrivet: 14 okt-20 kl 23:08 »
Här finns det många förklaringar https://www2.jordbruksverket.se/download/18.116fee5d14e0298945d65a07/1434627362627/p10_8_3.pdf

En jättebra länk med massvis med intressant info! Tack!

Några exempel :
Att  höja  pH-värdet  är  lätt,  att  sänka  är  mycket  svårt  i  ekologisk  odling.  Därför   är   det   viktigt   att   inte   kalka   slentrianmässigt,   utan   göra   en   noggrann  bedömning  av  behovet.


och :

Många  studier  har  visat  att  mineralgödsel  ökar  skadorna  av  aluminium  och ökar upptaget av kadmium i grödan. Det anses bland annat bero på att  lättlöslig  mineralgödsel  höjer  saltkoncentrationen  i  markvätskan.  Höjningen  av  saltkoncentrationen  ökar  lösligheten  för  aluminium  och  kadmium. Effekten ökar med stigande gödslingsgivor. Organiskt material däremot,  minskar  ofta  upptaget  av  kadmium.  Tillförsel  av  organiskt  material skyddar därmed mot skador av höga aluminiumhalter som kan förekomma  i  markvätskan  vid  låga  pH-värden.Många  studier  har  visat  att  mineralgödsel  ökar  skadorna  av  aluminium  och ökar upptaget av kadmium i grödan. Det anses bland annat bero på att  lättlöslig  mineralgödsel  höjer  saltkoncentrationen  i  markvätskan.  Höjningen  av  saltkoncentrationen  ökar  lösligheten  för  aluminium  och  kadmium. Effekten ökar med stigande gödslingsgivor. Organiskt material däremot,  minskar  ofta  upptaget  av  kadmium.  Tillförsel  av  organiskt  material skyddar därmed mot skador av höga aluminiumhalter som kan förekomma  i  markvätskan  vid  låga  pH-värden.[

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kalkning och ekologisk grönsaksodling.
« Svar #37 skrivet: 15 okt-20 kl 14:41 »
Malen kalksten (kalkning) och mineralgödsel (konstgödsel) är för mej helt olika saker. Att tillföra organisk material som kompost eller på annat vis är självklart för mej likaså kalkning. För att få ett så högt ph att ingen tungmetall tas upp i grödan.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kalkning och ekologisk grönsaksodling.
« Svar #38 skrivet: 15 okt-20 kl 16:04 »
Malen kalksten (kalkning) och mineralgödsel (konstgödsel) är för mej helt olika saker. Att tillföra organisk material som kompost eller på annat vis är självklart för mej likaså kalkning. För att få ett så högt ph att ingen tungmetall tas upp i grödan.

Men blir det inte lite kaka på kaka att kalka?
Du använder junredan kol i dina odlingar och det tar upp och lagrar in tungmetaller.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kalkning och ekologisk grönsaksodling.
« Svar #39 skrivet: 15 okt-20 kl 19:02 »
Kolen binder tungmetaller så att växterna inte tar upp dom. Kalken höjer ph-t så att inga tungmetaller lakas ut ur mineral eller kol.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 4 användare
Lillskiten, addebadde, Be, Linnea H

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser