Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svensk hare köpes  (läst 9404 gånger)

Emil W

  • Inlägg: 33
    • Småland
svensk hare köpes
« skrivet: 14 feb-14 kl 18:18 »
Finns det någon som har svensk hare till salu? (för avel).

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: svensk hare köpes
« Svar #1 skrivet: 14 feb-14 kl 18:28 »
Menar du svenskhare som i vildhare som lever vilt i sverige? Eller sverige/svenskhare som är en tam kaninras?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Emil W

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: svensk hare köpes
« Svar #2 skrivet: 14 feb-14 kl 19:34 »
Jag menar svenskhare som i vildhare.   :)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: svensk hare köpes
« Svar #3 skrivet: 14 feb-14 kl 20:06 »
Blir nog svårt, en vän som även är viltfarmare blev av med sina pga länstyrelsen, enligt dom så får man inte hålla harar, inte ens med tillstånd.
Men det var väl några år sedan, så det kan ha ändrats.

Om du får någon klarhet eller hittar någon som säljer så skriv något, jag är också intresserad, finns allderles för lite svenskhare här i trakterna.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: svensk hare köpes
« Svar #4 skrivet: 14 feb-14 kl 20:20 »
Man får föda upp svenskhare i hägn. Finns bestämmelser om detta (altså tillåtet).
Kaninuppfödare och pelargontant.

Emil W

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: svensk hare köpes
« Svar #5 skrivet: 14 feb-14 kl 20:36 »
Man får föda upp svenskhare i hägn. Finns bestämmelser om detta (altså tillåtet).

Vet du någon som säljer?  :)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: svensk hare köpes
« Svar #6 skrivet: 14 feb-14 kl 23:09 »
Man får föda upp svenskhare i hägn. Finns bestämmelser om detta (altså tillåtet).
Super! :) Då ska jag börja kolla runt.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: svensk hare köpes
« Svar #7 skrivet: 15 feb-14 kl 00:29 »
Skogshare får hållas i vilthägn, efter tillstånd hos länsstyrelsen.

http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2002/NFS2002-20.pdf

Utsättning av hare är inte tillåten sedan år 2002.

Såvitt jag vet (och kan hitta på Jordbruksverkets hemsida), så är de enda vilda svenska däggdjur som får hållas för uppfödning som "sällskapsdjur" Iller och Grävling. Hare är inte tillåtet.

Fågel som Fasan, Rapphöna och Gräsand får födas upp och släppas ut för jaktändamål, men det är de enda "vilda" djuren jag kan hitta som är tillåtna.

Förrymda hjortar från hägn t.ex. ska fångas eller skjutas av bums för att förhindra eventuell sjukdomsspridning till tamdjur.

Så vill du hålla hare, Skogs- eller Fälthare, så måste du skaffa ett vilthägn med vederbörliga tillstånd, eller bli klassad som djurpark...

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: svensk hare köpes
« Svar #8 skrivet: 15 feb-14 kl 08:00 »
Man får föda upp svenskhare i hägn. Finns bestämmelser om detta (altså tillåtet).

Tillfoga en referens när det hänvisas till "bestämmelser"

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: svensk hare köpes
« Svar #9 skrivet: 15 feb-14 kl 08:05 »
Tillfoga en referens när det hänvisas till "bestämmelser"
Eller så letar man reda på det själv om man är intresserad  ;)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: svensk hare köpes
« Svar #10 skrivet: 15 feb-14 kl 08:07 »
Kola på forumet robsoft , där finns mer kunskap än här och också kan det gå att hitta uppfödare . Djur får inte säljas där vad jag vet . Men går att få kontakter .
Här har det funnits annonser på blocket då och då om harungar säljes . Så det går ju också att kolla av .

Emil W

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: svensk hare köpes
« Svar #11 skrivet: 15 feb-14 kl 10:36 »
Kola på forumet robsoft , där finns mer kunskap än här och också kan det gå att hitta uppfödare . Djur får inte säljas där vad jag vet . Men går att få kontakter .
Här har det funnits annonser på blocket då och då om harungar säljes . Så det går ju också att kolla av .

Har sett harar  på blocket för ett tag sedan men nu har jag inte hittat några på länge.
ska kolla på robsogt, tack för hjälpen

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: svensk hare köpes
« Svar #12 skrivet: 17 feb-19 kl 16:23 »
Blir nog svårt, en vän som även är viltfarmare blev av med sina pga länstyrelsen, enligt dom så får man inte hålla harar, inte ens med tillstånd.
Men det var väl några år sedan, så det kan ha ändrats.

Om du får någon klarhet eller hittar någon som säljer så skriv något, jag är också intresserad, finns allderles för lite svenskhare här i trakterna.

Typiskt länsstyrelsens logik.
Får inte föda upp harar, inte ens med tillstånd.
Sen skickar dom böter i 10 års tid kan jag tänka mig.
För det finns 100.000 anledningar minst att skicka böter.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: svensk hare köpes
« Svar #13 skrivet: 03 mar-19 kl 17:16 »
Förbannat att man inte ska få föda upp hare.
Inte för att jag tror det behövs, men man måste kunna få avgöra det själv.
Annars får man mycket hare av att skjuta räv och rovdjur, men man har inte alltid direkt tillgång till dessa harar.
Och man skulle ju kunna avla fram en speciell sporthare som greyhounds kunde få jaga.
Den vita haren är ju inte lika snabb, men har snabbare kurvtagning än fältharen som är näst snabbast (men störst) efter den något mindre stäppharen Som är den snabbaste haren.

Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: svensk hare köpes
« Svar #14 skrivet: 03 mar-19 kl 17:45 »
Har du alla de kunskaper som krävs för att hantera ekosystemet?

Smittskydd?

Nä, alla ska inte få föda upp vad de vill och sätta ut i naturen.

Effekterna av ogenomtänkta utsättningar av vilt förskräcker.



Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: svensk hare köpes
« Svar #15 skrivet: 04 mar-19 kl 08:23 »
Kan garantera att det inte blir någon skillnad.
Fördelen är att man kan hålla haren i bur.
Vilket i stort sett garanterar att den förblir frisk i händelse av smittspridning.
Plus att man kan avla på individer, till exempel av dom största exemplaren, för att få fram en större hare om man nu vill det, alternativt få fram en snabbare hare.
Ungefär som att hjälpa evolutionen, som tyvärr har avstannat, då det inte finns några snabba rovdjur som jagar haren längre.
Till exempel är vargen extremt snabb på korta avstånd, (5-25 meter?) och lika extremt uthållig på långa.
Räven och björnen kan tyvärr inte bidra till någon evolution åt haren, i alla fall inte åt rätt håll.
Att prata om någon form av naturlig miljö i Sverige är ett skämt.


Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: svensk hare köpes
« Svar #16 skrivet: 04 mar-19 kl 09:43 »
För att föda upp hare krävs stora hägn. Den dör i bur. Det är inte samma sak som kanin.
Haren är också extremt infektionskänslig och ett hägn går bara att använda under nåt år innan dt får skrotas. Så harar är bland de svårare djuren att föda upp. Se gamla böcker om viltvård där står dt ofta om hur man föder upp hare och hur svårt dt är


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser